1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Jippie!

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Hollender, 20 okt 2023.

  1. Hij is weer door de keuring!
    Ik rijd ondertussen alweer 4 jaar met mijn mk1'tje, er is ook al het een en ander aan verspijkerd om hem fatsoenlijk aan de gang te houden en nu was het weer tijd voor de jaarlijkse keuring. Ik weet dat roest hem parten speelt, er is al op een aantal plaatsen aan gelast en ook de carrosserie ie niet meer fris. Daarbij werd hij vorig jaar onverwacht afgekeurd op de co. Was dat doordat de motor te warm was? Misschien was er ook wel een bougie kapot want twee dagen later begon de auto te stotteren en in te houden. Teken dat een van de bougies het heeft opgegeven. Komt regelmatig voor bij deze auto, waarschijnlijk door het hoge olieverbruik. Nieuwe bougies er in, herkeuring, en alles was in orde.
    Dit jaar dus een beetje bevreesd voor de co meting en de roestduivel. Koplampen deze week zelf afgesteld op de paarkeerplaats bij het station, handrem bijgeregeld, lichten gecontroleerd of ze allemaal werken. Mistlicht achter deed het niet, lampje was in orde. Slecht contact in de connector, toch nog wat werk aan gehad om dat weer in orde te krijgen. Verder zijn de voorste banden niet meer helemaal top, en weet ik dat de linker fuseekogel eigenlijk vervangen moet worden. Ik gokte er dus op dat hij afgekeurd ging worden op een of twee zaken met de optie hem binnen twee weken terug aan te bieden voor herkeuring.
    Mijn verbazing was dus ook groot toen de keurmeester na iets te lang onder mijn auto vertoefd te hebben zijn hoofd liet zien met de woorden "Is in orde meneer, hij mag weer een jaartje mee. Wel even de ophanging voor in de gaten houden want dat gaat tegen volgend jaar wel een afkeur zijn."
    Ik mocht zelfs even mee in de put waar hij de speling liet zien. Waren dus beide fuseekogels. Her en der wat roest maar dat was niet abnormaal gezien de leeftijd volgens hem.
    Nu dus even twee nieuwe draagarmen bestellen en die binnenkort er onder schroeven. Wil dan binnenkort ook nog twee nieuwe bandjes van voor hebben want dat vind ik toch wel belangrijk. Ik merkte van de week in een hevige regenbui dat de auto een paar keer last had van aquaplaning.
     
    Dircos1980, Nofinger en Edgar Focus vinden dit leuk.
  2. lekker hoor :thumbup:
     
  3. Zo gek zijn ze nog niet!
    Hier heeft mijn vriendin een MK1 van 155.000 naar 321.000 gereden, dit heeft 2 bobines gekost en verder gewoon normaal onderhoud.
    Op tijd z'n beurt, remmerij rondom vervangen en verder een paar sets banden. Die van haar kwam uit 2004 en had geen problemen met roest.
    Mijn schoonvader verklaarde ons voor gek, een auto met zo'n kilometerstand en sinds hij gezien heeft hoe goed de auto was rijd hij ook Ford :mrgreen:
     
    Dircos1980, gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  4. Kijk is aan, dat is chill. Wel goed dat je meteen de puntjes aanpakt. :thumbs:
     
  5. Nu dat we toch bezig zijn dan maar best ook even wat verdere uitleg over de Focus.

    Betreft een Ford Focus 1.6 16v Ghia met 100 pk van begin 2001.
    Ik heb hem dik vier jaar geleden gekocht omdat ik van baan wisselde en na meer als 15 jaar ineens geen bedrijfsauto zou hebben die ik privé mocht gebruiken. Mijn criteria waren simpel, niet te duur, simpel en goedkoop in reparatie en onderhoud, liefst een beetje betrouwbaar en degelijk (sorry Franse auto's), liefst ook een trekhaak en ook moest het een benzine zijn. Niet zo voor de hand liggend in België, waar het gros met diesel rijdt. Deze was een van de 4 kandidaten en de eerste waar ik naar ging kijken. De auto stond me gelijk aan, zag er leuk uit en had wel wat luxe aan boord omdat het een Ghia was. Trekhaakje zat er op, auto zag er netjes uit maar had wel wat roest onderaan de deuren en ook aan de kofferdeksel. Niks schokkends en als je er niet op lette dan zag je het zelfs niet. Proefritje gemaakt, nog wat over de prijs onderhandeld en voor 1300 euro was het de mijne. De eigenaar moest hem nog laten keuren voor verkoop (verplicht in België) waarbij een versleten draagarm aan het licht kwam, deze heeft de eigenaar netjes laten repareren bij een garage en zodoende werd ze daarna goedgekeurd.
    En toen had ik dus een Focus! Het motortje is voldoende maar ook niet meer dan dat en hij lust een behoorlijke spetter motorolie maar verder is het wel een prettig rijdende auto.
    Zoals ik al aangaf is er ondertussen al het een en ander aan gedaan en heb ik ook al een paar mankementen gehad, de een heb ik wat handiger opgelost dan de ander.

    Even een opsomming van de mankementen/verbeteringen in chronologische orde voor zover ik mij kan herinneren.

    - Raammechanisme rechtsachter vervangen
    - Onderhoud, dwz motorolie, filter, luchtfilter, bougies, bougiekabels
    - Thermostaathuis laten vervangen, was onderweg kapot gegaan met veel waterverlies tot gevolg. Dit dus uitzonderlijk bij een garage laten maken.
    - Uitlaatspruitstuk met flexibele uitlaat
    - Bobine
    - Accu
    - Rondom nieuwe banden
    - Temperatuursensor cilinderkop
    - Thermostaat en waterpomp
    - Nieuwe koelventilatoren op radiator
    - Bougies
    - Schokdempers achter
    - Laswerk aan de dorpels/kokers
    - Nieuwe stationair regelklep
    - Nieuwe luchtdruksensor inlaatspruitstuk
    - Nieuwe remschijven, blokken en klauwen van voor
    - Nieuwe koppeling en hoofdcilinder
    - Andere ECU

    Verder heb ik vrij snel in het begin de standaard autoradio er uit gegooid en vervangen door een normale autoradio met bluetooth, handsfree functie en lijnuitgangen om een versterker op aan te sluiten. Nieuwe luidsprekers van voor, nieuwe kabels getrokken voor de luidsprekers, audiosignaal naar achter, voedingskabel voor de versterker naar achter. Versterker ingebouwd, subwoofer geïnstalleerd, deuren binnenin bekleed met ontdreuningsmatten.
     
    gerardTDCI, Tom91, M.Blaak en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Een plaatje bij dit verhaal:

    [​IMG]
     
    Dircos1980, gerardTDCI, R.Zwiers en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Lekker bezig geweest dus en na al die aanpassingen heb je er waarschijnlijk ook wel een soort band mee opgebouwd.
     
  8. Haha, zo kun je het wel noemen ja!
    :schater:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Vandaag de thermostaat en het thermostaathuis vervangen. Motor kwam de laatste tijd niet meer lekker op temperatuur. Nieuwe thermostaat besteld en als de boel dan toch los ligt ook maar direct het thermostaathuis vervangen.
    Thermostaat was geen overbodige luxe zoals je op de foto's kunt zien.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    R.Zwiers en Edgar Focus vinden dit leuk.
  10. Tja als die open blijft staan gaat het lang duren eer die een beetje warm wordt
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Hij bleef niet open staan. Kijk maar eens goed naar de foto dan zie je dat de rubber binnenin kapot is. Je kijkt er op sommige plekken gewoon tussendoor.
     
  12. Sinds wanneer zit daar ook een rubber tussen ?
    Maar hoe dan ook het effect blijft hetzelfde koud
     

Deel Deze Pagina