1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koelvloeistof verlies + 1/10x een vibrerende koude motor MK3 EcoBoost 1.0

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Rikster, 19 feb 2024.

  1. #1 Rikster, 19 feb 2024
    Laatst bewerkt: 19 feb 2024
    Hallo Focus-enthousiasten,

    sinds kort ben ik er ook een. Maar krijg de afgelopen weken er toch wel flinke dosis stress van ondanks dat ik er erg blij mee ben.

    Situatie:
    - Ford Focus MK3 EcoBoost 1.0 2013 74KW 155.000 KM particulier gekocht begin januari. Altijd in onderhoud geweest bij de dealer (ieder jaar een grote beurt), deze heeft vorig jaar de distributieriem en de waterpomp vervangen,
    - Koelvloeistof dop heb ik sinds vorige week vervangen, dit zorgde voor een afname van het lekken,
    - Verlies koelvloeistof. Bij het afpersen door lokale garage (2-2-2024) niets ontdekt, tijdens het uitvoeren van de grote beurt (2-2-2024) ook niet.
    - Motorisch vibreert de motor bij een koude start 1 op de 10 x heel erg. Toerental blijft dan normaal rond de 1000. Zodra ik gas geef rijdt ie als een zonnetje.
    - Geen bubbels koelvloeistof reservoir, geen harde/opgezwollen slangen, tot nu toe geen prut in/op koelvloeistofreservoir/ oliedop/ oliestok en ook geen vochtigheid bij de kachelslangen (bij de passagiersstoel) .
    - Geen overhittingslampje,
    - Eenmalig bij koud weer + regen dat er een hoop condens (flinke pluim) uit de uitlaat kwam, maar toen gaf ik ook wel heel erg snel gas.

    Logboek:
    8-2-2024: Grote beurt gehad met als vraag om extra goed naar de koelvloeistof te kijken, bougies, olie (5w20), roetfilter en etc. vervangen. De garage merkte alleen op dat er een beetje koelvloeistof onder de waterpomp lag, ze gaven aan dat dit ook door bijvoorbeeld het reservoir de slangen of etc. kon komen.

    9-2-2024: Vrijdag: 10 minuten gereden.
    - Koelvloeistofreservoir bijgevuld, 10 minuten later gereden. Geen probleem aan de motor. Geen direct lek gezien. Geen mayonaise koelvloeistof tank / oliedop/oliestok.

    10-2-2024: Zaterdag: Niet gereden.
    - Pijl nagelopen, moest ongeveer 400 a 500 ml koelvloeistof bijvullen (2 a 3 cm onder min). Zag dat de dikke slang van de koelvloeistoftank nat was en dat de linker kachelslang nat was. Heb de auto laten staan. Geen mayonaise koelvloeistoftank / oliedop/oliestok. (Redactie: sinds 14-2-2024 heb ik dit niet meer opgemerkt, toen heb ik de koelvloeistofdop vervangen.)

    11-2-2024: Zondag: Niet gereden.
    - Geen daling in pijl. Geen mayonaise koelvloeistoftank / oliedop/oliestok.

    14-2-2024: Kort gereden.
    - Dealer gevraagd of dat bij het vervangen van de distributieriem (1 á 2 jaar geleden) o ok de waterpomp vervangen. Tip van de monteur: Controleer de kachelslangen aan de zijde van de motor.
    - Lokale garage garage gebeld: Afspraak gemaakt voor 27 februari. Omdat ik al een koelvloeistofreservoir + -dop op voorraad hebm heb ik de tip gekregen om een tijdje met een nieuwe dop te rijden.

    15-2-2024: 70+ KM gereden, geen daling in pijl,
    16-2-2024: 70+ KM gereden, geen daling in pijl,
    17-2-2024: 70+ KM gereden, geen daling in pijl,
    - met een koppakkingtester gecontroleerd of dat de cilinder/koppakking lekt, niets opgemerkt de controle vloeistof bleef blauw: [Cilinderkoppakking tester - 10ml | R&R Parts automotive (rrparts.nl)](https://rrparts.nl/gereedschap-en-tools/testgereedschap/cilinderkoppakking-tester---10ml-2333)

    18-2-2024: De motor heeft bij een koude start weer flink zitten te vibreren (dit was halverwege de dag, in de ochtend heb ik tijdens het autorijden niets opgemerkt). 70+ KM gereden, geen daling in pijl.
    19-2-2024: In de ochtend een daling van het koelvloeistofpijl waargenomen (al is het minimaal, van halverwege de min/max naar net onder de min). Met FORScan Lite (de Android versie) gecontroleerd op fouten en niets vreemds opgemerkt.


    Samengevat:
    - Die vibrerende koude starten zorgen mij voor stress, vooral omdat deze gepaard lijken te gaan met een daling in het koelvloeistofpijl,
    - Het is een flinke opluchting dat het lijkt alsof er geen problemen zijn met de motor,
    - Misschien dat ik toch het koelvloeistofreservoir voor de zekerheid moet vervangen,
    - Ik wil in iedergeval de kachelslang door de monteur laten nakijken.



    Kunnen jullie mij in de juiste richting duwen?

    Met vriendelijke groet,

    Rik
     
  2. Vanaf hier zie ik niets.

    haal het reservoir eens los en omhoog zodat je erin kunt kijken let op haarscheurtjes en andere verdachte sporen. Opgedroogde koelvloeistof levert een wit/groenig spoor op
    Let hierop ook bij slangaansluitingen en op/ onder de radiator voorin.
    Ook is het nog mogelijk dat de kachelradiator lekt in de auto let op natte bekleding linksvoor en een zoetige lucht binnen.
     
  3. Heb je al eens eens krant onder de voorzijde gelegd om te kijken of er niet een heel klein beetje lekt nadat je hem hebt neergezet na een rit?
     
  4. Hallo Paul, bedankt voor de reactie. De dop is vervangen, de koelvloeistof tank zelf heb ik al eens gecontroleerd maar ik zie niets. Op het plaatwerk onder de koelvloeistoftank zit een witte aanslag. Maar sinds dat de garage dit heeft afgeperst vermoed ik niet dat het hier aan ligt, natuurlijk kan ik het ook fout hebben. De dop was hoe dan ook kapot.

    Geen zoetige lucht en geen natte bekleding. Ook niet wanneer ik de plasticen kappen weg haal.
     
  5. Hallo Edgar, bedankt voor de reactie.

    Dit heb ik nog niet geprobeerd, omdat het de afgelopen weken vrij regenachtig/vochtig is geweest. Ik ben ook een beetje bang dat ik door de motorbeschermplaats niets zie. Vooral niet omdat het maar een beetje is dat lekt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Goed punt. De beschermplaat eronder uit halen kan ook al aangeven of daar kvs op ligt
     
  7. Als er al sporen zijn rond het reservoir dan eerst die los halen en eronder goed schoon maken zodat een eventuele lekkage zichtbaar kan worden hoe ziet het reservoir eruit ?
     
  8. #8 Rikster, 20 feb 2024
    Laatst bewerkt: 20 feb 2024
    Bedankt voor alle tips! Vanochtend liep de auto opeens op 2 cilinders ipv 3. Heb direct een filmpje doorgestuurd naar de garage. Die zei direct: Hier mag je niet op rijden. Ben bang dat het de koppaking is ondanks dat ik deze al eens heb getest, tenminste dat verklaart het koelvloeistof verlies. Gelukkig zit ik nu niet meer zelf achter het probleem aan te lopen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Even een up-date. Koppakking of cylinderkop kapot.
     
  10. Die is er wel echt in geslopen dan zeg.. laat je hem maken?
     
  11. Nou, ik heb de auto pas 2 maanden, zonder garantie, dus dit is heel erg jammer. Als het alleen de koppakking is, dan wel. Als het de cylinderkop is misschien. Als het het motorblok zelf is dan niet.
     
  12. Als je de auto bij een bedrijf hebt gekocht heb je sowieso een jaar wettelijk garantie ongeacht een aflever pakket. Als je rechtsbijstand verzekering hebt kun je die eventueel inschakelen. Als je particulier hebt gekocht heb je vrees ik botte pech.
     
  13. Particulier gekocht dan? er is nl altijd een wettelijke garantie van 12 maanden bij een aankoop via een bedrijf.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Zelfs als het je koppakking is dan moet je blok uitelkaar en distributie ook. Zeer duur grap. 9/10 keer moet je kop ook laten vlakken.
     
  15. Ik heb hetzelfde . Loopt sporadisch op 2 cilinders en koelvloeistof ik na 1000km verdwenen na de grote onderhoudsbeurt.
    Focus mk3 facelift, 210.000 gelopen.

    net bij de dealer geweest en te horen gekregen dat het blok is overleden. Vervangen is een dure grap.

    echte reden van de vloeistof verdwijning is (nog) niet gevonden, maar met bougie verwijderen was te zien dat er iets vloeistof naar binnen liep.
    Als de motor heet is zal dit wel verdampen en blijft het dus draaien.
    Koude motor zou meer problemen moeten geven.
    2 cylinder ipv 3.

    mis dit te wijden aan een scheur in het blok, kop of koppakking?

    nu nog de vraag, wat te doen?
     
  16. Ik zou kijken voor een andere auto. een andere 1.0 erin hangen kost bijna net zoveel..
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  17. Ter info, van een motoren revisie bedrijf:

    “Dit is inderdaad een bekend probleem.

    de cilindekoppen scheuren veel in het uitlaat kanaal. en dan lekt de koelvloeistof de cilinder in.

    nieuwe cilinderkoppen zijn gewoon leverbaar.“

    Andere auto of blokwissel is misschien niet nodig.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Oh, dat zou een mooie oplossing zijn ja.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. Kwam toevallig dit filmpje tegen. dieautodoktoren kende ik al langer maar toevallig bespreken en laten ze zien ford ecoboost motor met 50k op de teller met koelvloeistof probleem. 1e deel begint op 4.30 . verderop deel 2.
     

Deel Deze Pagina