Koos, geweldig weer 1 minpuntje... de foto bij het voorraam rubber is toch het achterraam? (of zie ik het nu echt verkeerd?)
Dank heren! Complimenten helpen altijd om weer door te kunnen gaan! Eindelijk de dakplaat bekleding ingebouwd, nog wel een beetje vuil gemaakt, daar gaat nog een doekje over. Een ander lampje uit een sloper netjes gemaakt en geplaatst op de nieuwe locatie.
Dan nog wat anders, afgelopen zomervakantie heb ik bij een slordige 180km/h de bak van de e30 325iA cabrio aan puin gereden. Ik had al een paar jaar een soort van probleempje op hoge snelheid, dan verloor de automaat zijn aandrijving. Maar nu was het echt over en uit. Klote, want dat zat niet in de planning en kon derhalve niet projectmatig aangepakt worden. Daarnaast is het een zeer stevige aanslag op het budget, er zijn genoeg mensen die een hele auto kopen voor minder dan deze reparatiekosten. Maar goed, wat moest ik dan? Repareren. Mijn E30 heb ik bij Autohuis Meppel gebracht. Dat is een BMW specialist, ze hebben een tijdje gelede ook Buursema Leek, een andere BMW specialist en vroeger BMW dealer (Visser) overgenomen. Daarnaast hebben ze veel verstand van ZF bakken die BMW gebruikt. Kortom, in goede handen, is mijn inschatting. De bak is helemaal uit elkaar getrokken. Alle onderdelen liggen op tafel en zijn gereinigd of worden vervangen. Alle koppelingpacks, pakkingen en O-ringen bijvoorbeeld, maar er komt ook een nieuwe koppelomvormer in. Kortom, een praktisch nieuwe bak straks. Er is een stalen opsluitring, die in stukjes in de bak lag, er lag een metalen schijf in de carterpan, er was lekkage aan afdichtingen en er was duidelijke schade aan de frictieplaten in de koppelingpacks. Verbrand, geheel weggesleten of domweg door lekkage niet meer functioneel. Daarnaast hebben de 4HP22 bakken tot aan ergens 1988 (in de USA medio 1990) een productiefout. De fout is dat er in een voorste koppelingspack geen overdruk weg kan. Dat is met name een probleem na het rijden. Daarna mag je geen onbelaste toeren maken, dus in de P of N gasgeven. De druk kan dan niet weg en je ploft alle pakkingen er uit. De oplossing is het boren van een gaatje en het vervangen van twee stalen ringen voor twee kunststof ringen. Die actie gaat gelijk uitgevoerd worden. Kortom, geen problemen meer met deze bak! FOTOOOOOOSSSS Schoon belhuis Nieuwe koppelomvormer Bosje oude O-ringen en een stapen pakking in stukken Verbrande frictieplaat versus een nieuwe. Nest jonge automaatingewanden Hier zit een lager in dat helemaal was uitgesleten en zelfs het huis heeft beschadigd, dus alles wordt vervangen. Dit onderdeel komt hopelijk komende week en is de vertragende factor. Zie de slijtsporen aan de binnenkant. Het brein en het staartstuk moeten nog gereinigd. Het brein moet ook nog helemaal uitelkaar. Daar komen al deze pakkingen in. De witte ringetjes zijn ter vervanging van stalen, in verband met die productiefout. Tot nu toe komt het allemaal heel serieus en betrouwbaar over. Ik heb er alle vertrouwen in dat Autohuis Meppel mijn bak helemaal fris en fruitig krijgt. Ergens volgende week is alles weer klaar, zo is de verwachting.
Weer een aanslag op je beurs je hebt er al een paar achter de kiezen ! Hoe is dat met die afgelopen ?
ach je rijdt toch (een paar) dikke bmw('s) dus heb je blijkbaar geld zat. Tenminste, zo redeneert 80% van de bevolking.
Tja, tegen zoveel intelligentie kan ik niet op. Lichtpuntje in deze dommigheid is dat 80% van de bevolking in staat is het met elkaar eens te zijn. Terug graag.
Wel gaaf dat je ook van het spul dat nu bij de dealer ligt zoveel foto's hebt. (Al is dan de reden en timing kl...) Bij de meeste grote dealers kom je niet eens de werkplaats in.
Zo, even flink wat pagina's gelezen om weer helemaal bij te zijn. Heerlijk om alle details op de foto's te zien Vooral door blijven gaan De ups (opbouwen) en downs (kapotte versnellingsbak) volgden elkaar wel snel op. Hopelijk blijven extra kosten nu achterwege.
Dit is dan ook bij een bmw specialist en geen dealer. En het was part of the deal, zij krijgen mijn klandizie en ik mag kijken en foto's maken. Ha, dit kan en mag niet ontbreken in de verzameling foto's!! Heel erg auw, maar ja, laten we het maar op eigen schuld houden Nou, dat hoop ik zeker haha.
Naast wat “kleine prutsen”, waaronder het definitief goed afstellen van het schiebehebedach en het aanbrengen van de A stijlbekleding, heb ik de volgende stap gezet, 1 niveau lager dan het plafond. Het achterraam. Eerst het raam in het rubber gezet. Het is een origineel raam, zelfs het kenteken staat er in gegraveerd. Ik heb dit rubber, nieuw en in BMW verpakking, overgenomen van iemand met een 1978 316. De ruitenboer had hem verteld dat dit rubber niet het juiste was en heeft hem voor veel geld nog een rubber verkocht. Ik heb geen idee wat er dan aan schortte, maar in mijn 1978 e21 past hij prima. De ruit past er goed in, maar de vraag is uiteraard of de pees er ook in wil. De pees heb ik nieuw betrokken bij BMW. Begonnen in het hoekje En boven langs om de bocht en op naar de andere bocht Dan blijft het andere hoekje over, altijd lastig. Maar uiteindelijk: het zit er in, het past en lijkt netjes. De volgende slag is de voorruit en de kabelboom. Daarom de massa van de achterruitverwarming vast aangebracht.