1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aanschaf tips Focus Mk4

Discussie in 'Algemeen' gestart door Djoeri, 28 sep 2023.

  1. #1 Djoeri, 28 sep 2023
    Laatst bewerkt: 29 sep 2023
    Beste leden,

    Ik ben mijzelf aan het oriënteren naar een Ford Focus vanaf 2019 liefst in de ST-Line uitvoering en anders een Titanium uitvoering. Ik heb nu een Ford Fiesta Titanium 1.6 TDCI uit 2013, gekocht in 2018. Dit is mijn eerste Ford en kan niets anders zeggen dat hij erg bevalt. Maar maak de KM niet meer en de heksenjacht op diesels maakt het er ook niet makkelijker op. Ik heb eerst gekeken naar een nieuwer model Fiesta maar vind dat deze qua prijs en uitvoering nogal tegenvallen dus ben toen wat verder gaan kijken richting de Focus, vind dit laatste model erg mooi.

    Nu wordt de Focus dus een benzine, ik heb een keer gelezen dat de ecoboost motoren half 2019 gewijzigd zijn, waar de belangrijkste wijziging is dat de riem vervangen is voor een ketting, begreep dat ze helaas nog wel een riem gebruiken voor de oliepomp en dat het koelvloeistof/oververhitting probleem aangepakt is. Is deze wijziging nu alleen op de 1.0 motor toegepast of ook op de 1.5 motor? En wat is hier nu verschil in?

    Nu zag ik ook dat de Focus als mild-hybride te krijgen is, wat is jullie ervaring hiermee scheelt het nou echt in het brandstofverbruik?

    En het B&O systeem is dit echt een meerwaarde qua audio? Ik las iets over trillen/brommen wat dit kan geven bij de B&O systemen. In mij Fiesta heb ik het Sony Sync 1.1 systeem heb dit eens vergeleken t.o.v het standaard geleverde audio systeem en dat was wel merkbaar/hoorbaar een verschil.

    En wat zijn jullie ervaring met de automaatbak met draaiknop, zijn er veel problemen mee? Ik zit te twijfelen om er eentje te nemen maar ben altijd een beetje huiverig als er problemen mee zijn. Vaak prijzige reparaties.

    En ik zie dat er vaak geen reservewiel meer bij zit, deze zijn wel los te krijgen en past dit icm het bose systeem? want begrijp dat deze in de reservewiel bak gemonteerd zit.

    En wat zijn jullie ervaringen met de vele aangeboden Import auto's, je ziet ze steeds meer aangeboden tegenwoordig.

    Verder zijn alle tips en info welkom, alvast bedankt
     
  2. Zelf heb ik st-line. Vignale en titanium versie vond ik de bumper nie moei.

    Rest klopt je verhaal aardig.
    Alleen hybrdie is alleen bij de mk2 dus niet bij de 2019 versie.
    Tevens is het bang and olufsen systeem en geen bose systeem.

    Maar rest heb je gelijk.
    Gaat vooral om wat je wil.
    1.0 is meteen zuiniger als de rest.
    Rij je veel constant heb je geen vermogen nodig.
    Wel is het zo fat je boelbaar merkt veel koppel te verliezen ten opzichte van de diesel

    Bij mijn st-line ligt wel een reservewiel erin. Dit is ook ivm de versterker achterin ligt naast de wiel en dus zo iets hoger al kwam .

    Verder automaat heeft voordeel dat je lane keeping hebt en bij handbak is dat alleen lane warning zeg maar.

    Import is puur omdat daar meer rond rijden en hier in nl niet echt veel verkocht zijn. Denk puur door de bpm.
    Primcipe zit het vaak goed. Maar anders boekje bekijken betreffende garage bellen en vragen naar de auto. Checken of het kan kloppen mey kmstand
     
  3. Hoi!

    Wat je met hybride bedoelt is waarschijnlijk de Mild Hybrid versie van de MK4. Deze is rond 2021/2022 op de markt gekomen(even uit me hoofd).

    Het rijdt wel lekker, daar is een 155pk versie van. En rijdt beduidend vlotter dan de 125pk non MHEV versie, maar dat is logisch.

    Maar goed, de 125pk is een prima auto. Heb zelf een MK4 st-line station van eind 2019. De auto is stil, in vergelijk met de fiesta die je nu rijdt, comfortabel en er zijn leuke en comfortabele snufjes op te krijgen.

    Dus als je een degelijke auto zoekt maar niet als eerste bij het stoplicht weg wil zijn is de MK4 met 125pk een heerlijke auto.

    Kleine hint; de mijne komt zoals het er nu uit ziet binnenkort te koop bij de Ford Dealer in Hardenberg.
     
    Djoeri vindt dit leuk.
  4. Heb zelf sinds kort een Focus Vignale 1.5 ecoboost automaat station uit 2019 met 200000 km op de teller. Is een ex. Lease auto, met 1 eigenaar. De auto heeft zijn normale onderhoud gehad, en volgens de dealer zijn er nooit problemen mee geweest. Ook getuige de onderhouds historie. De 1.5 is iets pittiger dan de 1.0 150 pk tegenover 125 pk. Heb zelf nu een 2100 km gereden, en ook nog geen problemen gehad. Wat betreft import... meningen zijn hier over verdeeld. 1 op de 3 heeft "iets". Dat wil zeggen, schade die ondeugdelijk is gemaakt. Denk aan totallos wagens die ergens in het Oostblok weer in elkaar geknutseld worden. Onjuiste km standen. Dit is het meest voorkomende, teller wordt teruggedraaid voordat hij aangemeld word bij de rdw. Boekjes zeggen hier niet zoveel. Stempels worden gewoon vervalst. Beste is om zelf auto te gaan halen, als je een import wilt. Of als het een recente import is, auto dus net op nl kenteken, contact leggen met buitenlandse verkoper (dealer!l) Als alles in orde is, heb je vaak een luxere uitvoering dan een Nederlandse voor hetzelfde geld.
     
  5. Qua import dan:
    Bij onze laatste 2 auto's zat er nog minimaal een jaar fabrieksgarantie plus uitdraai historie vanuit Ford
    Scheelt ook al enorm qua risico (en gekocht bij de merkdealer).
     
    Magure vindt dit leuk.
  6. Dat is al een hoop info, ja ik bedoelde de mild hybride Focus (aangepast in start post). Ik merk dat er veel verschil zit in de opties dat is soms best lastig. Ben ook aan het kijken bij de dealers maar aanbod valt wat tegen als je specifiek gaat zoeken, je merkt dat ze daar ook steeds meer import aanbieden. Mijn Fiesta ook bij dealer gekocht. Is ook niet altijd een garantie dat het vlekkeloos gaat, helaas ervaring mee maar is uiteindelijk wel opgelost. Ja bij import ben ik wel wat huiverig met km-standen en geschiedenis.

    Maar de 1.0 en de 1.5 zijn dus vernieuwd half 2019 en voor welke modellen geld dit allemaal? Heb wel eens met een Ford Ecosport 125 pk gereden, vond dat je deze best op toeren moest houden om vlot mee te komen, maar misschien komt dat omdat ik mijn diesel gewend ben.

    Automaatbak weinig problemen?

    En weet iemand wat er met de Ford A1 occasion site is gebeurd? is helemaal niet meer te bereiken.
     
  7. Ik volg, zit soort van in het zelfde straatje. Twijfel alleen tussen een Kuga MK2.5 en een Focus Mk4 (ook ergens rond 2019/2020). Voor ons is een 1.5 wel minimaal vanwege een caravan die er mee getrokken gaat worden in de toekomst. Kuga is een 4 cilinder, Focus en 3, Kuga automaat is en 6 traps, Focus en 8 traps (misschien net iets fijner met een caravan). Heb nog niet veel over problemen met de automaat van de focus gelezen, alleen dat ie wat kan bonken als de start-stop net in zet en je te snel schakelt naar reverse). Schijnt een “producteigenschap” te zijn volgens Ford (ben even de bron kwijt waar dit beschreven was, staat me bij op Autoweek in een review).

    Wij hebben ook wel wat eisen op het lijstje… Ben zelf wel erg gecharmeerd van de ST-Line, moet een panorama dak hebben, liefst trekhaak vooraf gemonteerd (lees dat de ST-Line duur uit kan vallen met achteraf monteren, maar dat kan ook betrekking hebben op de MK3.5), stoelverwarming, voorruit verwarming, etc.

    @Djoeri al iets verder in je zoektocht? Kan zijn dat ik het gemist heb dat je er ondertussen een gekocht hebt.
     
  8. Weliswaar geen ST-Line maar een Vignale, wel verder met de opties die je wil hebben + trekhaak. Wellicht geeft het je beetje een richting.
    https://muysautos.nl/occasions-kopen/35967130-ford-focus-wagon-1-5-ecoboost-150pk-vignale-autom

    Je zou verder nog de opmerkelijkheden van de MK4 kunnen bekijken, is hier ook een topic over: https://www.focusclub.nl/index.php?threads/mk4-opmerkelijkheden.111550/
     
    gerardTDCI en Crafter vinden dit leuk.
  9. Bedankt!! Deze staat al op ons lijstje. Ben alleen niet zo fan van leren bekleding. ST Line heeft ook leer maar alcantara vind ik anders dan dit. Kan niet anders zeggen dat hij wel compleet is!!! De kleur heb ik nog nooit in het echt gezien, zou niet de eerste keuze zijn.

    Ik kom er genoeg tegen die vrijwel op alle vlakken aan de eisen voldoen. Vaak mist er dan 1 ding en daardoor valt ie dan af. Je geeft best een bak geld uit en dan mag je wel wat eisen
     
  10. @Crafter . Helaas nog steeds zoekende. Moest eerst ff naar huidige auto (Fiesta TDCI 2013) kijken om deze de apk door te krijgen. Helaas roetfilter nok dus is daar op afgekeurd. Heb deze maar laten uitschrijven, de reparatie kosten haal je er toch niet meer uit als ik hem inruil. +/-800-900€ ex voor onderdelen aftermarket en origineel +/- 1300€ ex. voor alleen een roetfilter zonder montage.

    In de prijsklasse waarin ik zoek, heb je een mild hybride met handbak of een benzine automaat beide als 1 nog niet gezien helaas. (Is er wel maar kost een heel stuk meer) Dat bonken van de automaat had ik ook al eens gelezen. En ik zoek naar de laatste generatie ecoboost motor met de ketting versie distributie. Helaas nog wel met een tandriem naar de oliepomp. Begreep van een maatje van me (eigen garage) dat die toch nog wel eens willen breken en dat ze last hebben van scheurende zuigers. Iemand hier bekend mee?
     
  11. Dat laatstgenoemde is alleen wanneer er verkeerde olie gebruikt wordt.
    De kettingaangedreven distributie is met de MK4 bij alle motoren. Op die riem van de oliepomp na. ik zou ervan uitgaan dat die een jaar of 10/160k km mee moet kunnen.
    Scheurende zuigers is mij niet bekend. Meestal zijn dat soort schades onderhevig aan driver-error. Maar dat kan ook aan mij liggen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Ik heb eerst een 2020 1.5 Vignale Automaat 150PK gereden en ik rijdt nu een 2023 1.0 ST-Line Automaat met 155pk (mild hybride). Beide als station.

    de Vignale was dan ook een pre-facelift met draaiknop voor de automaat en de nieuwe heeft de pook. Sowieso hebben beide een andere automaat, De 1.5 heeft de 8-bak en de Mild Hybride hebben de 7 bak met dubbele koppeling. Welke je prettiger vind rijden is erg persoonlijk en kun je eigenlijk alleen maar ervaren. Ik heb zelf met de eerste geen noemenswaardige problemen gehad, echter weet ik dat nadat ik hem in heb moeten ruilen de motor loss is gegaan bij de volgende eigenaar. Dit zal rond de 65000 kilometer zijn geweest.

    Qua uiterlijk en bediening, maar ook met vervoeren van lange spullen vond ik de draaiversie erg fijn. De nieuw automaat is daarentegen wat soepeler. Brandstofverbruik is bij mij met de mild hybrid zo'n 10% lager, dus daar zit wel een grote verbetering wat mij betreft.

    De 1.5 met 8 bak voelt sneller, omdat de pieken wat heftiger zijn, de 1.0 met 7 bak is sneller (beide nagemeten, ik haal nu 8.4 , voorheen 8.9 wat beide sneller is dan de folder).

    Het B&O systeem was voor mij een harde eis. Het verschil is GROOT, vooral in kwaliteit zijn beide systemen niet vergelijkbaar. Een reservewiel past met de B&O, al zal volwaardig niet altijd passen afhankelijk van je velgmaat. Ik heb zelf geen noemenswaardige problemen met trillen gehad, in de winter trilt het wel eerder als zomer. Het B&O systeem is na de facelift nog iets beter geworden.(Waarschijnlijk andere afstelling)

    Met een beetje mazzel kun je er 1 vinden waar nog een tijdje garantie op zit, bij levering kon je tot 5 jaar bijkopen. Let dan wel op dat je alle gegevens hebt en er op papier staat dat je die garantie hebt.

    Verder vind ik de Focus nog altijd een heerlijke auto, wat ik helaas niet meer heb maar wel mis zijn de elektrische kofferklep en de dynamische koplampen. Als je dit echter nog niet eerder hebt gehad, zul je ze ook niet missen :)

    Succes met zoeken en kiezen!
     
    gerardTDCI, Djoeri en Edgar Focus vinden dit leuk.
  13. @M.Blaak : De MK4 is vanaf 2018 geleverd als ik het goed gelezen heb, en ik begreep dat de kettingmotoren pas vanaf half 2019 geleverd werden? Dacht dat ik dat hier ergens gelezen had.

    @OmeJoyo: Een 2023 model valt denk ik net iets buiten mijn budget, ik kijk nu vanaf 2019 t/m 2021 +/-. Ik vind de ST-line qua uiterlijk zelf erg mooi. Maar een Titanium zou ik ook niet erg vinden mijn Fiesta is ook een Titanium en ben er zeer tevreden mee. Elektrische achterklep zal ik niet missen, krijg er altijd jeuk van als ik dat zie. Die klep gaat zo traag krijg altijd de neiging om de klep gewoon dicht te gooien. hahaha :D
     
  14. FORD FOCUS WAGON 1.0 ECOBOOST 155PK
    Deze versie van de Ford Focus is in Nederland geleverd van juli 2020 tot januari 2022.
    De voorwielaangedreven auto heeft een mild-hybrid benzinemotor en levert een maximum vermogen van 114 kW (155 pk) en een maximum koppel van 235 Nm. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens de fabrikant 4,1 l/100km (1 op 24,4).

    De mijne is van november 2020 met inmiddels 72000 km zonder grote problemen
     

Deel Deze Pagina