1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Beurt plannen en licht tikkend geluid bij koude motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door BarendBotje, 8 mrt 2024.

  1. Oke! Klink alsof ik aan heel wat vreemde geluidjes moet gaan wennen ;)
     
    Torxbit en BarendBotje vinden dit leuk.
  2. Plan de beurt over 1,5 week. Gewoon ook voor je eigen gemoedsrust
     
    Torxbit en BarendBotje vinden dit leuk.
  3. @BarendBotje Ik snap wat je bedoelt. Vanwege je achtergrond ben je dus sowieso al met gespitst op geluiden en mechaniek. Dan wil je alles kunnen verklaren dus ga je zoeken naar antwoorden.

    Ik ben zelf inmiddels 30.000km verder en de geluiden zijn niet erger geworden o.i.d. Merk ook geen verschil in prestaties. Heb het dus geaccepteerd als 'producteigenschap'. Als er toch consequenties zijn dan meld ik mij snel maar dan zouden velen ons inmiddels al voorgegaan moeten zijn, schat ik in.

    P.s. je olie zou ik wisselen. Voorkomen is beter dan genezen. Olieriem is in de mk4 nog steeds een wetbelt die gevoelig is voor onderhoud (lees: juiste olie en regelmatig verversen)
     
    BarendBotje en Edgar Focus vinden dit leuk.
  4. Onderhoud ingepland, donderdag over een week :) Bedankt allen, zal nog een update geven mochten ze vertellen wat zij denken wat het is
     
  5. Hey Met betrekking tot terugroep acties, waar kan ik vinden welke er allemaal geweest zijn voor mijn model?
    Kan me iets herinneren omtrent slangen die trillen onder de motorkap die dan met een andere klem vastgezet moesten worden.
     
  6. Terugroepactie was dacht ik voor 38000wagens. Van fiesta, focus, mondeo of dergelijks. Eigenlijk waar de eerst 1.5ecoboost in ging. Al zullen ze alle al bij afleveringsbeurt gedaan zijn.

    De andere issue was koelslang tegen de parvan. Klem eromheen en gegrilde is dan weg
     
    BarendBotje vindt dit leuk.
  7. Die staat hier beschreven:
    https://www.focusclub.nl/index.php?threads/mk4-opmerkelijkheden.111550/

    "Als een klant een klacht heeft over geluid van trillingen dat hoorbaar is in het interieur, vooral tijdens het rijden met koude motor en bij een motortoerental tussen 1500-2000 omw/min, wordt dit waarschijnlijk veroorzaakt door trilling van de verwarmingsslangen in de motorruimte.

    Om dit probleem op te lossen, moet een dubbele C-klem worden aangebracht op de verwarmingsslangen van de motorruimte naar de behuizing van de kachelradiateur / het verdamperblok om de spanning te verhogen."


    Is bekend issue bij de mk4 geproduceerd tot eind januari 2019. Daarna niet van toepassing. Was ook geen terugroepactie maar 'piepsysteem' dus als een klant klaagde dan kreeg die de klem. TSB 18-2304.

    Kun je bij twijfel makkelijk zelf kopen bij Ford en monteren. FINIS nummer 1 556 973.

    Hier met foto:
    https://focusclub.nl/index.php?threads/mk4-opmerkelijkheden.111550/page-112#post-1821855674
     
    Edgar Focus en BarendBotje vinden dit leuk.
  8. Ja naar dit verwees ik inderdaad. Zouden ze die klemmetjes er zo op zetten als ik erover begin bij de beurt? Of hebben ze zoiets niet liggen?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Zou er gewoon om vragen. Moest bij mij wel besteld worden. Misschien willen ze kosten rekenen afhankelijk van of jouw productiedatum binnen of buiten het TSB valt...? In het TSB wat Ford heeft staat de exacte 'geproduceerd t/m datum' die eronder vallen.
     
    BarendBotje vindt dit leuk.
  10. Hmm die van mij komt van oktober 2019, bouw maand weet ik niet. Zal er dan denk ik niet voor in aanmerking komen

    zal het alsnog gewoon vragen, bedankt voor alle hulp heren!
     
    Torxbit vindt dit leuk.
  11. @Torxbit
    Tsb oftewel technical service bulletin.
    Is niks meer voor schrijve om monteur te helpen bij bekend probleem. In alle gevallen zijn de kosten voor de klant zelf
    Alleen service recall, of terugroepactie, daar zijn de kosten van fabrikant zelf.

    Vooral als klemmetje niet duur is. Zelf heb ik hem gekocht voor 3euro
     
    BarendBotje en Torxbit vinden dit leuk.
  12. Offerte is binnen,

    Beurt zelf:

    B 06 Jaar/Onderhoudsbeurt 90.000Km
    Werkzaamheden
    7220 Onderh. na 6 j/90.000 km/54.000 mij
    Onderdelen
    2207993 OLIEFILTER 1,00
    2346924 INTERIEURFILTER
    PLUS 1,00
    OLIE OLIE 5,05
    Subtotaal (EUR 502,00 incl.) 414,88


    En daarnaast:

    D Forté benzine
    Onderdelen
    FOR42011 FUEL SYSTEM CLEANER ADVANCED 1,00 22,88 22,88
    Subtotaal 22,88

    Is dat laatste gebruikelijk? Had er nooit van gehoord
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Lijkt mij dat ze bij de officiële 90k beurt toch ook je luchtfilter en bougies vervangen? Het lijkt nu in jouw verhaal alleen een oliewissel + oliefilter en een vers interieurfilter. Klopt dat? Dat is een 'Ford Economy Service' volgens mij. Dan is € 502,- wel erg aan de stevige kant of zit er meer bij?

    Toevallig vanmorgen zelf ook geweest voor een losse oliewissel + oliefilter + apk... Dat kostte mij in totaal nog niet de helft (en vond dat al veel).

    Additief heb ik nooit gehad en nooit wat over gehoord. Ervaar je problemen die met de injectie te maken hebben / hebben ze uitgelegd waarom nodig?
     
    BarendBotje vindt dit leuk.
  14. Ik weet het niet, ik kan eens bellen. Hoe zit het met de riem in de olie in de oliepomp wordt zoiets ook vervangen bij een bepaalde km stand?
     
  15. Inmiddels al even gebeld met de garage. De bougies en luchtfilter zijn vervangen bij de 60k beurt, dat hoeft nu dus niet volgens de ford specificatie vertelde de garage mij. Mocht dat wel zo zijn zou dat een meerprijs boven op het bedrag van het onderhoud (502 euro) zijn.
     
  16. Geloof niet dat de olieriem bij een bepaalde km-stand wordt vervangen. Misschien dat iemand anders, @trucker0werner weet of ze daar een interval voor hebben?

    En als die er is dan zal het vast iets zijn als bijvoorbeeld na 10 jaar of 200.000km wat er maar eerst komt. Mits goed onderhouden (juiste olie en tijdige wissels)

    Zat nog even te kijken, heb vorig jaar de 60k beurt (grote beurt) gehad, staat toch ook iets tussen van brandstofsysteem reinigen... was toen 13,50 incl. btw maar geen idee óf het met additief was en zo ja met welk spul.
     
    BarendBotje vindt dit leuk.
  17. Tja prima als ze het reinigen, is bij mij bij 60.000 niet gebeurd kan ik zien in de factuur van toen!

    Blijkbaar is de 4j/60.000km beurt een grote beurt (inclusief bougies en luchtfilter) die zou nu 634 euro kosten
    De 6j / 90.000km beurt is een kleinere beurt (zonder bougies en luchtfilter, deze komen bij 120.000km pas weer), deze kost nu 502 euro

    Ik denk dat het de waarde wat meer behoud mocht ik hem binnen nu en 2 jaar verkopen zodoende dat ik het nu in ieder geval nog bij de Ford garage laat doen inclusief 2 jaar ford assistance welke ik erbij krijg. Is even aan de prijs, maargoed als ik rond kijk bij de vakgarage kost een kleine beurt is dat 280 euro, hier krijg ik dan 2 jaar anwb service bij a 120 euro per jaar, dus dan ontloopt het elkaar niet zoveel..
     
    Torxbit vindt dit leuk.
  18. Oh ja natuurlijk, de Ford Assistance krijg je er dan natuurlijk wel bij en verklaart de prijs ook prima in jouw geval :roll: Zou er dan ook niet over twijfelen, of je moet geen waarde hechten aan Ford Assistance.
     
    BarendBotje vindt dit leuk.
  19. Tja ik heb geen wegenwacht en vind het wel fijn dat er dingen opgelost worden als er iets is :)
     
    Torxbit vindt dit leuk.
  20. @Torxbit
    Exacte interval geen idee. Leeftijd is meestal 8a10jaar. 180a200.000km zou zomaar kunnen.

    Lol laatst zelf beurtje gedaan. 80euro aan onderdelen inc interieurfilter.
    Al betaal je bij dealer snel 20euro per liter motorolie. Dan gaat er al bijna 100euro aan olie in. Onderhoud aan me eigen wagen doe ik liefst zelf. Alleen grotere reparaties laat ik doen ivm hey snel klaar moet zijn
    Grappige was dat nieuwe aandrijfaskeering duurder is dan oliewissel. Want keering plus olie was 80euro. 25euro voor 1liter bakolie
     
    BarendBotje, Edgar Focus en Torxbit vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina