1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

ford focus uit 1999 stabilisatorstang vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door patje92, 2 jun 2014.

  1. #1 patje92, 2 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jun 2014
    hoi allemaal,

    ik heb sinds vrijdag een ford focus 1.6 uit 1999. nu merkte ik zaterdag als ik over drempels; kuilen; en klinkers rij dat ik een tikkend en krakend geluid hoorde links voor. nu heb ik het vermoeden dat dit de stabilisatorstang is. dit heb ik bij de vorige auto ook al eens gehad en dit bleek het te zijn. nu wil ik dit zelf gaan vervangen dit is me immers ook gelukt bij de vorige auto(huyndai excel).

    wie kan me hierbij helpen via het forum hoe ik dit moet aanpakken?

    ik heb er een foto van gemaakt.



    [​IMG]
     
  2. Das een fuseekogel
     
  3. Die tik komt waarschijnlijk van het stangetje vandaan wat aan de schokdemper zit en aan de stabilisator stang. Standaard zijn deze al niet zo best en met de tijd gaan ze droog staan en tikken .
    9 van de 10 keer zijn dus deze stabilisator stangetje,s de oorzaak.
    Beide vervangen is het beste.
    De foto die je hebt genomen is inderdaad van de fusee kogel.
    Wanneer hier speling op zit dan kan je beter de hele draagarm plaat in ene keer vervangen daar dit weinig duurder is.
    De kogel alleen vervangen is best wel een rot werk daar deze geklonken zit .
    Ik kan me vergissen maar de rubberafdichting ziet er niet erg lekker meer uit.
    Let wel op dat je de bout en moer welke je fusee kogel aan je fusee verbind zonder meer dient te vervangen
     
  4. Tot zover.... Hahaha
     
  5. #5 patje92, 3 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jun 2014
    ja heb de verkeerde foto er op gezet.vandaag even toch de fuseekogel even na laten kijken in de garage. en gelukkig geen speling op. ze merkte op dat het toch aan me stabilatorstang lag. hier zit speling op. dus deze moet vervangen worden. nu hopen dat het me lukt. hier hebben ze met wd 40 even ingespoten bij de garage. vraag me niet waarom.

    [​IMG]
     
  6. Die stangetje,s willen wel eens goed vast zitten . In dat geval niet teveel tobben en de slijptol er op
     
  7. #7 Crafter, 3 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jun 2014
    Lucht ratel doet vaak wonderen! Zie dat er een borg moer op zit, als het draadeind eenmaal mee gaat draaien ben je wel ff zoet om hem dan los te krijgen. Dan is de slijptol een mooi alternatief... En genoeg WD40 van te voren er op spuiten en goed in laten trekken!!!
     
  8. Ik heb de hoop een stabilisatorstang netjes los te krijgen al lang geleden opgegeven ongeacht het merk van de auto. Vaak zit er een gat in voor een inbussleutel maar als je er kracht op zet, dan zet het inbusgedeelte uit en loopt de moer vast. Wat ik doe is de stang eraf wippen, het bolletje met een grote tang vasthouden en de moer eraf draaien.
     
  9. Als normaal losdraaien niet meer werkt, dan is deze manier prima.
    1 ding weet je dan zeker, je moet dan echt je stabi stang vervangen. :grin:
     
  10. Ik heb dat dus ook meegemaakt , inbus er in , sleutel er op en draaien maar . Geen beweging in te krijgen. Dan inderdaad de kogel met een griptang ontzettend vast zetten en dan wil het wel eens lukken. Maar waarom moeilijk doen als je merkt dat het moeilijk gaat de slijptol er op en je voorkomt uitschieten . Je moet natuurlijk niet uitschieten met de slijptol en een bril op :)
     
  11. Nu heb ik ook een kraak in mijn vooras (focus 2.1 2007 ) als ik op een klinker straat rijd of over een vluchtheuvel rijd aan de linker voorzijde
    Denk ook mijn stabilisator stangetje welke merk is het beste je heb ze bij winpartvan 7,79 euro tot 16,80 euro stuk

    Alvast bedankt Wim
     

Deel Deze Pagina