1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford focus 2012 1.6 of 1.6 ecobooost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Nieuweling, 20 jan 2024.

  1. Hallo
    Ik ben voornemens om een focus tekopen van 2012 .
    Ik heb keuze met of zonder turbo, dus ecoboost of niet.
    Vraagje wat is een goede keuze mbt betrouwbaarheid motor met of zonder turbo.
    Ik hoor graag van jullie
    Groetjes
     
  2. Hoi, Ik zie weinig problemen met de 1.6 ecoboost. Als de koelvloeistof tank modificatie gedaan is een betrouwbaar concept. Wel de pk's op tijd uitlaten als het blok warm is. Niet het nieuwe rijden dus.
     
    Adkart en Fridge vinden dit leuk.
  3. Er gaan horrorverhalen rond over de EcoBoost maar zolang je de juiste olie gebruikt en op tijd ververst zijn het gewoon prima blokken. En bij een oudere auto is dus het onderhoud van groot belang of dat op tijd gedaan is en met de juiste olie. En tegenwoordig heb standaard een jaar wettelijke garantie bij aankoop bij een garage.
     
    Fridge vindt dit leuk.
  4. Ik heb 4 jaar in een Focus 1.6 EcoBoost gereden. De auto probleemloos van 156.000 naar 210.000km gereden, geen olie verbruik. De mijne had een upgrade naar 182 pk gehad van @dutchguy.

    Verstuurd vanaf mijn moto g42 met Tapatalk
     
    Fridge vindt dit leuk.
  5. Wat hier boven gezegd wordt, beide autos zijn goed en gewoon proefrijden, de 1.6 EcoBoost zijn wel duurder zowel in aanschaf als het rijden door hogere verzekering bijvoorbeeld.
     
  6. Mijn persoonlijke ervaring qua betrouwbaarheid van de 1.6 EcoBoost is prima. 250k km op dit moment, originele turbo, koppeling/dmv rond 210k gewisseld. Ik geloof wel in rustig warm rijden en als het goed warm is regelmatig eens goed aan het werk zetten, zoals eerder benoemd. Niet bezuinigen op onderhoud is bij de meeste moderne motoren belangrijk. Ik vind het nog altijd een hartstikke fijne motor om mee te rijden.
     
    Ecobeast vindt dit leuk.
  7. Bedankt voor jullie respons.

    Vraagje is er bij de focus 1.6 ook verschil in de plaats van de distributieriem m.n nat of droog
    Wat betekent dit precies, en hoe word de oliepomp aangedreven bij beide 1.6 motore.
    Groetjes
     
  8. Beide 1.6 hebben de oliepomp buiten het blok zitten aangedreven door droge distributieriem.
     
  9. Hoi,
    Begrijp ik bovenstaand verhaal mbt de riem vande oliepomp niet goed of zijn de antwoorden tegenstrijdig
     
  10. De viercilinder 1.6 TI-VCT en viercilinder 1.6 / 1.5 ECOboost motoren hebben de oliepomp geintegreerd in het distributiedeksel van het onderblok.

    Hierbij wordt de oliepomp direct aangedreven door de krukas en is er dus geen overbrenging d.m.v. tandwielen, ketting of riem.

    [​IMG]
     
    gerardTDCI, BlueWhale en Fridge vinden dit leuk.
  11. Hier ook een 1.6 EcoBoost (geupgrade naar 182pk software) met inmiddels 252k km. Houdt zich nog perfect. Volgens mij ook nog originele koppeling en dmv (ben benieuwd hoe lang die nog mee gaan). En ook hier wordt de boel rustig warm gereden, maar daarna ook wel eens flink aan de tand gevoeld. En zo af en toe even een tankje E5 ipv altijd E10.
    Zoals gezegd hebben de 1.6 TI-VCT en 1.6 EcoBoost beide een droge distributieriem, dus daarmee geen bijzonderheden.

    Ik denk dat de 1.6 TI-VCT betrouwbaarder is, simpelweg minder complex. En volgens mij eigenlijk ook geen issues met het KVS-systeem.
    Maar qua rijden is de EcoBoost stukken fijner verwacht ik. En bij beheerste rijstijl misschien ook wel zuiniger vanwege de 6-bak?
     
    Bramzel en Fridge vinden dit leuk.
  12. nu 2 maanden een 1.6 ecoboost , 5000 km verder .. echt heerlijk motor. mijn mk 1 en mk 2 waren allebei 1.6 ongeblazen , verbruik iest beter / gelijk net hoe je rijdt . wil nog klein beetje meer prut hebben. midden gebied is met de 155 pk verzie houd wat in. en als je ietsje lift houd het abrupt op
     
    Edgar Focus en Adkart vinden dit leuk.
  13. Heb zelf inmiddels de ecoboost 1.6 bijna anderhalf jaar. 20.000 km erbij gereden waardoor de teller nu op 130.000 staat. Motortje loopt probleemloos. Wel een beetje olie verbruik, ongeveer 1 liter op 15.000 km.
    Ik heb de 150 pk versie maar die is gechipt naar 194. Wat ik wel bijna altijd doe: Goed warm rijden voordat je echt gaat trappen en ik doe de olie om de 10.000 vervangen. Ik gebruik 5w30 olie van goeie merken. Ook tank ik altijd E5 benzine.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Ik zelf ben voor de 1.6 TI gegaan, omdat ik ook diezelfde horrorverhalen heb gelezen en gezien over EcoBoost. Maar ook ik denk: als een EcoBoost altijd de juiste olie op tijd krijgt, goed onderhouden wordt verder, het volgens mij niet voor meer problemen zorgt. Ik zelf heb voor de niet turbo TI-VCT gekozen omdat ik bekend ben met het onderhoud van deze motoren, de spullen er voor heb en toch geen auto nodig heb met veel pk's, als ik bijv op vakantie ga rijd ik vaak niet sneller dan 120 om brandstof te besparen etc. De TI motoren zijn wel wat eenvoudigere motoren wat ik fijner vind aangezien ik veel onderhoud zelf doe. Die horror verhalen op Youtube gaan ook vaak over de Amerikaanse EcoBoost motoren geloof ik, die zijn vaak wat groter qua inhoud en hebben vaak meer problemen. Velen zeggen (ook gerespecteerde kanalen) dat de problemen bij EcoBoost voor komen als de onderhoud jaren nalatig is geweest, maar geldt dat niet voor alle auto motoren eigenlijk?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Onderhoud is cruciaal helemaal bij de downsized motoren. Net als warm rijden en niet geheel onbelangrijk laten rusten na een lange of veeleisende rit. Alleen er lijken steeds minder auto fanaten te zijn die hun auto goed behandelen als ik zo de gemiddelde weggebruiker kan beoordelen. Zelfs de beruchte AMG en bmw m rijders trappen vol gas direct na koude start zonder zich te bekommeren om de auto.
     
    Ulas en Nieuweling vinden dit leuk.
  16. #16 Nieuweling, 26 feb 2024
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 feb 2024
    Hoi
    Ik ben het met bovenstaande verhalen eens ik heb ook gekozen voor de niet turbo variant

    Enerzijds dat ik het vermogen niet nodig heb anderzijds dat ik het onderhoud zoveel mogelijk zelf probeer uit te voeren.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Mijn focus 1.6 TI heeft momenteel 150000 km gelopen, misschien handig om ev onderhoudtips te plaatsen
    Ben nl pas in bezit van deze focus uit 2011.
    Eventuele wetenswaardigheden zijn nl ook welkom
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. #18 Ulas, 28 feb 2024
    Laatst bewerkt: 29 feb 2024
    Ik weet dat deze motoren vaak een nieuw nokkenasversteller nodig hebben na 170.000. Ik heb zelf nu een met 168.000 op de teller maar ondanks dat je het nokkenas een klein beetje hoort tikken met de motorkap open is die nog goed, dus zo lang het geen problemen geeft laat ik er niks aan doen. De Ford dealer heeft mij ook gezegd dat de computer een storing met een specifieke code aangeeft als die vervangen moet worden. Mijn oude Focus met ook deze motor was wel toe aan een nieuw nokkenasversteller volgens mij, want die klonk koud stationair echt als een diesel. Mensen vroegen mij altijd of de auto een diesel was als ze het hoorden. Die motor had 180.000 gelopen maar was volgens mij niet heel goed onderhouden. Zag niet meer mooi schoon uit, verbruikte een beetje olie en klonk als een diesel. Verder heb ik nooit problemen echt gehad met deze motoren (voor mijn MK3 nog een MK2.5 gehad met dezelfde motor). 0 olieverbruik, trekt goed op, is lekker zuinig. Kan niet tippen uiteraard met de 1.6 of 1.5 EcoBoost, maar goed genoeg voor mij. Ik heb verder geen onderhoudstips voor deze motoren, behalve dan dat je nooit moet besparen op de olie, en de beurt altijd op tijd doet, met de juiste olie.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. Nokkenasverstellers, niet de complete nokkenas
     
    Ulas en gerardTDCI vinden dit leuk.
  20. Oops, een heel belangrijk detail inderdaad, ik zal mijn originele post aanpassen om misverstanden te voorkomen bij lezers.
     
    Frank Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina