1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ruimte voor een Kuga vraag ?! (aanschaf vraag)

Discussie in 'Algemeen' gestart door joske, 28 feb 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hallo mede Ford (Focus) liefhebbers :- )
    Ik ben al enige tijd aan het denken aan de overstap naar een Kuga.
    Nu wordt het idee steeds concreter en ben ik met dealers aan het mailen over inruil van mijn huidige Focus 1.6 Ecoboost.

    Zoals hier en op diverse andere fora te lezen is zou de 1.5 Ecoboost die in de Kuga zit die ik zoek (2018) niet betrouwbaar zijn, veel ellende met koelvloeistof en scheuren in het blok.

    Is het naar jullie idee überhaupt wel een slimme keuze nog voor dit blok te gaan?
    Baal er wel van, is echt een hele sloot geld (20K+) en wil dan geen gedoe hebben.
    De auto's waar ik naar kijk hebben overigens max 50.000 gereden.

    Vroeg me af hoe men er hier naar kijkt.

    Gr
     
    Patman vindt dit leuk.
  2. Van wat ik gehoord heb (van een zeer betrouwbare bron overigens, inclusief voorbeelden) is dat de 4 cilinder 1.5 uiteindelijk allemaal aan de beurt zijn. Voor mij een reden om deze blokken te vermijden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Oke, dat zijn berichten die ik ook hoor van mijn (Bovag) garage. Ze geven aan dat mijn huidige 1.6 een prima blok is (mits netjes de olie tijdig wordt vervangen) met weinig problemen. Hun ervaring is dat vrijwel iedere 1.5 (focus of Kuga) vroeg of laat terugkomt met problemen. Ik heb er weinig zin in om 20K+ uit te geven en dan met zo'n onzekerheid rond te rijden. Baal er wel enorm van, ben helemaal verliefd op dit type Kuga.
    Het is dus niet zo dat er een modificatie oid is vanaf en bepaalde leeftijd waar deze problemen niet meer voorkomen? Anders met pijn in het hart naar een ander merk, of toch een diesel model.

    Thanks voor je reactie!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Ik zou niet weten of er modificaties oid zijn. Ik weet wel dat de 3 cilinder een stuk betrouwbaarder is. Geen idee of die ooit geleverd is in de Kuga, daar heb ik me nooit in verdiept.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Ik ken de verhalen ook.

    Blijft het toch vreemd dat als je kijkt op autosites er diverse Ford dealers zijn die modellen hebben staan die 160.000 km plus gereden hebben.

    Misschien heeft het er ook wel mee te maken hoe de bestuurder er mee omgaat.

    Ik ben dik tevreden over mijn Kuga... gekocht met 19.000KM op de teller en nu 54.000 KM op de teller.... geen last van scheurend blok of koelvloeistof problemen en ik trek er regelmatig onze caravan mee van 1600 KG

    Ik weet niet of er modificaties zijn geweest om eerlijk te zijn
     
    BlueWhale en Edgar Focus vinden dit leuk.
  6. Er is een topic waar de ‘betere’ motor types staan aangegeven. Ik zaleens kijken of ik die nog kan vinden

    Ik vind het ook een heerlijke wagen. Rij er al even mee rond en nergens last van. 1.5 150pk 4 cilinder
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. ok,

    ik heb even gekeken, ik heb type M8MA1AX

    Dat zou dus een later type zijn, als ze het alfabet aanhouden of is dat te simpel gedacht?

    dank je wel @Patman
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Geen idee, ik heb zelf de M8MD
     
  9. Dank voor de reacties!!!!!
    Als ik het goed begrijp is dus motorcode M8DA het probleemblok?!
     
    Patman en Edgar Focus vinden dit leuk.
  10. Juist
     
  11. Kijk, daar komen we verder mee :-)
    Nu nog even uitzoeken welk blok ligt in de occassion die ik zoek..ik heb het kenteken. Iemand daar een tips voor?

    Zie op Rdw wel staan: M8MA1AX maar dat lijkt niet te slaan op de motor...edit...wel dus zie ik hierboven :-)
     
    Patman en Edgar Focus vinden dit leuk.
  12. Ik zal de dealer morgen benaderen en om de motorcode vragen. Kan ik er vanuit gaan dat het motorblok met motorcode M8MA1AX aangepast is en deze problemen dus verleden tijd zijn? Sorry vd wellicht dubbele vragen, maar voordat ik binnenkort in een VWTroc rijdt en baal als ik een veel mooiere Kuga passeer:-)
     
    bws723 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  13. Of je rijdt nog een jaartje door met de focus en stapt dan over naar de kuga hybrid heb je een 2,5 liter 4 cilinder
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Haha ja ook een optie, maar dit is qua prijs al de max.

    Ben aan het kijken naar een uit 2019 met 35.000 km op de teller, witte st-line met heul veul luxe. Als het dus zeker is dat het M8MA1AX blok (op dat punt) gemodificeerd is dan ga ik serieus kijken denk ik.
     
    bws723 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  15. Nou, de kogel is bijna door de kerk :-)
    Woensdag ga ik kijken voor een witte ST-line.
    Is uit december 2017 en heeft ca 80.000 gereden. Er zit 1 jaar Bovag op dus ik durf het wel aan.

    Vanuit Ford kreeg ik onderstaande reactie mbt mijn vraag over het euvel met de 1.5 blokken:

    "De term M8DA en M8MA zegt mij niet zoveel, Ford werkt in haar communicatie namelijk niet met deze motorcodes
    De 1.5 Ecoboost motor is (en ik spreek uit eigen ervaring) een erg fijne motor. Er zijn zeker een aantal 1.5 Ecoboost motoren geweest met koel problemen. Opvallend is dat dit doorgaans bij relatief lage kilometerstand is.
    Ford heeft op een gegeven moment de productie van het onderblok aangepast. Waar het eerst gezaagde ruimte tussen de cilinderbussen was werd deze koelruimte later bereikt door kruislinkse boringen met als doel de afdichtingsoppervlakte van de koppakking te vergroten.
    Zover ik weet is het niet mogelijk om van buitenaf te zien welk type onderblok aanwezig is in de auto.
    helaas kunnen wij je de zekerheid niet geven, tip die ik wel kan meegeven is om een aankoopkeuring te overwegen met specifieke aandacht voor het koelsysteem"
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Alleen zal een aankoopkeuring geen uitsluitsel kunnen geven aangezien ook dan het blok niet uit elkaar gehaald wordt om te bekijken..

    hetzelfde “probleem” met de 2,5 liter hybride zover bekend zijn er een aantal motoren geleverd af fabriek met een verkeerd afgewerkte krukas, is van buiten niet te zien loopt ie vast dan is ook meteen alles kapot, dus gaan we er maar vanuit dat de foute krukassen er ondertussen wel uit gekomen zijn.

    ford lijkt hier dus ongeveer dezelfde route te nemen zolang ze niet kapot gaan zal het wel goed zijn.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Ja idd. Tja, ga me niet laten weerhouden door horrorverhalen, ben nog in onderhandeling maar wordt sowieso 12 maanden Bovag garantie, waarschijnlijk zelfs 1.5 jaar. Het lijkt geen auto die alleen maar korte ritjes gemaakt heeft, maar een fatsoenlijke stand voor normaal gebruik. Begreep eerder al dat het kennelijk ook vaker voorkomt bij extreem lage kilometerstanden / korte ritjes.
    Is overigens wel een import-auto, maar goed kennelijk wel aantoonbaar dealer onderhouden.

    we gaan het zien allemaal.

    Nog aankooptips verder toevallig?

    Ga me sowieso eens verdiepen in de navigatie de erin zit, ziet eruit als Sync 3.
     
    Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  18. Stuur verwarming, wordt hier erg gewaardeerd voor het geval het nog ooit een keer winter wordt is een winterpack (voorruit verwarming, stoelen en stuur, best aan te bevelen. de voorruit krabben is niet voor iedereen meer mogelijk bij een Kuga
     
    Edgar Focus en focus-piet vinden dit leuk.
  19. Ik sluit me aan bij @paul vingerhoets . Stuurverwarming is ideaal, toch best wel veel gebruikt afgelopen december/januari in combinatie met de stoelverwarming. Zeker omdat ik volledig leren bekleding heb.

    Vooruitverwarming heb ik er ook op maar de Kuga slaapt altijd binnen dus die heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt.
     
    focus-piet en Edgar Focus vinden dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina