distributieriem vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door focus titanium 020, 22 sep 2023.

  1. #1 focus titanium 020, 22 sep 2023
    Laatst bewerkt: 7 okt 2023
    Beste forumleden,

    Ford Focus Wagon Ecoboost 1.0 125pk
    Bouwjr: 2015
    Betreft riem door olie, met vervang interval van 240k.

    Het valt mij op dat bij het vervangen van de distributieriem de dealer anders ernaar kijkt dan menig garagehouder.
    Mijn vaste monteur vroeg om alleen de distributieriem en bijhorende spanner bij de dealer aan te schaffen, om die vervolgens te vervangen.
    Zo gezegd, zo gedaan.
    Riem en spanner (samen met waterpomp, oliepompriem en multiriem ) zijn vervangen sinds mei dit jr en ik rijd er sindsdien probleemloos mee.
    Wanneer ik de magazijn van de Ford dealer bel en vraag naar distributieriem vervangen, dan geeft die aan dat er veel meer vervangen moet worden dan alleen de riem en spanner (een soort pakket)?

    Ik vraag me af of de genoemde onderdelen die ik heb laten vervangen genoeg zijn, of dat per se de overige accessoires ook nodig zijn geweest te vervangen?

    Avast bedankt!
     
  2. De riem van de oliepomp moet ook vervangen worden. En er was nog iets.. o-ringen van de injectoren ofzoiets.
     
  3. #3 Bertus 7, 22 sep 2023
    Laatst bewerkt: 22 sep 2023
    Wat ze aanrade is o,a brandstofleiding en krukasbout en afdichtingen verstuivers o-ring waterpomp en krukas seal
     
  4. #4 focus titanium 020, 24 sep 2023
    Laatst bewerkt: 24 sep 2023
    Hartelijk dank voor de reacties.
    De vraag die dan bij me opkomt is of het kwaad kan, om zo tot het eind van het blok (300-350k) te rijden? Mijn huidige kmstand is 230k.
    Met de wijsheid van toen wist ik niet dat het handig is ook de brandstofleiding, krukasbout en afdichtingen, verstuivers, o-ring en krukas seal te vervangen. Bovendien heeft de monteur daar ook niets over gezegd.

    Ps de turbo en katalysator zijn ook kort geleden vervangen bij de dealer.
     
  5. Een beetje monteur hoort te weten dat het een rekbout is en die hoor je te vervangen brandstofleiding zou ik ook niet vervangen wat afdichtingen betreft als het niet lekt is het goed maar het had vervangen moeten worden als het gaat lekken heb je weer kosten.
     
  6. #6 focus titanium 020, 3 okt 2023
    Laatst bewerkt: 3 okt 2023
    Hartelijk dank voor je reactie.
    Als ik dit bij de dealer zou vervangen, dan is het qua kosten alsof ik opnieuw de riem vervang. Die vraagt er zo 1600,- voor, wat een gigantisch bedrag is. Het lijkt mij dan het verstandigst bij een grote beurt ergens in Mei deze onderdelen vooraf origineel aan te schaffen en bij mijn voordeligere monteur te laten vervangen:
    krukasbout
    afdichtingen
    verstuivers
    o-ring
    krukas seal

    Ik ben van mening dat het voordeliger en veiliger is, om preventief onderdelen te vervangen (zeker bij zo een gevoelige motor) dan achteraf te moeten repareren.

    Mocht het verstandig zijn nog iets erbij te vervangen, aangezien het motorblok toch opengaat, dan verneem ik graag.

    Groetjes
     
  7. Je hoeft geen injectoren te vervangen. Tenzij je er al problemen mee hebt.

    Een diesel heeft verstuivers en een benzine injectoren, maar dat terzijde :schater:

    Wat je moet uit voorzorg kan vervangen zijn de o-ringen van de injectoren. Om lekkage tegen te gaan.
     
  8. @M.Blaak
    Heb da ook altijd geroepen tot de direct ingespoten motoren kwamen.
    Bij ecoboost zou je idd kunnen zeggen verstuivers. Omdat benzine in de motor direct worst ingespoten door kleine openingen waardoor het verstuift. Dit om beter menging te krijgen met lucht.
    Zelfde als bij diesel.
    Dus ja nu ben ik vaak van in de motor verstuiver en in de inlaat zit injectors
     
  9. Ooh, dan heb ik niks gezegd:mrgreen:
     
  10. Mag ik vragen wat je ongeveer kwijt was voor het vervangen van de distririem, ik heb offertes opgevraagd die uiteenlopen van 1600 tot 2000 euro, dit lijkt mij aan de hoge kant.
     
  11. Ik heb het in Groningen laten doen en voor de zekerheid een nachtje in het Bastion hotel zit vlak bij de garage.
     
  12. Bij die van € 698 wordt de riem van de oliepomp niet gedaan.
     
  13. Bij ons kost de riem vervangen (incl de riem van de oliepomp) ongeveer 1200 euro.
     
  14. Denk dat het een dagje groningen wordt, een verschil van 1100 euro is behoorlijk extreem.
     
  15. #17 SpelFaut, 6 okt 2023
    Laatst bewerkt: 6 okt 2023
    Vorige week heb ik daar ook een afspraak gemaakt. Moet nog plaatsvinden.

    Kosten voor vervangen distributieset, oliepompriem, waterpomp, olie, oliefilter en koelvloeistof zijn 1045,-.

    Als je de auto om 8:00 brengt zou het binnen een dag kunnen.
     
  16. Dan moet je er wel om 7 uur zijn dan kan de motor nog een uur afkoelen.
     
  17. Hier heb ik ze niet over gehoord eigenlijk. Zal er voor de zekerheid eens achteraan bellen.
     
  18. Wellicht ook voor de zekerheid handig na te vragen welke accessoires ze er ook bij vervangen (zoals verstuivers
    o-ring, krukas seal etc.)?
     

Deel Deze Pagina