1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

CMax 1.8 2007 - Olie bij één bougie: pakking moet vervangen - kosten?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door DutchRS, 22 apr 2022.

  1. #1 DutchRS, 22 apr 2022
    Laatst bewerkt: 22 apr 2022
    Goedemiddag allen,

    Wat mag zoiets kosten? Ik heb een vraagje over mijn CMax 1.8 Liter 125 PK uit 2007. Zojuist bij grote beurt ontdekt dat één bougie zeiknat was en dat er olie in die schacht staat. Voorstel garagebedrijf is pakking vervangen. "Olie lekt naar binnen en verbrand mee met de benzine"... Niks van gemerkt. Geen olie onder de auto, hij rijdt niet op 3 cylinders en stottert of hapert niet, bij start soms wat lichte rook, maar dat stopt voor het eind van de straat, lijkt op waterdamp bij koud weer, maar kan nu dus ook verbrande olie zijn...

    Kosten voor vervanging van de pakking ongeveer € 200 tot 250,- . Is dat redelijk? Het moet sowieso gebeuren, maar toen ik op internet en dit forum ging lezen, zou het nog veel meer oorzaken kunnen hebben en wat ik zou willen voorkomen dat dat het na vervanging van de pakking toch niet verholpen blijkt en er nog veel meer rekeningen volgen : (

    Iemand een indicatie prijs voor vervanging pakking klepdeksel en waar ik eventueel verder nog op moet letten?

    Alvast bedankt voor het meedenken.
     
  2. #2 mario75, 22 apr 2022
    Laatst bewerkt: 22 apr 2022
    kleppendeksel pakking kan ook je zelf vervangen, kosten < 50 €.
    Eens kijken bovenkant bougies of daar olie aanwezig is. ( kleppendeksel)
    Hoe start die s’morgens ?
     
  3. Hoi Mario, bedankt voor je reactie. De wagen start altijd in één keer, maar als je meteen achteruit weg wil rijden wil hij soms afslaan als je niet genoeg gas geeft. Als je 'm ca. 20 seconden stationair laat lopen, heb je dit niet... Ca. € 50,-? Waarom vraagt het garagebedrijf er dan zoveel geld voor zou je zeggen, waarschijnlijk omdat ze een paar uur bezig zijn? Ze hebben mijn bougies zojuist toch vervangen omdat ze echt niet meer konden zeiden ze, maar als ik de pakking snel laat vervangen, kunnen ze die nog goed gebruiken. Probleem was dat ik mijn auto daar bijna een week had moeten laten staan en daarom heb ik gezegd dat ik m nu mee naar huis neem (1 minuut rijden) en volgende week wel een keer bel om een afspraak te maken...
     
  4. De kleppendekselpakking is eenvoudig te vervangen en kost van Elring, bekend en goed merk van pakkingen, ca €30,- !!
    hij bestaat uit 4 delen, de randpakking en 3 afdichtingen bij de bougiegaten, de middelste ovaal/rechthoekig voor nr 2 en 3 tegelijk
    Knap werk om daar €760 voor te rekenen, wat een bedrag …

    702F475B-47F3-4F27-B30E-2A82EF538C4D.jpeg
     
  5.  
    Koen_ vindt dit leuk.
  6. Koen, Mario, Bertus,

    Dank jullie wel voor jullie reacties. Kom net terug van de garage. Er heeft een "communicatiestoring" plaatsgevonden ; )

    De eerder genoemde prijs van 760 euro voor alleen de pakking vervangenzou het totaalbedrag zijn inclusief grote beurt, remvloeistof, koelvloeistof en bougies enz. Ik vond het ook al zo hoog. Als zij hem voor mij vervangen gaat me dat tussen 200 en 250 euro kosten. Scheel al weer een hoop, maar ik zal ook eens goed kijken of ik het inderdaad gewoon zelf kan doen. En dan maar hopen dat daarmee de oorzaak van de natte bougie en olie in de bougieschacht verholpen is.

    Ik houd jullie op de hoogte. Nogmaals dank voor jullie tips en moeite : )
     
    mario75, Koen_ en Bertus 7 vinden dit leuk.
  7. #7 mario75, 22 apr 2022
    Laatst bewerkt: 22 apr 2022
    hoi DutchRS,
    een goede kwaliteit pakking kost max 50€.
    Olie in de schacht betekent dat kleppendeksel pakking slecht is of misschien zit wel een scheurtje in.
    Met een momentsleutel en een beetje tijd (2 uur ) in het weekend is dat zelf makkelijk te doen.
    Kijk op internet naar een technische tekening voor de kleppendeksel. Bouten moeten volgens een bepaalde volgorde vast met 9nm als ik mij goed kan herinneren
     
  8. Aanvullend, een momentsleutel en de juiste volgorde en moment is echt van groot belang. Niet gewoon vast is vast en dan nog wat extra vast voor de zekerheid zoals sommigen doen. Daarmee beschadig je de boel en de nieuwe pakkingen alleen maar.
     
  9. klopt, het staat allemaal keurig in het YouTube filmpje
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. En nog zijn er genoeg die gewoon een voor een aandraaien en extra goed vast en dan klagen dat het dus niet werkt vandaar nog even de nadruk er op
     
  11. @ Koen: nogmaals dank voor je volledige informatie. Echt top! Zo leer ik iedere keer weer bij over mijn auto.
    @ Edgar: Ik had het al begrepen ja, een momentsleutel, die heb ik alleen van 40 tot 200 Nm. En met schroeven aandraaien ben ik altijd diegene die 'm net dat ene tikkie extra geeft, niet zelden leidend tot doldraaien of zelfs afbreken van schroeven...

    Ik ga volgende week toch maar een afspraak maken om het te laten doen. Heb ik ook meteen een soort garantie ; )
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. @DutchRS misschien kan je Chris om hulp vragen?
    of hem een pb sturen (perenplukker is zijn nickname)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Perenplukker…. Bestaat ie nog? :mrgreen:
     
    Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  14. #15 R.Zwiers, 23 apr 2022
    Laatst bewerkt: 23 apr 2022
    Als je wilt mag je hier langs komen. Doen we t samen. Ik zit in omgeving Wolvega. Heb alle benodigdheden hier in m'n werkplaatsje
     
  15. heeft tegenwoordig 2 ST's voor de deur staan :D

    volgens mij zit DutchRS in Zoetermeer.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. @DutchRS Heb je het inmiddels zelf uitgevoerd? Wat was je tijdsbelasting en kosten? Mogelijk ga ik dit ook zelf doen op mijn Focus 2
     

Deel Deze Pagina