1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

LCD scherm digitaal cluster / cockpit vervangen

Discussie in 'Handleidingen Focus IV' gestart door FlorianB, 28 jan 2024.

  1. #1 FlorianB, 28 jan 2024
    Laatst bewerkt: 28 jan 2024
    Hallo allemaal,

    Een dik jaar geleden heb ik mijn analoge cluster in mijn Ford Focus MK4 vervangen voor een digitaal cluster. Door een klein ongelukje is recentelijk het LCD paneel gebroken. Deze digitale clusters zijn belachelijk duur dus ik heb het LCD paneel zelf vervangen.

    Voor
    [​IMG]

    Na vervanging
    [​IMG]

    Het is goed te doen. Deze post is dus vooral om de mensen die in dezelfde situatie terecht komen te helpen en aan te geven dat je het display zelf kunt vervangen.

    Een aantal details:
    - Mijn cluster is een NX7T-10849-SXB maar dit zal voor al dit soort type clusters werken. Ook voor bijvoorbeeld de Ford Fiesta, Puma en Kuga verwacht ik.
    - Het onderdeelnummer van het LCD scherm is LS123M5LZ01. Ik heb deze gekocht (toen voor €128).
    https://nl.aliexpress.com/item/1005...t_main.39.330079d2QFi42X&gatewayAdapt=glo2nld

    - Je hebt daarnaast nog thermal putty nodig. Dit is een warmtegeleidende putty tussen het elektronica bordje en de heatsink. Ik ben even langs een lokale laptop reparatie winkel gegaan en die gaf aan dat ik thermal putty moest hebben en niet thermal paste omdat putty beter is voor deze diktes. Ik heb er zelf geen verstand van dus ik heb zijn advies gevolgd. Ik heb dit spul gekocht
    https://www.amazon.nl/dp/B0BK8T6CLJ?ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details&th=1.

    - Nog een kleine opmerking. De metalen omhuizing van het nieuwe LCD paneel zat net iets losser dan die van het originele. Dat resulteerde erin dat ik iets hoorde rammelen tijdens het rijden op klinkerwegen. Ik heb daarna een soort rubber tape tussen het frame van het LCD paneel en het frame waar hij in gemonteerd wordt gepropt. Daarna was het opgelost.

    Een globaal stappenplan:
    1) Demonteer het digitale cluster uit je auto. Als je het vaker hebt gedaan duurt het 10 minuten. De eerste keer zal het wat langer duren. Er staan een aantal filmpjes online. Je kunt bijvoorbeeld deze twee gebruiken (de eerste is voor een ander doeleinde maar die brengt je naar het begin van het 2e filmpje).



    &



    2) Het cluster zelf uit elkaar halen tot je bij het display komt (torx schroeven) en een display kabel (de klemmetjes moet je 90 graden omhoog klikken).

    3) Het LCD paneel vervangen. Let hier dus even op, mocht je ook het gevoel hebben dat de behuizing van het nieuwe paneel wat losser zit dan kijk even of je de gleuf tussen het LCD paneel en het frame waar je hem net in hebt geplaatst op kunt vullen met iets zodat er niks kan rammelen.

    4) Verwijder de oude thermal putty. Ik heb zelf 'cleaning whipes for thermal paste' gebruikt. Maak even een foto zodat je kunt zien waar de putty zat zodat je weet waar je het weer moet aanbrengen. Voorbeeld hieronder.

    [​IMG]

    5) Breng de nieuwe thermal putty aan, monteer het elektronica bordje en de rest van het cluster.

    6) Installeer het digitale cluster weer in je auto.

    Ik hoop dat het iemand een duur nieuw cluster scheelt
     
    Patman, gerardTDCI, R.Zwiers en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. Top dat je dit meld en beschrijft. Hier hebben velen iets aan. Mocht er iets gelijks gebeuren met hun cluster. Wellicht verplaatsen naar Handleidingen Focus IV@Patman
     
    Patman vindt dit leuk.
  3. Verplaatst naar handleidingen mk4.
     
    FlorianB vindt dit leuk.
  4. Mooie how to en inderdaad handig ipv een volledig nieuw cluster te monteren
     
  5. Mooie ‘How to’! Lekker bezig!
    Fijn dat het relatief goedkoop gerepareerd kan worden.
     
  6. Zeker mooi dat het mogelijk is om alleen het lcd scherm te vervangen, maar hoe heb je het voor elkaar gekregen om het scherm zo te beschadigen, je weet toch dat het geen aanraak scherm is :vingertje:
     
    FocusSTL vindt dit leuk.
  7. Ik vermoed te hard gedrukt met schoonmaken, of een vliegend onderdeel in de auto bij noodstop.

    K*T blijft het wel, prachtig dat er een "goedkope"oplossing is. Als je handig bent.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Ongeluk zit in een klein hoekje he.
     

Deel Deze Pagina