1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Parkeersensoren achter doen raar

Discussie in 'Electronica' gestart door aaajeetee, 11 feb 2024.

  1. Ik hoop dat ik dit topic in de juiste sectie heb geplaatst, anders hoor ik het graag.

    Ik heb een Ford Focus C-Max van april 2005, met zo'n 220.000km op de teller. Ik heb deze auto zo'n 8 jaar in bezit en heb er, los van onderhoud, niks aan geknutseld/ vervangen/ toegevoegd o.i.d.
    Auto voldoet best goed, en heeft eigenlijk nooit problemen (los van de standaard slijtage onderdelen).

    Echter geven de parkeersensoren achter sinds kort problemen. Zodra ik de auto aan zet en in de achteruit zet, blijven de sensoren constant piepen. Of eigenlijk is het een lange toon, geen gepiep. Het is net alsof ik ergens tegenaan zit met de bumper (wat niet het geval is). Deze toon gaat pas weg als ik de auto uitzet, of uit de achteruit versnelling haal. De parkeersensoren voor doen het wel prima.

    Wat me opvalt: als ik de auto enkel op contact zet (dus motor niet aan), doen de sensoren achter het wél oké. Dit heb ik getest door er langs/ achter te lopen. Ik hoor ze dan wel piepen in de auto (piep kon ik horen omdat ik de kofferklep open had). Zodra ik de motor aanzet hoor ik de lange toon weer.

    Wat ik al gedaan/ geprobeerd heb:
    * Gekeken of er iets van een kapotte zekering hiervoor is. Het lijkt er echter op dat er niet 1 enkele zekering speciaal voor dit onderdeel is.
    * Foutcodes uitgelezen. Er zitten 0 foutcodes in het systeem. Ik heb dit met mijn foutcode lezer aangesloten op de laptop uitgelezen, zowel de HS bus als MS bus (wat dat ook mag zijn :D )
    * De parkeersensoren voor verwisseld met achter. Voor blijven ze het doen, achter niet, wat mij dus vertelt dat de 4 sensoren zelf wel goed zijn.
    * Een andere parkeersensormodule geplaatst. Ik heb op internet een tweedehands module besteld, met identieke serienummers (kwam ook uit een ford focus c-max van april 2005 - toevallig gevonden). Hiermee heb ik dezelfde symptomen.

    Hier houdt mijn kennis eigenlijk wel een beetje op. Het enige wat ik me nog kan indenken is dat het in de kabels zit: van de module naar de sensoren, of van de module naar de speaker, of dat het in de speaker zit.

    Ook kan het misschien zijn dat de sensoren 'ineens' de trekhaak detecteren, maar dan zou dit ook ergens in de kabels moeten zitten denk ik? Deze trekhaak zit er al op sinds ik 'm gekocht heb en ik zou het vreemd vinden als na 8 jaar 'ineens' de trekhaak gedetecteerd wordt.

    Bij mijn onderzoek naar de oorzaak van dit probleem stuitte ik op nogal wat vocht in de kofferbak. De 'kuil' waarin het reservewiel + krik lag was eigenlijk zeiknat en er begon ook al schimmelvorming te ontstaan op de onderkant van de kofferbak-mat. Lekkage dus. Ik heb deze oorzaak nog niet gevonden, maar ik vermoed nu het 3e remlicht (of ergens daar in de buurt).
    Echter, de rechterhoek van kofferbak is ook erg vochtig. Laat dit nu net de hoek zijn waar de parkeersensormodule zit. Als die module nat geworden is, dan zou een andere module wel weer moeten werken zou ik zeggen - maar dit was dus niet het geval.

    Ergens heb ik het gevoel dat het vocht wel van invloed is geweest, maar ik heb geen idee tot hoever dat dan kan komen, of gekomen is, en of dit vocht uberhaupt relevant is.


    Ik heb eigenlijk geen opties meer, zonder met hagel te gaan schieten: diverse kabels vervangen, trekhaak demonteren (met alle gevolgen van dien) etc. Of naar de garage te gaan en een (vermoedelijk?) dure (onderzoeks)rekening moeten betalen.

    Ik hoop dat iemand hier nog wat tips of ideeën voor mij heeft, zodat ik dit euvel kan oplossen. Ik zou graag de sensoren achter weer willen gebruiken. Ik ben best wel handig en durf e.e.a. best wel zelf op te lossen, ik heb alleen geen idee meer waar ik het moet zoeken.

    Het is een lang verhaal geworden zo, hopelijk is het een beetje duidelijk.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. De diverse stekkers achterin eens goed controleren op oxidatie door het vocht en ook de massapunten niet vergeten, even los halen en goed schoon maken.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Controleer ook de stekkers van de trekhaak en ook de aansluiting (7 of 13 polig) als daar corrosie in zit wil dat ook wel eens vreemde meldingen geven.
     
  4. is de "nieuwe" module die je hebt geplaatst nog steeds droog?
    bij mij was destijds de module de boosdoener maar die heb je al vv
    aangezien er toch ergens een lekkage zit zou je daar de oorzaak moeten vinden denk ik :shrug:
     
  5. Bij mijn fiesta was het juist de trekhaak box die tussen de achterlichten zit de boosdoener.
     
  6. Bedankt voor de reacties tot nu toe! Waardeer ik zeker!

    Stekkers heb ik nog niet gecontroleerd, goede tip! Zal denk ik woensdag er weer eens naar kijken, dan heb ik overdag tijd.

    De nieuwe module is nog droog. Ik heb enkel de stekkers aangesloten en geprobeerd, maar ik merkte direct al dat deze hetzelfde probleem had en heb de nieuwe module daarna weer ontkoppeld en de oude weer aangesloten.

    Enig idee hoe ik die trekhaak box/ aansluiting kan testen? Ik neem aan dat als ik eea loshaal de sensoren de trekhaak sowieso gaan detecteren? De trekhaak zelf is helaas niet afneembaar..
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. Je zou de bekabeling vanaf buiten kunnen volgen naar de module en daar de stekker eruit trekken, dan heb je eventuele storingen in de aansluiting buiten uitgesloten. De sensoren zouden dan ook gewoon moeten werken worden alleen uitgeschakeld als er iets aangesloten word op de trekhaak.
    Of de trekhaak afneembaar is maakt niet uit(technisch is elke trekhaak afneembaar :mrgreen::mrgreen: kost alleen wat meer moeite en gereedschap)
     
  8. Al eens geprobeerd om de achteruit in te schakelen met draaiende motor en dan de verlichting uit of juist aan?
    ik denk dat 't een massadingetje is door oxidatie.
     
  9. Bedankt voor de reacties weer! Ik heb pas gister de tijd gehad om er even naar te kijken. Wat ik geprobeerd heb:
    * Auto met draaiende motor in achteruit gezet. Verlichting aan- en uitgezet (paar keer), maar het geluid bleef helaas.
    * De stekkers van de parkeersensor module (PDM heet het dacht ik) 1 voor 1 losgehaald. Bij 2 van de 3 stekkers schoot het systeem in error modus. Bij de derde stekker deed het systeem helemaal niks meer, ik gok dat dit (o.a.) de voedingstekker was ;) Zie hiervoor de bijgevoegde foto.
    * De pinnetjes/ stekkers van de PDM gecontroleerd op eventuele roestvorming oid, maar dit was allemaal schoon en droog. De stekkers en aansluitingen waren ook gewoon droog hier.
    (de PDM zit normaal gesproken tegen de zijwand, maar ik heb 'm nog los hangen)
    * De kabels vanaf de trekhaak-aansluiting naar binnen gevolgd en daar de stekker van "de module" (?) losgekoppeld. Hier staat echter wel "Anhängerblinküberwachung" op, dus ik vermoed dat dit enkel voor de verlichting is ofzo? Desondanks er wel uitgehaald, maar dit hielp helaas ook niet. Verder vond ik geen andere module of stekker die ik los kon trekken, behalve die grote zwarte (zie foto), maar ik vermoed dat dat aanvoer is voor alle verlichting achterin, want deze stekker komt van voor uit de auto, en alles zit hier op aangesloten.


    Wat foto's:
    1. Dit was de enige stekker met "resultaat", maar het resultaat was dat hij niks meer deed :D
    https://i.ibb.co/q1sS7mQ/IMG-5387.jpg

    2. Dit is een overzichtje van de trekhaakkabels en andere kabels (aanvoer?).
    https://i.ibb.co/Q9mzQNJ/kabels.jpg

    (bewust geen images van gemaakt omdat ze best groot zijn)


    Mocht iemand nog een idee hebben.. ik sta open voor suggesties, want ik weet het niet meer. :(
     
  10. Ik zie op beide foto’s een geknutselde koppeling tussen 2 draden op de eerste een amp stekker en op de 2e zelfs een voorzien van een stuk tape geel/groen. Enig idee wat die daar zo doen en heb je die al eens los gehad.
     
  11. Heb je de PDC sensoren 1 voor 1 afgekoppeld? Wellicht dat er 1 is die t probleem veroorzaakt'.
     
  12. Ik zal die koppelingen eens loshalen en kijken of dat effect heeft. Geen idee waar die voor dienen.

    Als ik de PDC sensoren 1 voor 1 loshaal, dan schiet de PDC in errormodus en doet 'ie niks meer. Alle sensoren moeten dus aangekoppeld zijn.
    Ook heb ik ze al met de sensoren van de voorkant omgewisseld, dus ik denk dat we de sensoren uit kunnen sluiten?
     
  13. Ik heb beide stekkers losgehaald maar het probleem blijft helaas.

    Ook even bij de aansluiting van de trekhaak-stekker gekeken, die aansluitingen zagen er prima uit, geen vocht of roest oid.

    Vanuit daar gaan de kabels in 1 stuk door naar binnen, dus die kabel is ook goed denk ik.

    Wellicht ter overvloede, maar de sensoren zijn ook schoon, en er zit niks op de bumper wat kan storen (los van de trekhaak).
     
  14. AUR lampen en achterruitenwisser werken tegelijkertijd met de PDC sensoren. Werken die wel normaal?
     
  15. Heb ik net even getest, maar beide achteruitrij lampen doen het, net als de achterruitenwisser.
     
  16. Dan zou ik t toch in de bedrading naar de sensoren zoeken. IK heb inmiddels van andere mensen begrepen dat de pieptoon veroorzaakt word door 1 of wellicht 2 kapotte sensoren.. Maar goed je had de sensoren al gewisseld met die van de voorkant. Blijft alleen de bedrading tussen module en sensoren over
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Daar was ik ook bang voor. Wilde voorkomen dat ik met hagel ging schieten door maar van alles te vervangen.

    Zou het ergens ook wel vreemd vinden, want de kabels liggen niet open oid, en maken geen sluiting voor zover ik kan zien. Bedoel dus eigenlijk te zeggen dat die kabels redelijk ‘beschermd’ in de kofferbak en in/ onder de bumper zitten. Toch vreemd dat daar dan iets in kan ontstaan..

    Is het mogelijk om die kabels te vervangen, of wordt dat een onmogelijke opgave?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Kabels zijn zeker te vervangen, al zal de bumper er wel even af moeten.
     
  19. Las in begin dat het wel werkt als auto alleen op contact staat dus lijkt me sterk dat dit in de bekabeling zit.
    Zelf heb ik een trekhaak, zolang ik kapje van kogel afhaal gaat het goed met kapje is het kermis, zou toch eens kogel verwijderen.
     
  20. Ik heb de kogel er nog niet afgehaald. Moet ook zeggen dat ik daar beetje huiverig voor ben. Niet zozeer het eraf halen, wel het goed (vast) weer monteren. De bouten en moeren zijn namelijk wel een beetje roestig..

    Nog even een andere update, misschien relevant: sinds kort heb ik met mijn c max wat meer elektronische probleempjes. Zo doet de elektronische kofferbak hendel (om de kofferbak te openen) vaker niet dan wel, en ook bleef onlangs de voorverlichting aanstaan, terwijl de schakelaar uit was gezet. Een paar keer aan en uitzetten loste het uiteindelijk op.
    Ook krijgen we geen piepsignaal meer als je wegrijdt zonder de gordel vast te maken.

    Al met al denk ik dat ik ergens een (groter) elektronisch probleem heb? Weet iemand misschien of dit met elkaar te maken kan hebben, dat er door de lekkage toch ergens een kabeltje of twee kortsluiting maken oid?
     
    bluediamond en Edgar Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina