1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

P0420 katalysator - recent aangekochte ford

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Tommy, 24 feb 2024.

  1. Beste allemaal,

    Ford focus 1.0 liter Ecoboost 125pk

    Ik ben nieuw op het forum. Leuk dat er zo'n actief forum is voor de ford-focus rijder! Ik ga hier vaker terugkomen.
    Ik ben benieuwd naar jullie mening t.a.v. recent opgetreden probleem en de afhandeling ervan.

    In november 2023 hebben we een P0420 melding gehad (Catalyst System Efficiency beneden niveau (Bank 1)). De ANWB had even meegekeken en dacht dat het de 1e lambda sonde was. Deze heeft hij zo goed als het ging schoongemaakt (was zwart, zie foto) en de melding is 2 maanden weggebleven. De monteur vertelde dat als de melding terugkwam, de sonde vervangen moest worden.

    2 maanden later brandt het lampje opnieuw, opnieuw P0420. Ik heb hem naar de garage gebracht waar we de auto +/- 7 maanden geleden hebben gekocht. Bij het ophalen hebben ze niet de lambda sonde vervangen, maar hebben ze hem (zonder overleg) naar een diagnosecentrum vlakbij gebracht. De garagehouder vertelt dat het probleem vaak voorkomt en is opgelost door de foutmelding eruit te halen ('de waarden waarbinnen het lampje aan gaat zijn aangepast'). Als ik het diagnosecentrum zelf bel krijg ik geen duidelijk antwoord en verwijst hij mij terug naar de garagehouder. Mijn inziens is het onderliggende probleem niet opgelost. De garagehouder wil mij vervolgens ook nog een factuur sturen voor het veranderen van die chip van 150 euro. Hij zegt dat de katalysator en lambdasondes goed zijn.

    Ik wil niet kinderachtig zijn, maar mijn inziens moet hij het onderliggende probleem oplossen, in principe zonder kosten omdat de auto minder dan een jaar geleden is gekocht, en het geen typische slijtageonderdelen zijn. Ook al is de auto uit 2012. Niet het moederboard ' hacken' en de foutmelding definitief verwijderen. Ik heb geen idee of er nu nog meer veranderd is en wat de gevolgen zijn.

    Voordat we de auto kochten heeft deze een vastloper gehad. Er is daarom een fabrieksnieuwe motor ingezet (factuur is bijgeleverd), gecontroleerd door andere garage voor aankoop. De oude onderdelen zoals katalysator etc zijn omgezet.

    Vraag:
    Is dit een veelvoorkomend probleem?
    Is dit een gebruikelijke (nette) oplossing?
    Hoe zouden jullie dit probleem aanpakken? Moet er een nieuwe katalysator/lambda sondes in?

    Groeten Tommy
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Welkom op dit inderdaad zee leuke en goede forum. Het is een vaker voorkomend probleem als je veel kleine stukjes rijdt en schakelt op moment dat de indicator aangaat. Het simpelweg aanpassen van de software zodat het lampje niet gaat branden is bijna hetzelfde als zwart tape over het motormanagement lampje plakken.
    Als het een Bovag garage is zou ik beginnen met de Bovag aan te schrijven. Als je rechtsbijstand verzekering hebt zou ik die ook inschakelen. Je hebt sowieso 1 jaar wettelijke garantie alleen daarvan zijn de voorwaarden erg onduidelijk. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en hou ons op de hoogte
     
    montagne vindt dit leuk.
  3. Hoi Edgar,

    Bedankt voor je snelle reactie! Inderdaad, je vat het goed samen. Maar betekent dit ook dat de katalysator waarschijnlijk bijna naar z'n grootje is?
    We hebben de auto zonder BOVAG gekocht, wel met 3 mnd aanvullende verzekering van de garage. Dit probleem is na 4 maanden gekomen. Rechtsbijstand schrijft in de kleine lettertjes dat ze je alleen helpen als je met bovag garantie hebt aangekocht..
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Welkom! :cool:

    Je zou toch van een diagnosecentrum mogen verwachten dat ze weten hoe ze de metingen/signalen van de lamdasondes kunnen uitlezen/controleren lijkt me.

    Katalysatoren zijn duur en dan is de software aanpassen het makkelijkst en vooral het goedkoopst, maar inderdaad een lapmiddel
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Dan in gesprek gaan met de garage.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Rechtsbijstand die alleen helpt bij Bovag garantie? Dat is een vreemde verzekering aangezien je ongeacht wat je bijkoopt gewoon een jaar wettelijke garantie hebt.
    Maar ik vermoed dat de katalysator gewoon stuk is en dat is inderdaad een duur grapje dus wordt er een lapmiddel gebruikt zoals nu gedaan is.
    Ik zou proberen een normaal gesprek aan te gaan met de garage want er zit een fabriekanieuwe motor in en als je na 4 maanden dit soort problemen hebt hoort dat gewoon netjes opgelost te worden. Je kunt wijzen op de wettelijke garantie en uitleggen dat jij dit op geen enkele wijze kon voorzien.
    Mocht dat echt op niets uitdraaien wordt het of een dure grap of een juridische strijd.

    ik heb zelf ook een 1 liter EcoBoost uit 2015 die maar 78dkm had gelopen en katalysator was ook kapot maar is zonder problemen onder garantie vervangen. Had overigens wel Bovag puur omdat die duidelijke voorwaarden heeft tov de wettelijke garantie
     
  7. Vaak zit het probleem in de tweede lambdasonde.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Ik heb vernomen dat bij een warmloper van een 1.0 ecoboost heel vaak daarna katalysator aan de beurt is.
     
  9. Veel koelvloeistof en/of olie in de kat is niet bevorderlijk voor de werking dus zou zomaar kunnen dat dit een gevolg is van de eerdere vastloper
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Bedankt allemaal voor de reacties. Bottom line is dat de katalysator (of lambda sensor) kapot is en de melding weghalen niet de (nette) oplossing is.

    Lastige is dat de verkoper het elke keer zo weet te draaien dat je met een mond vol tanden staat. Over deze oplossing bijvoorbeeld, of dat de auto 12 jaar oud is.
    Punt is ook dat ik geen nieuwe auto verwacht, maar wel een degelijk product wat niet na 4 maanden al motorstoringen geeft met reparatiekosten rond de 1200 euro.

    Ik hou jullie op de hoogte. Zal hem begin volgende week even een mail sturen, en even contact opnemen met BOVAG, want daar is hij ook bij aangesloten.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

  11. Ja ik was hier zelf ook erg ongenaam door verrast. Is gewoon een van de grootste verzekeraars, en als 'beste uit de test'. Dit staat ergens achterin de voorwaarden in kleine lettertjes..
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Als hij bij Bovag is aangesloten is het wel erg raar dat hij niet gewoon een jaar Bovag garantie geeft. Of heb je daar zelf bewust van afgezien? Anders zou je bijna denken dat de garage wist dat er meer aan de hand was.
     
  13. Was niet specifiek deze auto, maar al zijn auto's. Volgens mij zijn er veel garages die niet standaard bovag erbij geven? Is een bedrijf met 100+ (m.i. betrouwbare) 5 sterren reviews op google, bestaat al twee generaties. Vandaar ook mijn eerste vraag hoe reeel mijn klacht is. Tot nu toe goed geholpen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Vaak zit een jaar Bovag garantie in een aflever pakket. Maar als je tot
    Nu toe goed geholpen bent en een goed gevoel hebt zou ik toch nog een keer het gesprek aan gaan en het bij de feiten houden namelijk dat het vorige blok een vastloper heeft gehad waardoor het realistisch is dat de katalysator gewoon stuk is en dat de waardes van de lambasondes software matig bijstellen echt een lapmiddel is. Als ze volhouden door allerlei andere verhalen op te houden probeer er dan een duidelijke afspraak over te maken dat als het probleem zich weer voordoet binnen een half jaar ze alsnog de katalysator vervangen ofzo en laat het zwart op wit zetten. Leeftijd van de auto aanhalen is eigenlijk best dom want dat geeft juist aan dat de katalysator kapot kan zijn. Verwijs eventueel naar de wettelijke garantie van een jaar en dat je dit gewoon netjes opgelost wil zien.
     
    gerardTDCI en Beun vinden dit leuk.
  15. Ik heb dit probleem met de P0420 ook gehad, en inderdaad na veel korte ritjes. De eerste keer heb ik de ANWB er bij laten komen en die zei dat de sonde achter de kat vuil of defect was en dat ik ermee door kon rijden. Ik ben van Euro95 naar Euro98 overgestapt en heb een paar lange(re) ritten gemaakt. Lampje ging vanzelf uit en is nadien nog een keer teruggekomen. Ging wederom vanzelf uit en bij de beurt/APK is er niets geconstateerd.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. #16 teaspoon, 26 feb 2024
    Laatst bewerkt: 26 feb 2024
    Ik heb dit probleem ook 3x gehad en mijn auto laten uitlezen in de garage (zie foto) en de storing laten wissen. Vaak keerde het probleem eens per jaar terug, maar verder merkte ik niks bij het rijden.
    Bij de 3de keer wilde ik er iets aan laten doen. Maar adviseerde de garagehouder om eerst een mogelijk probleem het EVAP systeem uit te sluiten voordat hij allerlei onderdelen ging vervangen (en kosten ging maken). De gedachte was dat als de EVAP niet goed werkt dit uiteindelijk resulteert in afwijking van de nogal nauwe drempelwaarde voor de kat (en dus foutcode P0420). Het advies: zorg ervoor dat je je tank niet overvult en dus bij de eerste keer afslaan van het tankpistool al stoppen met tanken. Sindsdien is het probleem niet meer teruggekomen en dat is nu 2 jaar geleden. Het is misschien een beetje ver gezocht, maar ik ben er in ieder geval blij mee dat er niet voor niets allerlei onderdelen zijn vervangen. Hiermee is trouwens ook het probleem opgelost dat het tankpistool soms steeds afsloeg en ik de tank niet gevuld kreeg.
    [​IMG]
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Qua garantie, een bij Bovag aangesloten autobedrijf is niet verplicht om die 1 jaar garantie te geven, ze kunnen bv ook er voor
    kiezen om 6 mnd huisgarantie te geven.
    Dus wat heb je op papier staan (koopovereenkomst) wat je aan garantie krijgt?
    Van daaruit kan je pas gaan handelen, in jouw geval dus 3 maanden huisgarantie, je hebt dus een probleem gemeld na 7 maanden,
    rijkelijk na verstrijken van de garantie, dit kon je vooraf weten, dus dat je toch de auto daar heen brengt, en ze jouw proberen te helpen
    door een extern bedrijf er naar te laten kijken, welke blijkbaar heeft uitgelezen dat de lambda sensor tegen ze max regelbereik aan zit,
    door de grenswaardes te verruimen kan je het probleem uit stellen, en dus ook de dure onkosten (welke voor jouw rekening zullen zijn).
    De 1 vind het meedenken met de klant, de ander vind het een lapmiddel, dit alles had met 1 telefoontje voorkomen kunnen worden,
    dan had jij moeten kiezen welke oplossing je zou willen, dat is in mijn ogen het enigste wat er mis is gegaan.

    Het probleem is dat er bij dit soort zaken ook emotie komt kijken, en die is vaak een goede raadgever, maar nu dus even niet, probeer het
    in het juiste perspectief te zien, heel zwart/wit gezien heb je nergens meer recht op, zodra je met de term komt "wettelijke garantie" betreed
    je een duister gebied, wie eist die bewijst, dus moet jij gaan aantonen dat de verkoper wist dat er een verborgen gebrek aanwezig was,
    hij kan dan heel simpel aangeven dat je pas na 7 maanden probleemloos rijden deze klacht bij hem neer hebt gelegd.

    Maar dat het mooi klote is moge duidelijk zijn....
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina