1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Limiet roetfilter bereikt. Nu rijden om te reinigen.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Dave Houben, 26 feb 2024.

  1. ook wel veel stadsritten maar als de olie op temperatuur is dan wil ik wel eens even lekker doortrekken met de diesels.
    ook heb ik nooit wat gemerkt tijdens mijn ritten dat die regenereert, het schijnt te gebeuren bij een constante snelheid en je kan het zien doordat het verbruik iets oploopt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. gerardTDCI vindt dit leuk.
  3. Ik dus ook niet.
    Zeker niet met de moderne roetfilters die regeneratief zijn.
    Dan is veel toeren maken goed voor je gevoel maar buiten dat doet het echt helemaal niets voor het hele proces.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. niet vol in de toeren uiteraard maar een flink stuk met meer dan 3000-3500rpm helpt juist bij de moderne benzine motoren om de boel goed schoon te blazen. En dat af en toe uiteraard niet elke rit. Maar het vroege schakelen, vaak voor de 2500rpm nog, is eigenlijk niet goed voor de motor.
     
  5. Rustig tot 3000 toeren inderdaad maar een tijdje op toeren houden hebben we hier nooit gedaan.
    Was de laatste Focus ook nog zonder een roetfilter maar zie de noodzaak echt niet. Tenzij je altijd een paar kilometer rijd op lage toeren.
    Dan is het wel een keertje goed, maar verder niet wat mij betreft.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Hoge toeren zijn net zo schadelijk voor een motor, misschien zelfs wel schadelijker dan lage toeren rijden.
    Als je gewoon het normale toerengebied aanhoudt wordt de uitlaat warm genoeg tenminste als de rit niet bestaat uit een rondje rond de kerk.
     
  7. Te lage toeren geeft een zwaardere belasting hoe gek dat ook kan klinken.
    Mits alles netjes op temperatuur en met enige vorm van beleid zijn hoge toeren prima.
    Neemt niet weg dat je er gewoon normaal mee moet kunnen rijden en zo is het ook echt ontworpen. Niet dat je zelf nog allerlei kunst en vliegwerk uit moet halen omdat dat nodig is.
     
    gerardTDCI en Martin123t vinden dit leuk.
  8. Ik denk dat we hier een misvatting hebben hebben over wat er precies bedoeld wordt.
    Hoog in toeren bedoel ik zelf mee een versnelling lager dan wat aangegeven wordt. En bij warme motor af en toe eens tot de 5000rpm doortrekken. dit is voornamelijk als je eigenlijk alleen maar stadsverkeer of veel korte ritten maakt. Als je al veel snelweg rijdt zou dat in principe niet nodig zijn.
     
    Marcel B vindt dit leuk.
  9. Jij niet perse maar denk dat sommige anderen wel bedoelen om echt langere tijd een paar versnellingen lager te blijven rijden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. nee dat klinkt niet gek Ferdi,
    het wordt ook wel eens vergeleken met op je fiets wegrijden in de hoogste versnelling, vinden je knieën ook niet leuk ;)
     
    Marcel B, Edgar Focus en Fredhead vinden dit leuk.
  11. #31 HansK, 28 feb 2024
    Laatst bewerkt: 28 feb 2024
    Dit hele verhaal klinkt mij in de oren als de problemen met de katalysator. Mijn ervaring daarmee is: Een paar keer E5 (dure) benzine tanken en de motor warm laten worden dus niet tot het maximale toerental maar wel flink doortrekken. Geen hele ritten met hoge toeren. Niet nodig. Daarmee wordt de kat lekker warm en brandt dan schoon. Er is hier vaker over geschreven. Na ca. 2 keer een volle tank E10 is leegrijden is het probleem opgelost. Dat zogenaamde "nieuwe rijden" is helemaal niet zo goed voor de Ford Focus motoren. Als je pakweg 2500 tot 3500 rpm rijdt dan loopt de motor rustig en ook zuinig. 17km/l is makkelijk haalbaar.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Bij goed opgewarmde en onderhouden motor is je stelling absoluut niet waar.
     
    Marcel B, Fridge en Edgar Focus vinden dit leuk.
  13. Enerzijds praat je over dat het nieuwe rijden helemaal niet goed is en aan de andere kant heb je het over 2000 toeren zodat de motor mooi rustig loopt.
    Voor een benzinemotor is dat gewoon erg weinig.

    Dit hele topic gaat daarnaast over het roetfilter van de moderne benzinemotor en dat is wat anders dan de katalysator die jij beschrijft.
    Lang leve de direct ingespoten motoren die intern extra vervuilen...
     
  14. @HansK
    Is vooral het "nieuwe rijden" voor geen 1 motor goed is. Vooral als je het te precies doet. Dus altijd bij 2500rpm schakelen en nooit boven de 3000rpm uitkomen. Bij peugeot kun je dan elke 15000km de kleppen schoonmaken ivm te vervuild.

    Beste voor elke benzine motor is op trekken en opschakelen bij 2500rpm als je half gas geeft en bij 3500 als je vol gas geeft. En vooral geen vol gas rijden terwijl toerental nauwlijks stijgt. Dan mort je terug schakelen ivm je zuiger te zwaar belast.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. graag weer even :ontopic:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Nou Dave een berg aan informatie en tips, is het inmiddels opgelost?
     
  17. Ja ik probeer de tips een beetje te bundelen.
    Ik heb vandaag een rit gemaakt van een uur, voornamelijk over de snelweg. Daarbij de toeren altijd rond de 3500/4000 gehouden. Vervolgens ook een aantal keer met optrekken de auto doorgetrokken tot 5000 toeren.
    Ik moet nog even gaan ervaren of de melding weg blijft. Ik zal het nog even hier delen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. En af en toe e5 tanken. Dat helpt ook mee
     
    Dave Houben vindt dit leuk.
  19. Of flesje brandstofreiniger. E5 wil niet vaak helpen maar de extra additieven die in de duurdere brandstof zitten juist.
    Vandaar als je brandstoreiniger flesje in een tank keer gooit doe je hetzelfde eigenlijk. Je voegt additieven die het systeem schoon kunnen maken
     
    Edgar Focus en Dave Houben vinden dit leuk.
  20. Helaas, 2 ritten geen melding gehad maar vandaag kwam de melding alweer tijdens een ritje. Ik ga de dealer benaderen want dit lijkt mij niet normaal.
     

Deel Deze Pagina