1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Diagnose trillingen boven 100km/u

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Jerd, 18 sep 2023.

  1. Hoi,

    Ik heb sinds kort een Ford Focus station uit 2012 met 152000km op de teller ongeveer. Ik merkte laatst op de snelweg dat er boven de 100km/u goed voelbare trillingen in de auto te voelen zijn. Ik heb de garagist hier om de hoek ernaar laten kijken: hij zette de Focus op de brug en was na 5 min. klaar. Hij gaf aan dat de banden oké zijn (en dus niet gecupt) en dat hij voor verder onderzoek de aandrijfassen los zou moeten halen. Ik gaf toen aan dat dat nu niet hoefde, omdat ik nog garantie heb, enkel de dealer zit in Valkenswaard (kostenafweging benzine vs. kosten diagnose door garage).

    Toen ik weer thuis was dacht ik: de garagist heeft niet naar bijv. hoogteslag gekeken (en uitlijning/balancering?), want de auto stond gewoon op z'n wielen op de brug. Nu twijfel ik dus een beetje aan de 'diagnose'...

    Lang verhaal kort: is mijn twijfel terecht denken jullie én weet een van jullie toevallig een garage in R'dam die een dergelijke diagnose grondig(er) kan uitvoeren?

    Thanks alvast!
    Jeroen
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Jouw twijfel lijkt mij terecht. Het eerste wat ik zou doen is de wielen laten balanceren. Een bandenspecialist kan je ook vertellen of er iets aan de banden mankeert. Als de trillingen niet weg zijn na het balanceren zul je een goede garage verder moeten laten zoeken naar het probleem.

    Verstuurd vanaf mijn moto g42 met Tapatalk
     
    Edgar Focus en Jerd vinden dit leuk.
  3. ik zou iig even contact opnemen met de verkopende partij.
    laat hun ook even een (op afstand voor zover mogelijk) een diagnose laten stellen en dan samen een plan trekken.
     
    Edgar Focus en Jerd vinden dit leuk.
  4. Thanks Gerard, heb inderdaad e.e.a. besproken met de dealer: idee was dus om diagnose die niet al te duur zou zijn hier in de buurt uit te voeren, i.v.m. de afstand naar de dealer. Bij een lastigere diagnose + reparatie zou ik toch naar het zuiden des lands rijden om het daar te laten uitvoeren.
     
    Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  5. Vreemd verhaal en banden alleen bekijken zonder balanceren kan ik ook nog wel hoeft ie niet eens voor op een brug. Goed dat je contact hebt gezocht met de verkoper. Het kan van alles zijn maar eerste waar je aan denkt is balanceren van de wielen.
     
    Jerd vindt dit leuk.
  6. Hoe staat he wuto geparkeerd. Want bij mij vervirmde de banden door dtil te staan rede geen vlek ondergrond. Dat gevoel ging pas weg als he 50a 100km hebt gereden

    Hoogteslag kan he op de brug zien. Voorsl als er spelling is.
    De vraag is ook viel he het in de stuur alleen of in de hele auto
     
    Jerd vindt dit leuk.
  7. Vervormen door stil staan kan, maar dan moet ie toch wel voor langere tijd stil staan op dezelfde plek meer dan een paar weken
     
    Jerd vindt dit leuk.
  8. Nee 1dag is al voldoende.
    Met 80a 90k.h had ik er al last van. 4 rechte velgen met nieuwe conti erop.
    Mijn auto staat namelijk met ene kant op trottoir en andere kant op straat. Beide lopen af. Wat resulteerd dat auto voornamelijk op de buitenwang wordt gedragen.
    Gevolg dat ik elke dag naar me werk rij en het merk/voel. Rij ik naar huis is het er nog. Ondanks hij 8uur lang op vlakke ondergrond staat.
     
    Jerd vindt dit leuk.
  9. Thx voor je reactie. De Focus staat in een overdekte garage op een vlakke en volgens mij loodrechte ondergrond...
     
  10. En trilt de auto of alleen het stuur.
    Trilt het alleen met remmen of met gasgeven?
     
  11. De hele auto trilt. Ik moet nog even testen of de trillingen blijven met gas los (aandrijfas)...
     
  12. Zitten je velgen wel goed vast?
    Ik denk zelf dat t iets met balanceren of hoogteslag te maken heeft.
     
    Jerd vindt dit leuk.
  13. Dan is de kans dat de achter banden zijn.
    Beste is met road force balanceren. Dan zie je meteen of er iets verkeerd is, met band en/of velg

    Bij mij waren ze met roadforce alle 4 goed en daarna de link pas gelegt aan de scheve ondergrond waar de auto staat
     
  14. Oei, dat mag ik wel hopen. De Focus heeft nieuwe remblokken gekregen voor aflevering, dus de wielen zijn er recentelijk af geweest. Ik heb zelf geen momentsleutel ofzo, hoe check ik dit?
     
  15. Ok thx. Wat is met road force balanceren als ik vragen mag?
     
  16. Met een dop van jezelf kijken of je de moeren kan aandraaien. Niet volle kracht eraan gaan hangen, maar ze mogen niet makkelijk aan te draaien zijn.
     
  17. Ok top, dat moet me nog wel lukken. :) Grazie.
     
  18. Dat is een bakanceerspparaat met een extra rol. Die douwt tegen de band en meet de veerkracht van het rubber. Zo kan je afstellen dat velg en band op meest optimsle positie komen te liggen.

    Anders is er ook finish balanceren. Houdt in wiel bakanceren op de auto zelf. Haal je onbelans van remschijf/wiellager/aandrijfas ee ook meteen uit.
    Dit eordt echter zelde gebruikt in een garage.
     
    Jerd vindt dit leuk.
  19. Ah top, dank voor de uitgebreide uitleg. Nooit geweten. :) Ik ga proberen vandaag even bij een bandenspecialist langs te rijden.
     
  20. Update: ben bij de bandenspecialist geweest en de boel is uitgelijnd en gebalanceerd. Ze konden verder geen gekke dingen vinden. Klein stuk op de snelweg gereden en de trillingen bij 100km/u+ zijn er nog. Dat is dus jammer.

    Maar goed, nu zijn in ieder geval de banden/wielen uitgesloten als oorzaak...
     

Deel Deze Pagina