1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford Fiesta 1.6 TDCI 2013 DPF waarde te hoog deeltjesteller.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Djoeri, 16 okt 2023.

  1. Even een vraagje over mijn eigen auto, sorry het is geen Focus maar aangezien deze motor in meerdere Ford's gemonteerd zit vraag ik het ook hier.

    Ik heb geen storing alleen voor de apk is de meetwaarde te hoog.

    Mijn roetfilter/DPF heeft een te hoge waarde tijdens de test met de deeltjesteller voor apk is dit een afkeur, dat ik de kilometers niet meer maak en veel korte stukjes rijd helpt ook niet echt, ben er nu al 2x een flink stuk mee gaan rijden. De 1e keer na een goeie rit heb ik de waardes nogmaals gec: de meter kon het nu nog aangeven de 1e keer was de waarde zo hoog dat deze buiten zijn meetbereik was.

    Ik heb Forscan diagnose met licentie, ik heb gezien dat je hier ook een regeneratie van het filter mee kan aansturen, iemand ervaring hiermee? Kan dit alleen stilstaand of ook rijdend?

    Wat zijn jullie ervaringen met reinigers die je rechtstreeks de DPF in moet gooien?

    Wat zijn jullie ervaringen met aftermarket filters? Ik heb wel gelezen dat dit niet altijd een goed resultaat levert.

    Wat zijn jullie ervaringen met het laten reinigen van het filter? Via mijn werk heb ik wel een adresje hiervoor.

    Weet iemand wat een origineel filter kost? PM voor chassisnr.

    Het liefst wil ik het met zo min mogelijk kosten oplossen aangezien ik aan het kijken ben naar een andere auto, waarschijnlijk een Focus.

    Alvast bedankt,

    Djoeri
     
  2. Aangezien je al op zoek bent naar een andere auto, zou ik dit laten wegschrijven bij de RDW.
     
  3. Met dat regenereren moet je opletten dat je het niet vlak voor een meting doet: vlak na regeneratie is het gemeten aantal roetdeeltjes nml hoger dan ervoor.

    Ik was er ook bang voor, en heb voor een paar tientjes een meting zonder APK laten doen. Toen was het 200/cm3, later bij de APK zelf was het 400/cm3. Zelf heb ik dus niets hoeven (laten) oplossen.

    Ik weet de oplossing voor jouw auto dus niet, want dat zal bij dat soort waarden onderzocht moeten worden, lijkt me. Als je zelf naar dit probleem zoekt, dan kom je meerdere mogelijke oorzaken/oplossingen tegen. Een is een defect roetfilter (in tegenstelling tot wat je zou denken, en als ik het goed heb begrepen dus verbeter me als ik het fout heb, dan zou een goed verstopt roetfilter juist een lager gemeten deeltjes waarde moeten geven), een andere reden kan met de EGR te maken hebben. Een additief toevoegen en dan een flink eind rijden om eea schoon te branden kan helpen, maar gezien de meting bij jouw auto verwacht ik daar niet veel van.

    Begin hier maar eens:
    https://problemcar.nl/columns/zet-d...de-garagehouder/#oorzaken-afkeur-deeltjestest

    https://problemcar.nl/columns/zet-d...-zn-kop-10-tips-voor-de-garagehouder#deeltjes test-regelgeving
    (speciaal: uitschrijven roetfiltevoor auto's met bouwjaar t/m 2016)

    --
    Rob

    Sent using Tapatalk
     
    Djoeri vindt dit leuk.
  4. Tja uitschrijven is de laatste oplossing, maar zal dat niet nadelig zijn met inruilen v/d auto?

    Interessante link van Problemcar, daar staan nog puntjes op om te controleren/proberen. Ik heb verder geen storingen o.i.d. merk weinig met rijden ben laatst nog van Almere - Schiphol gereden en merk er weinig van met rijden dat filter defect of verstopt kan zijn.

    Ik zal het nog eens proberen met warme motor kijken wat het verschil is. Vond mijn teststrookje van de laatste meting die ik gedaan heb: 4928.1 K#/cm3, dit was een vrije meting omdat de apk meting werd steeds afgebroken omdat de waarde zo hoog is.

    Vind het wel apart, hadden laatst een voertuig bij ons op het werk met een Euro 6 motor met roetfilter en SCR-Kat (adblue) waarvan het roetfilter vol zat (moest v.v. worden) en een scr-kat met scheuren in de kern waar ook storing op kwam. Deze getest met de deeltjesteller en kwam uit op +/- 26 k#/cm3. Maar onze leverancier van de deeltjesteller zei al dat deze Ford/PSA motoren veel voorkomen met problemen met roetfilter.
     
  5. Op dit moment is het inruilen van een diesel überhaupt niet goed voor je portemonnee...

    De garagehouder waar ik heen ging zei hetzelfde over Fords. Daarom heb ik toen een meting zonder APK laten doen; om te weten wat ik nog met die auto wil. Maar met mijn waarden heb ik nog even de tijd om dat te beslissen.

    --
    Rob

    Sent using Tapatalk
     
  6. ik zou zeggen, ga eens shoppen in Duitsland, gezellig met vrouw/vriendin en op weg daar heen zodra je de Duitse grens over bent even flink dat gaspedaal in trappen en deze daar zolang mogelijk houden, na het shoppen doe je dat weer tot de Nederlandse grens. kans dat hij eens lekker schoonbrand van binnen en misschien zijn de waardes dan beter. het is eigenlijk altijd een win win actie je vrouw/vriendin blij(en jij daarna misschien ook blij) en misschien de auto ook blij (dus dan jij ook weer blij)
     
    Djoeri en Edgar Focus vinden dit leuk.
  7. Met een regeneratief roetfilter is dat volstrekt zinloos.
    Die gaat regenereren wanneer nodig en wordt veel warmer dan met een stuk doorrijden lukt.

    Je zou eens HVO100 diesel kunnen tanken en na een tankje of 2 de auto opnieuw laten keuren.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  8. Daar hoef je niet de grens voor over je kan ook in de 3,de versnelling blijven rijden met flink wat toeren.
     
    Edgar Focus en Nofinger vinden dit leuk.
  9. ik ben geen expert van roetfilters maar mij lijkt het "eens flink lang op hogere snelheid te rijden" altijd zin heeft om het systeem eens flink schoon te blazen. regenereren zal vast een hogere temperatuur bereiken maar dan moet het "afval" nog wel uit de pijp, maar dat is mijn gedachte en hoe ik het zou proberen.

    ja klopt maar daar wordt in mijn geval (en ik denk bij andere ook niet) mijn vrouw niet blij mee :lol:;)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Je vrouw moet je maar op een andere manier gelukkig maken, jouw auto moet door de keuring man!
    Schoonblazen dat ding, zal zeker geen kwaad kunnen.
     
    Djoeri, Nofinger en Edgar Focus vinden dit leuk.
  11. Je moet idd zorgen dat motor op temperatuur is. Diesel additief voor de roetfilter fleaje erin. En als motor warm is doortrekken tegen de rode lijn.

    Bij auto (peugeot partner dw10, voorloper motor van de ford 2.0tdci) daar 11k gemeten en miet inder 2 5k zitten.
    Ivm motor al warm is, rondje gereden. Nog geen 5km. In 2 naar zijn toerenbegrenzer getrokken. Zwarte wolk achter de auto en op de 2de meting 2k, dus goed voor apk.
    Dus ja schoonrijden kan.

    Klein kantekening diesel heeft lager uitlaatgastemperatuur dan benzine en roet brand weg bij 550graden. Vandaar dat wagens eerst met additief kwam. Die verlaahde het proces namelijk naar 450graden wat wel weer haalbaar kan zijn
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Sorry voor de late reactie, heb helemaal geen mailtje gehad van de recente berichten.

    Ben laatst voor mijn werk naar Schiphol gereden en max in de 4e versnelling. Daarna in de tussentijd s.avonds ff de snelweg gepakt en stukje lopen toeren. Vandaag ff gekeken op het werk wat de waarde is: Motor nu eerst een beetje laten warmdraaien en toen de meter eraan gehangen (eerst een vrije meting gedaan) toen begon deze rond de 1800 k#/cm3 en werd steeds lager. Motor was rond de 65C toen apk meting gedaan: 870,4 K#/cm3 (test apk geslaagd) dus dat is een hele verbetering van de vorige meting (4928,1 K#/cm3) met deze waarde gaat het wel lukken. Heb er nog een diesel cleaner in de tank gegooit, moet aankomende week nog voor het werk naar Zwolle toe, ff schoonblazen. Hoop dat het dan nog lager is geworden na dit ritje en dan snel aanbieden voor de APK.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina