1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bokken bij gas los, EGRklep vies of kapot?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Crafter, 26 mei 2014.

  1. #1 Crafter, 26 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 mei 2014
    Hoi,

    De 2 liter in mijn Focus loopt volgens mij niet helemaal zoals het zou moeten... Zodra ik gas los laat bokt ie en is daarna nogal gevoelig op het gas als je weer wat gas bij geeft. Merkte het eerst al met cruise control de tunnel in, werd van voor naar achter geduwd in mijn stoel, beetje irritant. Gisteren al een paar mensen gesproken tijdens de Ford dag in Hillegom en wil er even verder op in gaan. Mijn doel is om eerst wat vaste zaken af te gaan en schoonmaken/controleren of er geen verstoppingen zitten of dingen los hangen of zelfs kapot zijn...

    Ik twijfel of ik er goed aan doe om de EGR van mijn Zetec 2.0 dicht te maken of niet. Ik ga hem sowieso schoonmaken omdat ik het vermoeden heb dat ie daardoor wat schokt en onregelmatig stationair loopt. Als ik er toch ben maak ik meteen de stationair regelklep schoon (iemand ervaring mee?) en spuit de nodige stekkertjes in met contactspray. Gasklep is trouwens al schoongemaakt en had wel het idee dat het iets scheelde, zeker in het begin. Na een paar 100 kilometer merk ik langzaam dat het weer terug komt.

    Starten doet ie perfect en het verbruik is (voor een 2 liter) meer dan netjes. Vermogen is er ook genoeg dus ik weet niet precies waar ik het zou moeten zoeken (ik sluit bobine en kabels even uit). Hoorde van iemand dat dit iets is van Ford blokken dat ze wat zenuwachtig kunnen reageren op het gas, maar dit ligt er iets te veel boven op als je het mij vraagt.

    Zijn er nog suggesties of tips? Ik hou me aanbevolen... Ik kan mijn weg aardig vinden onder de gemiddelde motorkap, maar een plaatje ter illustratie zegt meer dan 1000 woorden. Ben het blok nog een beetje aan het ontdekken.

    Alvast bedankt!!
     
  2. Ik wil hem eerst uit proberen te lezen. Moet dit per se met een OBD2 module? Of kan dit ook via het lcd scherm in het dashboard zoals omschreven in een van de handleidingen? Ik had het idee om een OBD2 bluetooth te kopen, weet alleen niet of dit wat waard is, iemand hier al ervaring mee? Ik zag een mooie verbouwde voorbij komen hier op het forum, het is voor mijn Focus 1 en dat gaat sowieso niet werken volgens mij, dus een normale zou voldoende zijn, alleen om uit te lezen.
     
  3. Heb exact hetzelfde probleem maar dan met een 1.6i 16V Zetec SE blokje. Word er helemaal knetter gek van!


    Dit is wat ik tot nu toe heb geprobeerd zonder resultaat:

    • Bougies vervangen
    • Gasregelklep gereinigd
    • Gasregelklepsensor vervangen en doorgemeten en oude weer terug geplaatst
    • Nullastregelklep gereinigd
    • Nullastregelklep vervangen
    • Vacuum slangen gecontroleed en gereinigd
    • Bougiekabels gecontroleerd op doorslaan
    • Carterventilatie gereinigd

    Helaas heeft dit allemaal nog niet mogen baten. Zelf zit ik nog te denken aan een probleem met de onderdruk van de brandstofleiding. Dit klepje/ventiel dingetje heb ik wel los gehad maar kan ik weinig aan doen.

    Ik dacht dat de 1.6i geen EGR klep had maar ik zal ook nog eens kijken of ik die kan localiseren als ik hem op de brug heb.
     
  4. Zo, dat is al een hele lijst en balen dat dat allemaal nog geen effect heeft gehad...! Ik sprak iemand op de Hillegom dag en hij gaf aan dat dit wel kenmerkend is voor de Zetec blokken en je er weinig aan kan doen. Ik weet nog wel van mijn vader dat hij een oudere 2.0 Zetec in zijn Sierra had en die liep als een naaimachine!

    Ik ga jouw lijstje nog wel deels af bij mijn auto, iig schoonmaken van de onderdelen, dat kan sowieso geen kwaad dacht ik zo. Toch is het gasklep huis onlangs schoongemaakt en dat heeft in het begin wel effect gehad moet ik zeggen, metname in de file reed hij een stuk beter, helaas is het nu weer langzaamaan terug aan het komen. Ik heb 3 maanden garantie op het blok, kijken of ik daar nog wat op kan verhalen, hij gaf aan dat dit het beste was wat er met dit blok gedaan is en dat hij voor een Ford blok nu erg soepel loopt... Ben bang dat ik het er niet bij laat zo.

    Ik heb wel een OBD2 scanner besteld, kijken of ik er wat uit kan halen waar ik iets mee kan om aan te tonen dat er iets niet goed zit. Uitlezen op het dashboard gaf iig geen fout aan...
     
  5. #5 Marco Morello, 31 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mei 2014
    Een Sierra heeft nooit een Zetec gehad...
    Voor de rest EGR??? En dichtmaken???? Hmmmm... Jaja...

    Ik zou eens beginnen met het controleren van je carterventilatie.
    Zit deze aangesloten op je luchtfilterhuis?
    Zijn de slangen heel? Bij de 1.8/2.0 zetec zit het slangetje op een plek (achterop het blok) waar die kan doorschuren. (Bij de 1.4/1.6 zit ie voorop het blok net achter het inlaatspruitstuk. Deze scheuren nog wel eens).

    Anyway de 2.0: wanneer de auto niet mooi stationair draait en de carterventilatie is goed (geen scheuren of wat dan ook), dan zou ik de stationairregelklep schoonmaken (zolang als het werkt) of anders vervangen.

    Bougies, kabels en bobine zijn in orde?

    Verder dat bokken is dat bij abrupt gas los? Zeker in lagere versnellingen? Dit is idd een "producteigenschap". Wat een klein beetje helpt is het vervangen van de onderste motorsteun, het blok kantelt dan wat minder.


    En uitlezen (zeker met universele software) heeft bij de Focus I niet veel zin.
     
  6. 'Producteigenschap' Mn reet.. dat is wat te makkelijk Door de bocht. Ik heb in meerdere focussen zowel benzine als diesel gereden die dit niet deden.

    We hebben het nu over 2 verschillende blokken, de 1.6 en de 2.0 welke dit probleem hebben. Het lijkt mij eerder op vervuiling of slecht werkende sensor.

    Motor steun lijkt me sterk want dan zou ik hem ook in de versnellingsbak moeten voelen.

    Bij mij is het wanneer de gasklep dicht gaat er ergens iets te langzaam sluit en de motor niet snel genoeg signaal krijgt om weer brandstof bij te spuiten waardoor hij even dipt en dit voel je als schokken. Ik vermoed zelf dat het in de brandstof deuk regelaars kan zitten. Onder of bovendruk.

    Ik ben er nog mee bezig. Mocht ik een doorbraak hebben dan meld ik het uiteraard direct.

    Dinsdag gaat hij even weg om nieuwe banden te monteren en balanceren bij mijn eigen garage. En ik zal met hen eens brainstormen.
     
  7. #7 Crafter, 31 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mei 2014
    Sierra was idd geen Zetec, deze zat in een Mondeo 2.0 die we daarna hadden. Daar heb ik nooit iets van gemerkt dat ie zo rijdt als mijn auto. Was wel een automaat, misschien dat dat wel iets uitmaakt.

    De carterventilatie zit inderdaad op het filterhuis aangesloten achter het blok, zal de slang eens loshalen om te ckecken of ie schoon en heel is. Weet wel dat ie vrij losjes in het filterhuis zat de eerste keer dat ik er naar keek, kan geen kwaad lijkt me? Of mag ie geen lucht laten ontsnappen?

    Edit: ik haal denk ik 2 aansluitingen door elkaar, heb eens flink zitten Google'n vanavond en kwam een andere aansluiting op het inlaatspruitstuk tegen onder het gasklephuis. Hier zit een slang op aangesloten vanaf het blok en schijnt in veel gevallen de boosdoener te zijn. Is dit de slang die je bedoelde [MENTION=13177]Silver[/MENTION] Baron aka marco ? Ik dacht in eerste instantie aan de slang vanaf de kleppendeksel naar je luchtfilter.

    [​IMG]
    Ik bedoel dus de slang recht onder het gasklephuis, rond 20mm ongeveer en buigt af naar links.

    Motorsteun heb ik zelf ook al overwogen, ik voel 'm dus wel met koppelen, zeker in de file is het goed te merken in z'n 1 of 2. Het lijkt ook wel of ik het gaspedaal door iets heen moet trappen, dus dat gaat ook al niet te soepel. Lijkt als of de gasklep niet helemaal vrij loopt.

    Edit: Bedoel je deze steun?
    [​IMG]
    De "engine support insulator".

    Hoe kan ik de kabels of bobine checken (behalve door nieuwe te kopen)? Zal de bougies er morgen eens uit halen om te kijken welke kleur ze hebben...

    Ik ga er morgen naar kijken, laat wel weten wat ik allemaal tegen ben gekomen...
     
  8. #8 Marco Morello, 1 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 jun 2014
    [MENTION=14648]cidious[/MENTION]; lekker bijdehand, maar een motorsteun kan dit wel degelijk veroorzaken en nee dit voel je niet in je bak. Als die steun volgens jou niet veel zal veranderen, waarom wordt deze dan vaak door ST/RS rijders vervangen voor een stuggere? Idd het kantelen van het blok tegen te gaan... Als je niet weet waar je het over hebt, zeg dan niks..... Met mijn vorige motor, 1.6 16v, deed de auto bij abrupt gas los, zeker in lagere versnellingen ook abrupt afremmen (bokken), mijn huidige blok, 1.8 16v, doet dit ook. Het is beter geworden nadat ik de motorsteun van de bak had vervangen voor een nwe. Maar nog steeds reageert het blok best heftig op abrupt gas los in lagere versnellingen. Voor jouw informatie; het gaat om dezelfde auto maar dan volledig volgens specs omgebouwd naar een 1.8. Dat bokken heb ik bij meer focus I meegemaakt... Zou inhouden dat ze dus allemaal wat mankeren.... Uhuh. Zoals jij al zegt; me reet!

    [MENTION=14709]Crafter[/MENTION]; idd die steun en dat slangetje (degene die onderop de foto op het inlaatspruitstuk zit) bedoel ik.
     
  9. #9 cidious, 1 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 jun 2014
    Nou nou nou. . Heb ik iemand op zn pik getrapt?

    Ik doelde op dat een euvel als een 'Producteigenschap' te noemen natuurlijk van zen zotte is. Ik geloof daar absoluut niet in omdat ik ook in andere focussen heb gereden waar dit niet zo was. Dat het een focus 'kwaaltje' kan zijn zou maar zo kunnen dat er ergens een ontwerp 'foutje' zit dat in verloop van tijd versmeert of slijt en daarom dit probleem veroorzaakt.

    Je gaat mij niet wijsmaken dat de focus zo'n populaire auto is geworden terwijl de auto zo schud en bokt als hij net uit de fabriek komt en dat daar niks over terug te vinden is in de reviews van die tijd.

    Oh en dat ST/RS rijders de motor steun vervangen Door een stevigere heeft natuurlijk een hele andere reden en dat is dat die blokken veel meer vermogen produceren dan de 1.6jes en de standaard 2 liters.

    Je hoeft je verder niet aangevallen te voelen. Ik bedoelde het verder niet persoonlijk of vervelend. Dat is gewoon hoe ik soms uit de hoek kan komen maar waar ik wat op zal Letten.
     
  10. Enig idee wat zo'n steun mag kosten? Ik voel er wel wat voor om die aan te pakken en verwacht daar wel de nodige verbetering door.

    De rubber slangen kunnen door warmte en contact met olie en dampen aangetast worden. Had het bij onze Corsa (2e auto), 10 cm slangetje tussen carter en het blok, 90 graden bochtje wat helemaal verteerd was door de tijd. Dampen zijn vaak veel agressiever dan olie zelf, waardoor je sommige slangen gewoon een keer moet vervangen na zoveel jaar.
     
  11. Dit soort klachten kan je ook krijgen als de gasklep sensor defect is. Bij een 1.6 en 2.0 van de focus 1 los te vervangen.
    Bij de focus 2 zit het geïntegreerd in de gasklep.
     
  12. Gasklepsensor al vervangen hier en beiden doorgemeten. Beiden functioneren naar behoren.
     
  13. Hoe meet je deze als ik vragen mag? Ik heb een redelijk uitgebreide multimeter, neem aan dat je de weerstand over de sensor meet (het verschil) in beide uiterste standen? Ik zag vandaag 3 aansluitigen, vandaar dat ik nu even niet meer weet hoe ik dat zou kunnen doen...

    Zoals gezegd vandaag de boel open gemaakt en alles eens van dichtbij bekeken. Geen gekke dingen gevonden op zich, alleen de slang van de carterventilatie vanaf het inlaatspruitstuk naar de PCV... Daar zat een dunner slangetje IN de dikke slang ter plaatse van de eerste bocht net na de aansluiting onder het gasklephuis. Ik weet dat deze slangen snel kunnen knikken, maar zou dit een oplossing geweest kunnen zijn? Ik heb hem er uit gehaald en weer als origineel aangesloten en voorzien van een nieuwe slangenklem.

    Nullastregelklep er met wat kunst en vliegwerk uit weten te krijgen, zag er nog helemaal schoon uit en dus weer terug gezet. Slang vanaf de kleppendeksel naar het luchtfilter was nagenoeg schoon, deze weer fatsoenlijk vastgezet (schoot elke keer los uit het filterhuis). Gasklephuis was al schoongemaakt en zag er nu dus ook nog brandschoon uit. Verder een hoop connectors die nu los waren ingespoten met contactspray.

    Ik heb ook de onderste motorsteun gevonden, die lijkt wel eea aa speling te hebben, zag dat die niet al te prijzig was nieuw dus die nemen we meteen mee met de bestelling.

    De EGR vinden was een ander verhaal... Iemand enig idee waar die te vinden is??? Ik heb me rot gezocht maar ben niets tegen gekomen wat er op lijkt. Ook de DPFE heb ik niet gezien, kan me niet voorstellen dat deze er allebei niet in zitten dus ik moet ze over het hoofd gezien hebben...

    Wat ik wel tegen kwam is rook vanaf het uitlaatspruitstuk...!! Dit verklaart misschien wel waarom ik elke keer sporadisch een olie geur rook. Het thermostaathuis lekte wat en dacht dat dat het in eerste instantie was, vond het al vreemd omdat koelvloeistof anders hoort te ruiken. Er zit geen kleppendekselpakking in (is ooit vloeibare gebruikt) en die gaat nu langzaam te veel zweten. Ook die maar meteen meenemen.
     
  14. De EGR zou je moeten kunnen vinden als je alle slangen/buizen volgt die met de luchtinlaat verbonden zijn. Ik heb zelf ook een soortgelijk ongrijpbaar probleem met mijn focus (mk2/fase2). Ik heb een ELM327 ODBII USB uitleesapparaat besteld en ga eens kijken (met de laptop) of ik tijdens het rijden gekke dingen zie.

    Contactspray moet je nooit gebruiken! Daar zit zuur in dat het metaal wegvreet. Het helpt even om apparatuur nog een dag te kunnen gebruiken maar daarna moet je de connectoren echt vervangen. Ik heb al zoveel ellende gehad en gezien die is veroorzaakt door contactspray :crying: Als je vocht verdenkt smeer dan het rubber rond de connector in met Vaseline (zuurvrij vet).
     
  15. #15 cidious, 2 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jun 2014
    Ik gebruik meestal WD 40 als contact reiniger als dit echt noodzakelijk is.

    Sensor meet je door de weerstand de meten inderdaad. Weet zo even niet meer welke kleuren je moet combineren en wat de waardes zouden moeten zijn. Heb ik van mijn grossier gehaald toen dacht ik.

    Ik ga dinsdag weer met de auto aan de gang een paar dingen proberen. Mocht daar iets uitkomen dan zal ik dat zeker hier delen.
     

Deel Deze Pagina