1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Turbo vastgelopen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door joepjanssen, 10 feb 2010.

  1. Ik heb destijds een Turbo van de sloop afgehaald, had 21000 gelopen en de sloop gaf nog 12 maanden garantie op de turbo. Heb alles bij de dealer in laten bouwen en deze gaven gewoon garantie op de reparatie.

    Turbo koste bij de dealer € 1300,- nieuw en bij de sloop € 450,-.
    Al met al is alles prima verlopen en qua garantie maakte het niet uit.
     
  2. 1 Jaar garantie op papier zetten en lekker laten vervangen die hap zou ik zeggen.
     
  3. Misschien is laten repareren en daarna de auto verkopen een overweging.
     
  4. Ik heb dit ook al eens in een ander Topic gepost, maar zal dit nogmaals hier neerzetten.
    Ik denk dat ik niet lieg als ik zeg dat ik veel ervaring heb met deze blokken en turbo's.

    De TSB (die hier mijns inziens niet hoort te staan) is zeker niet altijd afdoende om gevolgschade te voorkomen, ook al voer je dit 100% uit, kan er altijd gevolgschade ontstaan, de Forté brief is een leuke aanvulling, maar al helemaal niet afdoende.

    Bij een vastgelopen turbo ga ik (lees: wij als dealer) altijd zo te werk.
    Om vast te stellen hoeveel slijpsel er in het blok terecht is moet de vacuumpomp gedemonteerd worden, even als de olieretourslang. Zitten beide onderdelen VOL met slijpsel, dan adviseren wij de klant ten zeerste de motor te vervangen.
    (ik weet een adres in belgië waar ze veel van deze motoren gebruikt hebben staan, deze zijn zo goedkoop dat dit nauwelijks duurder is als reparatie met een nieuwe turbo)

    Is er weinig of geen slijpsel te zien in het zeefje van de vacuumpomp en in de olieretourslang, dan gaan we a.h.v. de TSB aan het werk met het vervangen van de turbo, en gebruiken we Forté als spoelmiddel, en Forté Top End als bescherming na de reparatie.

    Sinds ik deze criterium stel voor de afweging tussen reparatie of vervanging turbo is er niet 1 turbo voor de 2e maal meer vastgelopen.

    Een belangrijke oorzaak van de vervuiling van de olie is lekkage langs de verstuiver-brandplaatjes, dus als je verstuiverlekkage ziet bovenop het blok, pak dit gelijk aan!
    Vervolgens hoopt de vervuiling in de olie zich op in het zeefje in de toevoerleiding naar de turbo. Daarom vervangen wij dit zeefje standaard als er een roetfilter vervangen wordt.
    De kosten en arbeid daarvan zijn te verwaarlozen als het roetfilter toch eraf gaat..

    Ongetwijfeld zijn er hier mensen die deze aanpak onzin vinden of er een mening over hebben maar zoals gezegd, zo doen wij het, en sindsdien geen herhaling meer! (Daarvoor wel eens voorgekomen)
     
  5. #45 Gerrit-jan, 21 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2012
    Edit

    Mvg
    Gj
     
  6. dan kan je hem beter zonder reparatie inleveren;) dat geld van die reparatie haal je er nooit meer uit...

    en daarbij, dan ga je de problemen aan een ander opzadelen, ook niet netjes toch??
     
  7. Als de auto gerepareerd is zadel je volgens mij een ander niet met de problemen op.

    Ik kan me voorstellen dat je geen vertrouwen meer hebt in de auto na dit probleem
     
  8. je laat hem toch maken? een auto is een machine hoor;) geen dier ofzo:P
     
  9. Iedereen ontzettend bedankt voor de reacties, ik ga eea even rustig overwegen :)
     
  10. @Antig01 slaan jouw ervaringen specifiek op een compleet vastgelopen turbo? Of bedoel je daarmee een kapotte turbo? Mijn turbo is stuk, maar niet vastgelopen (er zit speling op de as) wat fluitgeluiden gaf. Daarna ben ik vrij snel naar de dealer gegaan
     
  11. Nee ik heb het echt over een vastgelopen turbo.
    Jou turbo is dus "gewoon" versleten. (er moet wel zeer goed gekeken worden of de schoepen niet het huis hebben geraakt..)
    Daarbij moet wel gezegd worden dat ook slijtage gevolg kan zijn van vervuiling. Dus spoel het blok met forte (met de oude turbo er nog op) en monteer dan een nieuwe turbo, inclusief banjobout!
    Check ook of de verstuivers niet lekken.

    Ales openhalen en vervangen lijkt me dan niet nodig.
    Ik zou wel de verversingstermijn van de olie terugbrengen naar 10 of 15 duizend kilometer..

    Succes
     
  12. Bedankt (wederom) voor je antwoord. Eén van de verstuivers is lek, wat mogelijk ook de oorzaak is geweest van de turboproblemen.

    Ik heb de dealer niet gehoord over de banjobout, wel over het niet terugplaatsen van een zeefje (weet niet of ze de banjobout daar mee bedoelen). Redenatie: beter licht vervuilde olie dan geen olie naar de turbo
     
  13. Bericht van de dealer: er is erg weinig slijpsel gevonden, dus dat is dan hopelijk een meevaller :)

    Na hoeveel km is het verstandig om de olie te verversen? (dealer had het over 2 a 3000 km), en het lijkt me verstandig dan het filter ook te vervangen?
     
  14. indien er slijpsel is gevonden is het advies inderdaad na 2000 a 3000km weer verversen inclusief oliefilter. Je kan beter te vaak verversen dan na 10.000km weer een kapotte turbo.
     
  15. Is de verstuiverlekkage wel al opgelost?
    Ze hebben inderdaad het zeefje uit de banjobout gelaten..
    De turbo kan dan niet zonder olie komen te staan doordat eventueel slijpsel het zeefje verstopt. Hoe goed een turbo tegen het vuil kan weet alleen niemand..
     
  16. @kolere: ok, bedankt voor je antwoord

    Verstuiverlekkage ga ik nog even dubbelchecken, had wel gevraagd dat te repareren :)
     
  17. #57 kolere, 2 mrt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mrt 2012
    Dat zou ik dan zo snel mogelijk checken. De oorzaak van de kapotte turbo kan heel goed een lekkende verstuiver zijn geweest. De verstuiver lekt diesel in de olie, waardoor de olie steeds dunner wordt en niet goed meer smeert. Kortom dit leidt tot een slechte smering van de turbo, maar ook andere zaken in je blok!

    Oorzaken van kapotte turbo bij dit blok zijn:
    1. Te weinig de olie verversen (niet om de 10 a 15.000km)> verstopte olietoevoer naar turbo > geen smering.
    2. Lekkende verstuiver > diesel in olie > slechte smering > kapotte turbo
    3. Normale slijtage
     
  18. Bedankt voor de reminder, ik was op de hoogte dat een kapotte verstuiver het probleem kan veroorzaken :)
     
  19. Ook ik heb sinds gisteren turbo problemen. :( Gisteren naar huis gereden. Schakel naar de 3de versnelling en na een een paar kuchjes (slippend geluid) geen vermogen meer :(. Hij bleef echter wel constant in versnelling 5. Reedt 100 km/u en zakte niet in.

    Mijn auto heb ik december gekocht (gelukkig nog BOVAG garantie) met volledig apk en zo. Olie heef die nog voldoende.

    Is de mijne ook vastgelopen of versleten? :( auto heeft 168000 gelopen.



    Gerco.
     
  20. #60 kolere, 4 mrt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mrt 2012
    Even slang eraf en kijken of die nog vrij kan draaien. Zonder turbo kan je echt niet normaal 100 rijden in ze 5, dus hij zal niet vastgelopen zijn.

    Als je dacht dat het de turbo was, begrijp ik niet dat je doorgereden bent.
     

Deel Deze Pagina