1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Problemen met routfilter, advies dealer is vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Binnetie, 10 aug 2023.

  1. #1 Binnetie, 10 aug 2023
    Laatst bewerkt: 10 aug 2023
    Een paar weken geleden ging er op het dashboard van mijn Focus 3 fase 1 uit eind 2012 (1.6 TDCI ECOnetic) ineens een oranje motorlampje branden toen we op de Duitse snelweg reden. Er verscheen de melding 'onderhoud nu!'. Ik merkte niks aan de auto en besloot nog even door te rijden tot aan het hotel ipv langs de snelweg te gaan staan.

    De volgende dag waren alle meldingen verdwenen.
    Bij terugkomst toch weer de melding en een paar dagen later 'onderhoud nu!'. Ik merkte ook dat ik weinig vermogen had met optrekken.

    Mijn garage kon me niet helpen en ik kwam bij de dealer uit. Die hebben van alles bekeken en bleek dat er iets met het roetfilter is. Ze hebben handmatig via een machine een regeneratie te starten, maar telkens werd deze bijna op het eind onderbroken. Dus de auto eerst maar weer opgehaald, ik had weer vermogen terug, maar een week later weer problemen.
    Nu hebben ze gekeken of er iets met de inspuiting was voor het roetfilter, maar ook dit bood geen oplossing.

    Factuur is al ruim 300 euro (waarvan een halve tank brandstof). Gisteren werd aangegeven dat toch het roetfilter vervangen moet worden. Origineel kost hij 1481 euro, universeel 1300 euro (inclusief vervangen).

    Dat is een tegenvaller. Mijn auto heeft 272000 op de teller staan. Ik ben aan het zoeken naar alternatieven. De monteur gaf aan dat er in Harderwijk een bedrijf zit die roetfilters 'bakt' waardoor ze weer werken, maar dat dit bij die van mij hoogstwaarschijnlijk niet meer kan.

    Wat voor alternatieven zijn er en wat is jullie ervaring er mee? Ik woon in Drenthe en werk in regio Nunspeet.
     
  2. Gezien de leeftijd en kilometers van de auto zou ik in jouw geval het roetfilter laten verwijderen en deze afmelden bij de RDW. Je gaat dan wel iets meer wegenbelasting betalen maar ik denk niet dat het nog zinvol is om veel geld in die auto te stoppen.
     
  3. Dit of een gebruikte roetfilter monteren, via onderdelenlijn ofzo die weinig gelopen heeft.
     
  4. Dank voor de tips. Dan wordt het een afweging. Een gebruikt zit zo tussen de 300 en 400 euro. Maar is elk roetfilter geschikt om te regenereren? Destijds toen ik keek naar een Focus vertelde een garage me dat het model afhankelijk was. Bij de ene moest hij elke x-duizend kilometer vervangen worden en bij de ander hoefde dit niet omdat hij zelf regenereerde.
     
  5. Elke toestfilter regeneert elke 500km.
    Echter zijn enkele die bij 180.000km op zijn if verzadigd en ander 240.000km.
    Enkele tot ze storing geven(zoals bij jouw nu is)

    Regeneren gebeurt op enkele manieren.
    Met addatief dat automatisch bij tank wordt ingespoten na elke tankbeurt. Dit verlaagt het proces regeneren van 550graden naar 450graden. Met behulp van egr en inspuiting wordt uitlaat temperatuur omhoog gebracht van 150 naar de minimale 450graden.

    Dan heb je ook brander die het op die manier warmstookt en dus regeneert de roetfilter.

    De kans is dus dat met deze kmstand het verzadigd is. Met 2de hands filter als die minder dan 100.00km kan het gewoon. Maar ja die zullen duurder zijn. Dan eentje die 250.000 heeft gelopen.

    Nieuw of 2de hands is altijd een gok
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Wat @trucker0werner ook zegt, op een bepaald moment is een roetfilter verzadigd en kan hij ook niet meer regenereren.
    Dan hou je dus 3 opties over:
    1) nieuw roetfilter, maar is/vind jij dat het waard
    2) gebruikt roetfilter maar ik denk lastig te vinden met zo min mogelijk km voor een diesel van die productie
    3) roetfilter laten verwijderen, melden bij RDW en iets meer wegenbelasting betalen (Ongeveer 15% meer)

    Hier kun je alvast zien wat de kosten zijn voor het wegschrijven van het roetfilter:
    RDW Informatie
    De toeslag

    Even heel simpel en uitgezocht, je betaald nu ongeveer 350 euro per kwartaal daar komt ongeveer 50 euro bij dus wordt 400 euro per kwartaal.
    Op jaarbasis is dat 200 euro extra op wat je nu betaald, zonder nieuw roetfilter kun je dus gewoon 7 jaar (1481/200) verder rijden, niet origineel 6,5 jaar (1300/200) en gebruikt 2 tot 4 jaar afhankelijk van wat je kan vinden.
     
  7. Ik rij al 20+ jaar geen diesel meer dus ik hou me niet zo bezig met de diesel regelgeving, maar kan/mag je na verwijderen van het roetfilter wel gebieden/steden in waar milieuzone van kracht is?

    Het aantal gebieden/steden waar dit rol kan spelen valt nu nog mee. Ik ben echter bang dat dit de komende jaren wel behoorlijk gaat toenemen. :?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Ik heb een maand of 3 geleden dezelfde ellende gehad (auto kwam niet door de APK door roetfilter). Uiteindelijk heb ik hem toch laten vervangen. Mij is verteld dat als je je roetfilter laat verwijderen en je deze afmeld bij de roverheid met bijbehorende kosten, je emissieklasse niet veranderd. Je milieusticker blijft in Duitsland dus ook gewoon geldig.

    Best stom eigenlijk, alsof je je extra emissie afkoopt door extra te betalen.
     
    gerardTDCI, Edgar Focus en Iodokus vinden dit leuk.
  9. Het zal niet lang duren voordat ze emissieklasse ook gaan verlagen…
     
    Iodokus en Edgar Focus vinden dit leuk.
  10. Hoe raar dit ook klinkt: ja dat mag nog steeds.
    Door het administratief verwijderen van het filter blijft de euronorm voor je auto hetzelfde.
    Realistisch gezien zou je terug moeten vallen naar een Euro 3 diesel, echter blijft je auto op papier gewoon een Euro 4/5, net wat het op dat moment al was.
     
    Iodokus en Edgar Focus vinden dit leuk.
  11. je kan ook online zoeken naar een (originele) roetfilter en hem er zelf onder zetten dat zal in ieder geval al een stuk goedkoper zijn dan bij de dealer
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. kan niet, die 'hoort' bij de auto.
    vandaar dat die regeling alleen geldt voor diesel tot en met bouwjaar 2016.
    vanaf 2017 is het niet meer mogelijk om je DPF te verwijderen en het 'af te kopen'
     
    Edgar Focus en bws723 vinden dit leuk.
  13. Even een update over die vrij oude topic.
    Ik heb nadat ik bij de dealer geweest ben eens contact opgenomen met DigiCar. Daar ben ik geweest, de auto zat weer in noodloop.
    Ze hebben hem uitgelezen en gaven aan dat bij het starten van de auto het aantal gemeten roetdeeltjes te hoog was (dat gaf de boordcomputer aan). Een handmatige regeneratie hielp niet. Toen zijn ze verder gaan kijken en bleek er een stekker los te zitten (?). Handmatige regeneratie gestart en deze werd succesvol afgerond. Ook waren er geen foutmeldingen meer te vinden. Die bij de dealer dus wel bleven staan.
    Ze gaven aan dat mocht het probleem terugkomen dat ze hem konden reinigen in een oven: Roetfilter Reinigen | TÜV | DPF Reiniging 9 stappenmodel | Uw specialist in Roetfilter problemen - Digicar of laten verwijderen: Digicar Engineering | Specialist in roetfilter problematiek! - Digicar

    Daarna op vakantie gegaan in Nederland en niet veel gereden. Maar sinds vorige week precies hetzelfde als eerst. Eerst foutmelding en een week later in noodloop.
    Een collega van me heeft een Fiesta (2016) en had ook problemen met zijn filter. De garage zei tegen hem dat het filter prima kon blijven zitten, maar dat hij wel bij de RDW aangemeld moest worden. Dat heeft hij gedaan. Meer heeft de garage niet gedaan.

    Maar ik vraag me af of dat bij mijn auto kan? Lijkt me toch echt dat het filter eruit moet.

    Omdat ik de exacte foutcode niet kan zien wil DigiCar eerst een diagnose doen om daarna advies en kosten te geven.
     
  14. Je kan bij de RDW het roetfilter afmelden, hiermee betaal je wat meer wegenbelasting (roettaks) en daarmee is het klaar.
    Of je het filter wel of niet laat zitten is volledig aan jezelf.
     
  15. Hoe werkt dat dan? Want ik zal dan de foutcode eruit moeten laten halen en er moet toch iets in de boordcomputer worden aangepast zodat de auto weet dat hij geen regeneratie moet starten? Als hij blijft zitten, lijkt mij dat hij op den duur volloopt en dat dit niet goed voor de auto is? Kan er helemaal naast zitten hoor.
     
  16. Als je nu problemen hebt zou ik het roetfilter eronder vandaan trekken en weg laten programmeren.
    Het stukje van de RDW is een administratieve handeling waarbij men registreert dat jouw auto niet meer aan de deeltjestester gekeurd hoeft te worden.
     
  17. Maar inderdaad wegschrijven in systeem en dan laten zitten is niet verstandig ga je geheid problemen mee krijgen op den duur
     
  18. Weg laten schrijven in het systeem van je auto, ding weg laten halen en dan bij RDW melden.
     

Deel Deze Pagina