1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford C-Max 1.6 2006 Olie verbruik 1L op 3000Km

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Guillaume Klaaijsen, 1 apr 2024.

  1. Ik rijd een oude C-max die nog in prima conditie is en 175K op de teller heeft. De auto was letterlijk van oud mannetje en had vooral in de garage gestaan. Ik heb zelf in 2J tijd de helft van de Km er bij gereden. Maar al bij aanvang was er een probleem met de Uitlaat gas klep en deze is al twee keer vervangen maar al snel weer hetzelfde probleem wat onoplosbaar lijkt. Wellicht die verschrikkelijke E10 brandstof waar de motor niet geschikt voor is?
    Nu verbruikt de auto 1L olie op 3000Km. Ik gooi dat er steeds bij. De auto geeft geen rook en je ruikt het ook niet dus ergens is er een lek. In de keringen wellicht.
    Is dit voor zo'n oude auto nog zinvol om werk van te maken? Wat kan dit zijn?
     
  2. Welkom op dit leuke forum.
    Geen idee wat de oorzaak kan zijn, misschien dat anderen nog tips hebben.
    Misschien nog even vermelden welk type motor het is.
     
  3. Volgens de topictitel betreft het een 1.6 en gezien de er over E10 wordt gesproken ga ik er van uit dat het de 1.6 Duratec benzinemotor betreft (al dan niet voorzien van het TI-VCT systeem).


    Ford schrijft voor dit type motor het volgende voor:

    Maximum oil consumption: 0.5 L / 1000 km


    Het olieverbruik van 1 L / 3000 km is dus lager als hetgeen de fabrikant toelaatbaar acht. Overigens ruik of zie je normaal gesproken niets van een dergelijk olieverbruik. Het olieverbruik is hiervoor te laag. Pas bij een veel hoger verbruik is dit normaal gesproken merkbaar. Als het een lekkage zou betreffen zou dit onder de motorkap / onder de auto goed zichtbaar moeten zijn.

    Deze motoren staan erom bekend olie te kunnen verbruiken (al zijn er ook genoeg zonder meetbaar olieverbruik). Veelal wordt het olieverbruik veroorzaakt door versleten of vastzittende olieschraapveren.

    In geval van versleten olieschraapveren is vervanging de enige juiste remedie. Echter bij een auto van deze leeftijd is dit economisch gezien niet bepaald rendabel.

    In geval van vastzittende olieschraapveren (het gevolg van interne vervuiling) kan worden geprobeerd om de olieschraapveren los te weken. Hier zijn speciale producten voor maar bijvoorbeeld een nacht een laagje remvloeistof of diesel op de zuigers laten staan werkt in de praktijk net zo goed (hierna wel de motorolie vervangen). Je hebt toch weinig te verliezen dus dit is het proberen waard.
     
    Edgar Focus en bws723 vinden dit leuk.
  4. Enkele dingen als je de zuigerveren wil los weken. is bougies eruit halen er een beetje indoen en de volgende dag eerst met lucht per cilinder eruit blazen. dan wel met doekje om zo de druppels op te vangen en hierna injectors los koppelen. Dan zonder dat injectors en bougies aangesloten zitten motor rond laten draaien met startmotor. dit om zo de laatste beetje vloeistof uit de zuiger te krijgen.
    Alles monteren en dan motor warm laten draaien, dit met flesje motor reiniger in de olie systeem. Wanneer olie warm is. Met warme olie aftappen en hierna filter vervangen en met juiste olie vullen.

    Dit zo toch geregeld moeten doen na kleppen reinigen met granulaat. Daarna zaten de zuigerveren eigenlijk altijd wel een keer vast. Met geluk sloeg hij aan en konden we de motor adaptieve waardes laten inleren. Maar zat met remvloeistof zuigerveren los ge weekt. Hierna sloeg hij wel is waar slecht aan, maar als bovenstaande gedaan was, kwam het hierna niet meer voor.

    LET OP remvloeistof is agressief en kan lak aantasten, vandaar dat je het goed moet opvangen. Met diesel zal je dit niet hebben, echter zelf nooit gebruikt. Heb alleen diesel gebruikt om zo vast gekoekte verstuivers eruit te krijgen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Bij mij was het klepdeksel pakking defect waardoor er heel langzaam olie verbruikt werd. nieuwe pakkingen en geen last meer gehad.
     

Deel Deze Pagina