1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Blauwe rook bij starten Focus station 1.6 ecoboost 2011

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Runu88, 9 okt 2023.

  1. Excuses allemaal maar ik heb verkeerd in de historie gekeken. Distributie is in 2021 gedaan.

    Ben zelf nog op onderzoek uitgegaan. Iemand die ik ken met een Fiesta ST was erg goed te spreken over de garage waar hij hem gekocht had (house of cars) en adviseerde mij om hun eens te bellen voor advies. Ik gebeld en zij herkenden wel degelijk dit probleem en zeiden voor 99% zeker te weten dat het de kering in de turbo is. Door teveel speling op de kering, gaat hij lekken bij het wegvallen van de oliedruk. Dus als hij wat langer stilstaat, sijpelt er wat olie in de uitlaat. Zij zagen dit wel vaker en adviseerde de turbo te laten reviseren.

    Heb vandaag de garage waar ik hem gekocht heb maar weer aangeschreven dat ik het probleem opgelost wil hebben onder garantie. Ben benieuwd hoe ze gaan reageren.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Is niet heel ongewoon... Het kan zijn dat er wat anders is vervangen waarbij de riem ook gelijk meegenomen is. Bij sommige klusjes kun je dat net zo goed dan meteen doen na beoordeling van de riem gezien de geringe extra kosten (meeste zien er met 100k niet echt uit dat ze de 200k gaan halen). Ook al zit je nog ruim voor de gestelde interval... Dat is wellicht terug te zien in de onderhoudshistorie en/of facturen (indien compleet/sluitend).

    Maar w.b.t. de blauwe rook bij koude start en 100k km blijft het gissen/gokken waar het vanaf komt zonder gedegen diagnose. Mijn 1e ingeving zegt, gezien je omschrijving van hetgeen je ziet, ook klepsteelrubbers... Als dat zo zou zijn lijkt mij ook de km stand niet juist te zijn, want 100k is voor klepsteelrubbers wel heel erg vroeg om het al af te laten weten.

    Een onjuist of verdachte km stand is overigens vaak aan wel meer dingen te herkennen. Kijk b.v. naar het interieur, of dit qua slijtage een beetje past bij de aangegeven km-stand. En kijk goed naar de onderhoudshistorie. Bij voorkeur digitaal / via dealer om na te gaan of het sluitend is. Boekjes en facturen worden ook vaak genoeg vervalst bij (import) auto's met teruggedraaide km-stand.

    En laat je niet afschepen door de verkoper met het verhaal dat het een Ford/Focus/1.6 Ecoboost kwaaltje is. Blauwe rook uit uitlaat is dat nooit, in geen enkele vorm en geen enkel merk. Behalve wanneer er een probleem(pje) is waar nog niks aan gedaan is ongeacht de kilometerstand of leeftijd. (Te) vaak neemt men het voor lief dat een auto met hogere kilometerstand of leeftijd ietwat olie verbruikt, maar bij een auto met relatief jonge leeftijd / lage kilometerstand (als die klopt) is het zeker niet normaal.
     
    gerardTDCI, Edgar Focus en Ecobeast vinden dit leuk.
  3. Wij allemaal zijn erg benieuwd nu.
     
  4. Nou enigszins positief nieuws. Vandaag nog maar eens contact gezocht met de verkoper. Duidelijk aangegeven dat ik echt niet zo wil blijven rondrijden, en dat het moet worden opgelost. Hij blijft er bij dat het wel vaker voorkomt enz enz.

    Nu had ik voorgesteld om het bij een onafhankelijke garage te laten onderzoeken. Als het eenmaal duidelijk is wat het probleem is, wil hij het graag door zijn eigen monteur laten repareren. Dus het lijkt de goede kant op te gaan.

    Heb meteen contact gezocht met een garage die gespecialiseerd is in ford focus/fiesta (st) modellen. Even afwachten of hun hier aan willen meewerken. Kan me voorstellen dat ze daar ook niet per se op zitten te wachten.
     
    OmeJoyo, Bramzel en Edgar Focus vinden dit leuk.
  5. Ook meteen afgesproken wie dan die kosten voor zijn rekening neemt? Want die onafhankelijke garage zal dat niet gratis doen. Kan me voorstellen dat dat eventueel afhankelijk is van de uitkomst zoiets als niets gevonden jouw kosten wel wat gevonden zijn kosten.
     

  6. niet naar mebu... ik herhaal niet naar mebu ;)
     
    OmeJoyo, bws723, gerardTDCI en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Nou, de afspraak is gemaakt. Bij house of cars gaan ze 1 nov vaststellen wat het probleem is. Dan meteen door naar de verkoper voor herstel
     
    Edgar Focus en hoomer vinden dit leuk.
  8. Ik wist niet dat ze bij House of Cars een garage hadden. Ik dacht dat zij alleen maar in- en verkoop deden en dat ze dit werk uitbesteden.

    Waarom niet naar een Ford dealer?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Ze hebben inderdaad een eigen garage daar. De reden dat ik bij hun terecht ben gekomen is omdat een collega met zijn Fiesta ST daar goed over te spreken was. Ze hebben daar een monteur die het probleem wat ik omschreef ook al meteen herkende. Bovendien was het contact met house of cars ook erg prettig.
     
    Edgar Focus en Paul_U vinden dit leuk.
  10. Hoi allemaal,

    weer even een update. Bij house of cars geweest voor de diagnose. Overigens zijn zij “ford performance specialist” en uit dat onderzoek is gebleken dat het probleem inderdaad veroorzaakt wordt door de turbo. Deze lekt olie in de uitlaatzijde als de olie warm en dun is, en als de oliedruk wegvalt. Ook is er geconstateerd dat de kleppendeksel pakking lekt.

    bovenstaand verhaal doorgegeven aan de verkoper, en die stelt voor (ondanks dat het ten sterkte door house of cars wordt afgeraden) de turbo voor een 2e handse te vervangen. Ik heb aangegeven dat ik dat absoluut niet wil, en dat ik voor eens en voor altijd het probleem opgelost wil hebben. In principe zou de verkoper met zijn garantieplicht voldoen door er een 2e handse op te zetten, dus heb ik voorgesteld om bij te leggen op een nieuwe. Na een hoop gestechel tot de afspraak gekomen dat house of cars de reparatie gaat doen (heb inmiddels ook geen vertrouwen meer in de monteur van de verkoper) en dat zij tevens de kleppendeksel pakking gaan vervangen. Deze reparatie zou 1100,- gaan kosten. Ik betaal 200 aan de verkoper, en hij de rest.


    Ik denk dat dit een nette oplossing is. Wat vinden jullie? Ik ben al lang blij dat het eindelijk goed wordt opgelost door een fatsoenlijke bedrijf.

    nog even een andere vraag? De monteur heeft bij de laatste beurt 5w30 er in gedaan. Is dat de goede? Ik begreep dat deze motoren nog al gevoelig voor de juiste olie zijn.
     
    CvO, Tom91, hoomer en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Lijkt me een redelijke oplossing. Olie voor een 1.6 mag zowel 5W20 als 5W30 zijn. Distributieriem loopt niet door de olie. Bij een 1.0 wel en dan mag er alleen 5W20 in met de voorgeschreven specificaties van Ford.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. ik vind het een nette oplossing.
    jij betaald het verschil dat er een nieuwe turbo op komt en de reparatie wordt door een bedrijf uitgevoerd waar je wel een goed gevoel bij hebt.
    kost je wel weer 200 euro maar dan heb je het vertrouwen ook weer terug in de Focus en dat is ook wel wat waard.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Mee eens, nette oplossing zo.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Een nette oplossing en blij dat het zo afloopt. Hopelijk hersteld dit je vertrouwen in Ford
     
  15. Prima oplossing zo.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Prima oplossing waarbij je jezelf winnaar kunt noemen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Yup, daar mag je niet over klagen.
     
  18. Super fijn dat ze het netjes op gaan lossen. Er mag inderdaad 5w20 en 5w30 in die motor, met 5w20 loopt die wat zuiniger en zit er ook standaard in.
    Stiekem gaat dan toch de gedachte door mijn hoofd dat ze hebben gekozen voor de 5W30, omdat die met een warme motor wat dikker blijft en dus minder kans op een lekkage waar ze al vanaf wisten?

    Maargoed, ik verwacht dat je na deze reparatie heel veel plezier van de auto gaat hebben :)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. Ja dat dacht ik dus ook, als ze er maar niet nog dikkere olie in gedaan hebben. Maar buiten dat denk ik ook wel tevreden te zijn met deze oplossing. Jammer dat het toch moeizaam gegaan is met een hele hoop smoesjes. Maar komt uiteindelijk toch goed. Bedankt allemaal!
     
    OmeJoyo, CvO en Edgar Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina