1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Modules uitlezen en instellingen aanpassen met een ELM327 interface.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 15 apr 2012.

  1. Laat even weten of ie werkt, heb hem ook bij dezelfde lui besteld. Mocht ie niet op de mac werken, graag op windhoos 7 proberen??? :mrgreen:

    Heb een gewoon lappie namelijk met win7
     

  2. Normaal gesproken moet een ELM327 interface ook op het apple besturingssysteem werken. Met het door jouw genoemde diagnoseprogramma kan je echter niet veel. Je kan hier in principe alleen maar foutcodes mee uitlezen en wissen en wat realtime waardes van sensoren mee weergeven. Je hebt hiermee geen mogelijkheid om instellingen aan te passen in de modules van je auto. Dit is vooralsnog alleen mogelijk met de (Windows) programma's ELMconfig en ELM-FF2.
     
  3. Ik heb nu ook een stukje aan de startpost toegevoegd over het uitlezen en aanpassen van modules zonder dat deze in de auto gemonteerd zijn.
     
  4. En wat kun je nu allemaal instellen op de tellerunit???
    Wat zijn de mogelijkheden
     
  5. Bij de fase 1 tellerunit kan je eigenlijk vrij weinig aanpassen. De volgende dingen zijn voor de meeste mensen het meest interessant.

    * Trip Computer IFE. Met deze optie wordt het actuele brandstofverbruik weergegeven.
    * Wash Fluid Sensor. Er zijn auto's waarbij de bedrading en sensor van het
    ruitenwisservloeistof niveau aanwezig zijn maar in de teller niet zijn geactiveerd.


    Bij de fase 2 kan je wat meer dingen aanpassen.

    * Weergave van radio, CD en Phone informatie in het display van de teller.
    * Klok weergave in het display van de teller. Dit is handig als je geen originele radio meer hebt.
    * Eco Shift Up weergave.
    * Eco Mode. (Afhankelijk van de software versie of dit werkt).
    * DDS (bandenspanningscontrole). Hiervoor heb je wel een BCM nodig die dit ondersteund.



    Zelf ben ik bezig om een fase 2 teller in mijn fase 1 werkend te krijgen. Ik heb inmiddels een teller gekocht en deze hoop ik snel hier te hebben. Als ik de teller heb ga ik de instellingen van mijn eigen teller naar de fase 2 teller kopieren. Daarna hoeft alleen de startblokkering nog maar geprogrammeerd te worden.

    In de UK zijn er meerdere mensen met een fase 2 teller in hun fase 1 dus het moet werkend te krijgen zijn.
     
  6. Ik heb zelf ook nog een goeie fase 2 teller liggen, had ik bewaard voor het zelfde project waar jij nu mee bezig bent alleen heb ik de know-how niet.

    Wacht dus in spanning af van jou vorderingen.
     
  7. Ik heb tijdelijk even een obdII connector te leen van een collega maar als ik via ELMconfig de poort probeer te openen krij ik de volgende melding,

    [​IMG]
     
  8. Niet elke OBD scanner werkt met een ELM chip en de bijbehorende software. Weet je zeker dat het een OBD scanner is gebaseerd op de ELM?
     
  9. Heb werkelijk geen idee, was ook een probeersel. Collega rijdt zelf vw en daar werkt ie prima op. Dit was meer om te proberen omdat mijn ELM scanner nog niet binnen is.
     
  10. Dan gok ik niet dat het een ELM is eigenlijk.
    Bij VW denk ik al snel aan een VAGcom of soortgelijk product.
     
  11. Offline kan ik het progje indd wel openen en wat Godtoh zegt kan ook wel eens waar zijn. Staat verders ook niets op het kastje.
    Weet wel dat ie wel werkt op een BMW ook. Weet niet wat voor chip die gebruikt??

    Zal hem eens opnieuw downloaden, kijken of het daaraan ligt, zoja word het even geduld hebben tot mijn ELM327 binnen is :nocheer:
     
  12. Dat je ELMconfig in de offline modus wel kan openen klopt wel. op deze manier werkt het programma zonder dat er een ELM327 interface is aangesloten. Als je bepaalde DLL bestanden zou missen werkt ELMconfig ook niet in de offline modus is mijn ervaring.


    Ik vermoed dat de interface die je nu hebt geleend bedoeld is voor VAG software. dergelijke interfaces werken niet met de ELM chip maar met een andere. Met een dergelijke interface is het met de bijbehorende VAG software ook gewoon mogelijk om andere merken uit te lezen. Met andere software zoals ELMconfig werkt het niet.

    Bij een interface met ELM327 chip staat dit vrijwel altijd op de behuizing vermeld.
     
  13. Ok, ik snap het. Wel jammer dat ik alvast niet even kon klooien met deze maar niet erg, gewoon een wachten tot de ELM327 binnen is en dan meteen de aanpassing eraan maken. Kunnen we dan echt gaan stoeien met het programma.

    Thx voor de info in ieder geval...
     
  14. Ik heb hem vandaag binnen gekregen (van hier)! Heeft nog geen 2 weken geduurd. Valt me allemaal reuze mee voor die prijs. Hij is precies zoals door JW beschreven. Vandaag nog een begin kunnen maken aan de aanpassingen. De bedrading zit op zijn plek, alleen nog even op de juiste wijze aan de schakelaar solderen. Morgen verder gaan en dan eens kijken hoe het allemaal werkt!
     
  15. Heb je de ELM327 voordat je deze uit elkaar hebt gehaald uitgeprobeerd ? Ik heb namelijk een paar gevallen gehoord waarbij de ELM327 niet werkte. Deze mensen hadden hem vooraf niet getest en meteen gemodificeerd. Doordat deze gemodificeerd waren verviel de garantie. Na aankoop van een nieuwe bleek deze meteen al niet te werken. Nadat deze onder garantie vervangen is werkte het wel.
     
  16. Ja, ik heb hem even getest! Uitlezen gaat prima. Ook functie van het ruitensproeierreservoir aanzetten werkte.
     
  17. #98 petar, 15 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mei 2012
    Dankzij PostNL heb ik nu 2 ELM327 adapters - een met Bluetooth en een met USB. :mrgreen: Ik had eerst de USB versie besteld maar deze is een week te laat gekomen... ik dacht dat dit pakketje nooit zal komen dus heb ik een Bluetooth versie via Amazon.de besteld.
    Trouwens, de Bluetooth versie is bijna hetzelfde ding aan de binnenkant en kan ook makkelijk aangepast worden.

    Een paar vraagjes:
    - Hoe snel/vaak veranderd de "Instant Fuel" waarde bij jullie? Bij mij gebeurt het niet echt snel (denk ik), en bij stationair lopende motor (warm) zie ik 1.8liter/uur.
    - Ik had helaas ook twee DTC codes ontdekt: U1900 (Dashboard module) en U0423 (Powertrain module). Wat betekenen deze codes?

    ELMConfig zegt dit:
    U1900 - "CAN Communication Bus Fault - Receive Error"
    U0423 - "Invalid Data Received From Instrument Panel Cluster Control Module"

    Maar verder kan ik niks vinden... :(

    Voor de USB versie heb ik een 2-polige AAN/AAN schakelaar van Conrad gebruikt (best. nummer: 700978 - 89, of hier). Het resultaat:
    [​IMG]

    En dit is de Bluetooth versie... Dezelfde schakelaar van Conrad past precies op de plek van de ronde kapje (waar de USB kabel normaal moet komen). Als je een Bluetooth versie koopt en je een Android smartphone hebt, dan moet je ook Torque (op Android Market/Play Store) proberen. Dan kan je veel meer doen voor relatief weinig geld.
    [​IMG]
     
  18. #99 Dark Angel, 15 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mei 2012
    Boehoehoe de mijne is nog niet binnen :nocheer:
    Wel een mooi plekje voor de schakelaar trouwens....

    Edit: Heb de Bluetooth versie ook besteld, voor de iphone is een hele leuke app hiervoor (DashCommand)
    als je iphone een jailbreak heeft is ie gratis te dowloaden anders kost ie € 40,- in de appstore :loco:
     
  19. Ik heb de auto-lockingfunctie en het momenteel brandstofverbruik werkend!! :) Ook de auto-locking functie bij mijn broer met een fase 2 meteen ingesteld.
     

Deel Deze Pagina