1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nieuwe accu en Forscan

Discussie in 'Electronica' gestart door Lecturer in Recent Runes, 22 sep 2023.

  1. Ik heb vandaag een nieuwe accu (Varta N70) laten plaatsen en keek zostraks even naar de instellingen in Forscan. Daar bleek dat zowel de "factory battery" als de "normal battery" op "not configured" stonden. Op het forum had ik gezien dat ik een compleet menu zou moeten krijgen en dan de "normal" zou moeten zetten op een waarde zo dicht mogelijk bij mijn nieuwe. Ik heb echter voor beide alleen de keuzen uit 60A accu's in 3 verschillende formaten en "undefined". Wat ik nu gedaan heb is de "factory battery" op Varta 60AH 600CCA H6 gezet (uit mijn hoofd zat die er in) en de "normal battery" op "undefined". De SOC staat op 90 en de BMS had ik vanuit Forscan al gereset voordat ik iets aan de configuratie gewijzigd heb.

    Heb ik dit zo goed gedaan, of moet ik het anders instellen of de BMS via de methode met 5 x signaal en 3 x rem resetten?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Bij het vervangen van mijn accu (originele ROMBAT) Forscan laten staan op Undefined omdat de nieuwe Varta niet in het lijstje stond. Alleen op 90% gezet en kwam mooi uit, 280 km gereden en BMS gereset. M.a.w. op Undefined laten en na volledig opladen BMS resetten. Kan via de signaal/rem methode.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Ok, dus je hebt beide op undefined staan? En ik dacht dat die accu's opgeladen geleverd werden, maar dat is dus niet het geval?

    Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
     
  4. Ja, stond af fabriek ook zo. Factuur vermeldde "gereed voor gebruik". Voor de zekerheid volledig geladen vóór de reset. Misschien was het niet nodig, voltage was wel ok. Hier het hele verhaal.
     
  5. Ok, helder. Ik had oorspronkelijk wel een Varta in Forcscan geselecteerd staan, maar na de vervanging was het dus not configured geworden. Geen idee waarom, maar dan zit ik met de huidige instellingen vast wel goed, lijkt me.

    Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
     
  6. #6 ST - RS, 16 dec 2023
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 dec 2023
    Kun je mij wellicht informeren hoe dat resetten van de BMS “signaal/rem” dan precies in zijn werk gaat bij een mk4 van 2023?
    Ik heb ook steeds accu (laad)problemen en heb de BMS nú losgekoppeld. Problemen zijn daarmee opgelost maar krijg nu bij iedere startbeurt wel een melding over die BMS sensor.
     
  7. Even gejat van een Engels forum:

    The battery Monitor Sensor (BMS) can be reset manually by using the following
    steps:
    • Switch on the ignition.
    • Press the high beam switch five times by pulling and releasing.
    • Press and release the brake pedal three times.
    • If the steps were successful, the warning indicator of the battery charging system in the
    IPC (instrument panel cluster) flashes three times within the next 15 s.
    If the sequence is interrupted by pressing other keys or pedals for any reason, repeat the
    above steps, starting from the beginning.


    If the BMS reset procedure described above does not work, follow the procedure
    below (within 10 s):
    • Switch on the ignition.
    • Press the rear fog light switch five times.
    • Press the hazard flasher switch three times.
    • If the steps were successful, the warning indicator of the battery charging system in the
    IPC (instrument panel cluster) flashes three times within the next 15 s.
     
  8. Daar is een topic over hoor ;)
     
  9. #9 SteenbergenP, 16 dec 2023
    Laatst bewerkt: 17 dec 2023
    ik heb onlangs bij de dealer de accu laten vervangen.. kosten waren 413 euro incl btw. kon het zelf niet doen omdat ik mijn laptop waarop forscan stond kapot was dus had geen keus. via het partnummer kwam ik erachter dat de accu via internet van Varta 153 kost als ik mij niet vergis.
     
  10. Tja, om een accu te vervangen heb je 2 handjes nodig en enige kennis.
    Forscan heb je daar niet direct voor nodig had je een aardig etentje mee kunnen besparen
     
  11. Mooie business, 260 euro "winst" voor iets wat een max een uur werk is.
    Die accu koopt de dealer voor minder in dan die internet prijs. Daar zetten ze dus de eerste winst op. Dan het arbeidsloon nog. En zogenaamde instellingen doen, wat feitelijk niks meer is dan de BMS reset.
     
  12. Feit is dat Iedereen weet dat het bij een dealer meer kost dan dat je het zelf via internet besteld. Daar is al eerder over geschreven en gaan we niet weer over discussiëren ;)
     
  13. Nou van dat geld dat je had kunnen besparen had je een eenvoudige laptop kunnen kopen;)
    Wat een oplichting!
     
  14. 413€ voor een nieuwe accu is echt wel serieus veel geld. Naar mijn persoonlijke mening te veel. Maar goed gebeurd is gebeurd. Hopelijk nu geen issues meer.
     

Deel Deze Pagina