1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 2009 accu soms spontaan leeg & andere vage stroringen

Discussie in 'Electronica' gestart door MzKzM, 8 mrt 2024.

  1. Beste Focus rijders.

    De Focus wagon (MK2.5 limited volgens mij) van mijn pa heeft sinds een jaar of 2 last van dat de accu soms leeg is. Dit is lang niet altijd zo maar komt natuurlijk altijd slecht uit als het wel gebeurd. Soms start deze niet na enkele dagen, soms start de wagen gewoon na een paar weken.
    Nadat dit de eerste keer gebeurde is er een nieuwe accu in gegaan. Er zit nu een 60Ah in, wat er van origine in zat weet ik helaas niet.

    Verder zijn er nog wat andere zaken die ik niet meteen aan bovengenoemd probleem kan koppelen maar misschien is er iemand hier die wat meer tips kan geven over wat er zoal aan de hand kan zijn? Om mee te beginnen:

    Passagiers verwarming blaast soms hete lucht ondanks dat de temperatuur rond de 17-18 graden staat ingesteld (gescheiden verwarming zone's), volgens forscan ligt het aan de "passengers door heater" Nu heb ik hier de stelmotor van vervangen maar de code blijft maar terug komen. De klep zelf gaat redelijk soepel. Heb ik de verkeerde motor te pakken wellicht? Ik heb deze vervangen via het gat van het handschoenen kastje: https://www.groothandel-nemeco.nl/w...gklep-focus-mondeo-mk3-oe1117406-p-15468.html
    Als die de verkeerde motor is, waar zit dan de juiste precies? Na de HVAC zelftest (voetenventilatie + off en dan binnen 2 seconden op auto) lijkt alles goed.

    Ander probleem is code: B166A - Heated Mirror Circuit Open.
    Als ik de spanning meet dan geeft deze bij het op/van slot doen even 12V (vermoedelijk als line-monitoring om het circuit te testen). Ik heb intussen de spiegels vervangen (door electrisch inklapbare maar die hebben ook verwarming) en van te voren even gemeten, beide heater matjes hebben een weerstand rond de 33 Ohm, de oude zat rond de 88 Ohm. Echter blijft ook deze code terug opkomen.

    Dan passagiers speaker open loop. Nagemeten en inderdaad, ik meet geen coil verbinding op de pinnen van de speaker. Hier moet ik binnnekort even een andere van de sloop oid inzetten.

    Laatste is van het instrument cluster, Code: U1900 - CAN communication bus fault.
    Hier had ik al over gelezen dat de solderingen van de connector vaak dit probleem geeft dus uit voorzorg maar opnieuw gevloeid met een minimale hoeveelheid nieuw tin. Ook deze code blijft maar terugkomen, al heb ik begrepen dat het ook een de diagnose kabel kan liggen en een U-code niet meteen voor storingen hoeft te zorgen.

    Wat me opvalt als ik in de auto bezig ben (contact uit) dat soms de HVAC kleppen lijken te bewegen of dat de radio (travelpilot FX) een CD-laad geluid maakt. Dat lijkt met niet te horen en mijn eerste gedachte was dan ook dat iets in het CAN systeem niet "in slaap" wil en de andere bus gebruikers "wakker" houd en zo uiteindelijk de batterij leeg trekt.


    Al met al een heel verhaal maar misschien dat dit iemand bekend voorkomt en mij de juiste richting in kan dirigeren? Alvast bedankt!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Eerste wat in mij op komt is inderdaad instrumenten cluster solderingen. De gebruikte soldeer is zonder lood waardoor ze op termijn vergaan en storingen veroorzaken. Op
    YouTube staan filmpjes hoe je dat zelf het beste kunt doen, kun je in ieder geval kijken of je het juist gedaan hebt en zo het ipc uitsluiten.

    Vwb de accu ik zou er een 65ah indoen uit voorzorg. Tevens alle massa punten nalopen en schoonmaken. Dat wil ook wel eens storingen veroorzaken.

    verwarming kan soms lekkage hebben die op de zekeringkast aan passagierszijde lekt met als gevolg dat daar corrosie ontstaan en storingen kan veroorzaken. Zou daar ook even naar kijken.
     
  3. Travelpilot wil eens kapot gaan waardoor die accu leeg trekt. Bekend probleem.
     
    Torxbit en Edgar Focus vinden dit leuk.
  4. Wat @bws723 zegt: Travelpilot is gaar en trekt de accu leeg want die houdt het CAN bus systeem wakker. Heb dit ook gehad met een mk2.5 limited. Kun je ook zien aan dat de rode verlichting van je ipc tussen de klokken niet uit lijkt te gaan.

    De standaard papieren speakers zijn heel slecht, gaan al stuk als je het volume ietsje open draait.

    Fout met hete lucht aan 1 kant komt vaak ook door spannings problemen. Betreffende module is eenvoudig te resetten door de accu weer even los te halen en even te wachten met weer aansluiten. Let wel op, de ecu van de motor gaat dan ook eerste zoveel km opnieuw inleren dus hoog stationair... kan je van schrikken als je terugschakelt naar 2 bij bijv. aanrijden rotonde en je koppeling op laat komen. Krijg je een zetje.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Bedankt, ik zal eens kijken of ik aan een andere FX kan komen of de huidige beter kan laten repareren. Ik neem aan dat het probleem ook in de bekende RAM chips zit? Daar waag ik me zelf maar niet aan...

    Nu was ik er op tijd bij omdat ik toch met de auto bezig ws de afgelopen 2 dagen.
    Voorheen ging bij een "lege" accu simtoom de verlichting branden (ook in de uit-stand) en de melding "TRV aktief - druk op STOP" in het instrumentenpaneel. Accupolen zijn dus al regelmatig losgeweest om te kunnen opladen.
    Misschien dat dit uiteindelijk de FX kapot heeft gekregen toen dit de eerste keer gebeurde...
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Wat je kan proberen is radio te ontkoppelen en dan een paar dagen aankijken.
     
  7. Afgelopen paar dagen heeft de wagen aan de acculader gehangen. Continue laden dus er is iets van gebruik. (geen strommmeter bij de hand) Zojuist de radio losgekoppeld en het lijkt al beter. Tellerbak display gaat nu uit na 10 minuten en de acculader geeft nu ook aan dat de accu vol is. Als er nog iets van verbruik is is het zo weinig dat de lader niet vind dat er bijgeladen hoeft te worden.
    Emails naar diverse reparatie bedrijven zoals hier aanbevolen zijn ook al de deur uit, hopelijk is de unit nog te redden / modificeren zodat dit niet weer gebeurd.
     
    Edgar Focus en Torxbit vinden dit leuk.
  8. als de FX eenmaal is gerepareerd dan is die gewoon goed.
    vaak wegen de kosten niet op tegen de waarde van de FX.
    daarom gaan de meeste voor een after market radio.
    of je moet het geluk hebben een 2e hands te scoren die al een keer gerepareerd is voor weinig.
     

Deel Deze Pagina