1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Prijs van een accu???

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Munnikaj, 8 mrt 2024.

Tags:
  1. Bij mij moest de accu van de Focus 1.5 Vignale vervangen worden en heb dit bij de Ford dealer in Dordrecht laten doen.
    Van te voren een beetje op internet gezocht naar prijzen en zag dat dit op ongeveer € 180 zou komen.
    Ze hebben eerst de oude accu opgeladen en doorgemeten en kwamne tot de conclusie dat deze vervangen moest worden Hiervoor hebben ze gebeld, maar niet verteld dat het zo'n bedrag zou worden.
    Ik kreeg de rekening vandaag op de mat met een bedrag van € 424,89. Na een mailtje eraan gewaagd te hebben krijg ik nu 20 % korting, blijft er nog een behoorlijk verschil over. Schijnt een bijzondere Ford accu te zijn(??)
    Zijn er meer ford rijders die ze zo laten schrikken?
     
  2. Elke handeling die door de dealer gedaan wordt kost serieus geld is niet alleen de accu ook de tijd die ze ermee bezig zijn.

    wil je het goedkoper moet je zelf aan de slag dus zelf accu kopen en zelf plaatsen.

    een monteur kost tegenwoordig gewoon richting de 100 euro per uur. En dan komt ook nog heel de rest dat mee gerekend wordt, pand, energie, kantoorpersoneel, noem maar op.
     
  3. Ik moest afgelopen december €260 betalen voor een nieuwe accu voor de i30. Was bij een Vakgarage incl korting
     
  4. wat kostte de accu?
    garagetarief is indd al gauw 100 euro ex BTW
    dan zijn ze de oude accu aan het doormeten en opladen, de- montage van de nieuwe accu zit je al gauw op een kleine 2 uur(?)
    dan nog wat klein materiaal er bij, BCM resetten en je zit zo aan de 400+ euro.
    op internet kan een accu dan wel 180 euro kosten maar de dealer heeft een :ford: accu die vaak duurder zijn.
    zal wel een EFB accu zijn met :ford: logo dus al gauw "speciaal" voor de dealer.

    zelf had ik al een accu op voorraad staan omdat ik wist dat de oude aan vv toe was.
    toch gebeurt het dan dat de oude accu het opgeeft op een moment dat het net ff niet uitkomt
    ANWB gebeld en die heeft toen gratis mijn eigen nieuwe geplaatst en de BCM gereset voor me.
     
    Ecobeast en Edgar Focus vinden dit leuk.
  5. Helaas is niet iedereen handig genoeg om zelf een accu te plaatsen en laat staan te weten hoe en wat er gereset moet worden. En dan kost een nieuwe accu ineens serieus geld. Wees maar blij dat je niet advocaten te maken hebt. 320€ per uur ex btw.
     
  6. Wat een geld joh, Soms loont 't zelfs al om gewoon even naar de lokale vakgarage te gaan.
     
  7. Net een nieuwe exide accu besteld €100,69 en dan komt er volgende week nog een half uurtje sleutelen bij.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. @gerardTDCI
    Denk niet dat dealer twee uur mee bezig is.
    Want ik vervang hem zelf in goeie 20min. Laat dealer er 30min voor berekenen. Accu resetten dat is denk de grote vraag, want dit doe je eigenlijk nooit. Althans soc reset. Want in rust w
    Gaat bms soc berekenen of testen.

    Met reset doe je alleen leeftijd accu resetten. Want niks meer dan dat verandert. Van de week accu opgeladen 96% en volgende morgen was het door auto gemeten en gaf aan 56%.
    Met nieuwe accu en reste geeft hij aan 100% alleen de volgende morgen kan en zou deze naar beneden vallen naar de juiste soc


    Mijn geval was vorig jaar accu 150euro en kreeg ik er 30euro voor terug voor de oude.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Ford dealer gaat als volgende te werk:
    - Diagnose stellen á bedrag 1
    - Meting zal hebben aangegeven "laad accu en test opnieuw"
    - Snellader aansluiten á tijd 1
    - Meting nr 2 toch accu defect
    - Accu vervangen á tijd 2
    - Kosten accu á bedrag 2
    - BMS reset á tijd 3

    Eindtotaal bedrag €424,89
    Ik mag toch hopen dat ze je een gespecificeerde factuur hebben gegeven, en niet alleen een factuur met de tekst "accu vervangen"?
     
  10. Kun je lang en breed over lullen, die is gewoon je reinste oplichting.
    Skoda garage hier in Leuven hetzelfde gedaan bij mijn buurvrouw. Accu was kapot en vervangen voor een nieuwe. Iets rond de 450 euro. Ze hebben gewoon betaald.
    Ik denk dat ik de hele showroom zou verbouwen als ze me zoiets durfden te flikken.
     
  11. Ik heb hier een factuur liggen van de reparatie aan de Fiesta door de Ford dealer:
    - aansluiten/communicatie diagnose apparatuur €20.63
    - aansluiten externe voeding €6.88
    - diagnose stellen €34.38
    - programmeren/configureren €13.75
    Alleen dit al zonder uren of gereedschapskar geopend zit je al op €75.64 ex.btw----> €91.52 incl. btw
    en dat zonder je handen vies te hebben gemaakt en wat een geoefend persoon binnen 15min moet lukken.
    Uurtarief staat niet op de bon omdat ze met modules werken, maar een beetje merkdealer zit al gauw aan
    de €125,- incl.btw per uur

    Als je een accu echt goed wilt testen, dan doe je een volledige test incl. laadspanning en ampèrage, als je het
    goed doet kost dat alleen je al een kleine 10 minuten, de pest is dat ze in modules rekenen, terwijl een lokale
    garage per uur rekent, persoonlijk ga ik zo min mogelijk naar een dealer, alleen als het echt niet anders kan,
    en de meeste hier zijn handig genoeg om dit soort dingen zelf te doen.

    Weten we nu dus hoeveel we kunnen besparen door het zelf te doen.
     
    Fredhead en gerardTDCI vinden dit leuk.
  12. Vergeet ook niet dat de dealer garantie moet geven op het onderdeel. Als de accu na 3 maanden slecht is dan moet de dealer de accu weer vervangen op hun kosten. De dealer zal zelf geen schade lopen door de accu zelf, die gaat gewoon terug naar de leverancier, maar het werk zal opnieuw moeten worden gedaan.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. als je zelf een accu koopt van een gerenommeerd merk zit daar ook gewoon garantie op en kun je hem ook terugbrengen. Alleen moet je hem dan zelf heen en weer brengen en installeren.
     
    DexterXL en desriger vinden dit leuk.
  14. Ja precies, de dealer vraagt dus voor het geval dat, dus dit kan gebeuren een meerprijs in het onderdeel en ook een reden waarom een dealer duurder is.

    Wil je service en geen gedoe ook bij garantie, ga dan naar dealer maar verwacht geen offerte van een internet accu van 120 euro plus 30 euro installatie.

    In dit geval is 400 euro vrij fors alsnog, min die 20% is wat mij betreft een verklaarbare prijs
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Klinkklare onzin. Ze kunnen toch geen extra bedrag aanrekenen voor het geval ze aanspraak moeten maken op garantie?
    Trouwens, als een monteur €125,- per uur kost dan mag ik toch verwachten dat daar alle gereedschap en apparatuur bij gerekend is. Stel je voor dat je nog eens apart voor de hefbrug moet betalen ofzo.
    Even nuchter blijven nadenken. Om een accu te checken heb je geen hoog opgeleid personeel nodig, tevens heb je er niet de meest gesofisticeerde diagnoseapparatuur voor nodig. Dat zij dat wel (willen) gebruiken is hun probleem maar mag mijns inziens niet doorgerekend worden naar de klant. Een accu kost tenslotte ook geen fortuin meer, zeker voor een garage die onderdelen in grote hoeveelheden afneemt. Die krijgen nog eens een dikke korting. Dus stel dat je een duurbetaalde monteur van €125,- per uur hebt, en die dan ook nog eens een vol uur bezig is (wat buitengewoon lang is voor diagnose van een accu en het vervangen daarvan), en de accu kost inkoop €150,- waar ze dan nog eens 33% winst op willen. Kom ik nog maar aan een totaalbedrag van 325 euro, wat al belachelijk veel is.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Het is maar hoe je het wil zien. Het hele pand en het daar rondlopende personeel van de directie tot de toilet juffrouw moeten betaald worden dat zit allemaal in de prijs berekend.

    ik geef je gelijk dat de prijzen bij de dealer hoog zijn, maar die kun je alleen maar omzeilen door het zelf te doen. En ja je betaalt ook stukje voor garantie en service.

    vroeger kwamen klanten nog wel eens naar de werkplaats voor een paar amp stekkertjes werden dikwijls zo maar mee gegeven, maar op een gegeven moment is het doosje leeg en moet er een nieuw doosje ingekocht worden. A 7 gulden zal toch ergens opgehoest moeten worden dus ja wij moesten op een gegeven moment een gulden vragen voor een paar stekkertjes resumé doosje ging een stuk minder snel leeg.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. dit is wel erg kort door de bocht hoor.
    zoals Paul al aangeeft zijn er meer kosten dan alleen de monteur.
    en als je denkt dat de dealer lekker goedkoop in kan kopen heb je het ook mis.
    om even een voorbeeld te geven, de banden die jij besteld bij bandenconcurent bv zijn voor jou goedkoper dan waar de dealer ze voor in kan kopen.
    geldt trouwens voor meer 'speciaalzaken'
    als voorbeeld, ik koop mijn hondenvoer bij zooplus en de prijs die ik daar betaal daar kan de dierenspeciaalzaak ze niet voor inkopen.
    dus wat denk je waar hij zijn hondenvoer inkoopt? precies, bij zooplus :shock:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Ik vindt de prijs overigens niet eens zo heel extreem, is het goedkoop nee zeker niet.
    Ik heb in een andere auto een accu laten vervangen niet eens bij een dealer en die vroegen ook al gewoon € 300.

    De prijzen van accu's van nieuwe auto liggen ook gewoon stukken hoger dan voorheen.
     
  19. @paul vingerhoets : Dat is ook niet meer dan logisch, als een klant onderdeeltjes meekrijgt dan moet daarvoor betaald worden. Waar naar zijn geld. Tegenwoordig heeft iedere garage ook een magazijn met beheerder en moet elk onderdeel verantwoord worden. En ik snap het als je zegt dat de showroom, de koffiedame, de directeur enzovoorts ook betaald moeten worden. Maar toch niet enkel door de garage?? Als je een auto wil verkopen dan moet die in een showroom staan. Als een auto gerepareerd moet worden dan heb je daar een garage voor nodig. En ga zo maar door.
    @gerardTDCI : Wat is hier kort door de bocht aan? Ik snap dat er een hoop meer kosten zijn dan alleen die monteur, maar een hoop van die kosten zit ik als klant toch niet op te wachten? Daar heb ik toch nooit om gevraagd? Als zij er voor kiezen om die kosten te maken dan moeten ze dat lekker zelf weten maar daar moeten de klanten niet mee lastiggevallen worden.
    Je haalt nu de banden aan. Als er een markt compleet naar de kl#ten is dan is het de bandenmarkt wel, dus dat vind ik nu niet echt een relevant vergelijk.
    Maar laten we nu even het initiële onderdeel nemen, de accu. Als ik voor mijn focus een nieuwe accu nodig heb en ik bel naar de dichtstbijzijnde automaterialenzaak, dan kost mij die accu daar (even een fictief bedrag) €150,-
    Als de garage diezelfde accu bij diezelfde zaak besteld dan mag ik toch veronderstellen dat ze toch zeker 20% goedkoper inkopen dan ik dat kan. Laat ze er dan nog eens 40% winst op willen maken dan mag die accu mij niet meer dan €170,- kosten. Tel daar nog een monteur bij die voor €125,- per uur werkt en er ook nog daadwerkelijk een uur aan werkt dan kom ik nog steeds niet aan €300,-
    Verklaar mij nu maar voor gek, maar als ik aan deze tarieven zou werken en de werkplaats staat elke dag vol (wat ik mag geloven afgaande op de lange wachttijden) dan kan ik toch goddomme een gouden autogarage met rode lopers neerpoten.
    @Redwheels : De hedendaagse accu's zijn waarschijnlijk wel wat duurder dan die van 10 of 20 jaar geleden, maar de voorbeelden die ik aanhaal zijn van een doorsnee kleine gezinsauto met start-stopsysteem. Ik heb de prijs van de accu opgezocht die ik als gewone sterveling bij een automaterialenzaak zou betalen en vergeleken en kwam op een astronomisch verschil uit. Dat ze er op willen verdienen snap ik, is ook helemaal prima. Maar ze moeten de kerk in het midden laten. Vraag ze in een garage maar eens om hun bedragen te verantwoorden, dat lukt ze niet zonder dat ze zich beginnen te schamen.

    En ik snap dat dit een redelijk zinloze discussie is, ik heb het er alleen moeilijk mee dat een dergelijk simpel iets zo ontzettend veel geld kost en dat iedereen dat blijkbaar maar normaal vindt. Ik zal dan zelf ook alleen maar oude barrels kopen waar ik zelf nog het een en ander aan kan (laten) doen en die ik nog betaalbaar aan het lopen kan houden.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  20. is ook zinloos deze discussie, probeer als zzp-er maar eens 60 euro p/u te vragen dan ben je een oplichter
    maar met alle kosten eraf mag die blij zijn dat die 15 á 20 euro netto overhoud.

    en ik zou ook graag wel eens die gespecificeerde rekening willen zien van de dealer, blijft hoe je het ook berekend te veel.

    en dat iets ontzettend veel geld kost is tegenwoordig maar normaal.
    Outsiders in Ahoy van het weekend, naast entreegeld, 3 euro voor een bekertje cola :loco:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina