waar zit de Additieftank

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by ferri, May 5, 2012.

  1. Zit er in een focus 1.6 tdci 109 pk 2006 een Additieftank, indien ja, waar zit deze dan?

    Bvd
     
  2. Als je een roetfilter hebt wel. Ik verwacht dat het additief tankje niet ver van het roetfilter zal zitten.
     
  3. oke daar heb ik dus nog nooit van gehoord wat is het wat doet het
     
  4. Het additief zorgt voor een lagere regeneratietemperatuur.
     
  5. deze zit bij de achteras gemonteerd.
     
  6. oke en das bij zovel diesel als bezine?
    sorry geen monteur hahaha

    edit: lees dat er al over een roetfilter gesproken worddus moet wel diesel zijn
     
  7. Waar zit die dan precies en / of waar bijtevullen / nivo controleren?

    Dit zit alleen op een diesel, en de 109 pk heeft na mijn weten altijd een roetfilter
     
  8. weet niemand dit?
     
  9. Hij zit alleen op focussen met roetfilter, de eerste mk2 heeft geen roetfilter, dr laatste mk2 (euro 5) heeft een cdpf, een roetfilter die levenslang meegaat zonder additief.
    Jouw focus heeft wel additief, het tankje zit net voor de achteras. Vullen doe je dmv het vol laten lopen door een vatje op het tankje aan te sluiten en vervolgens het vatje hoger te houden als het tankje zit.. daarna moet hij bij de dealer gereset worden.. het additief moet elke 60d km bijgevuld worden, en het roetfilter moet elke 120d km vervangen worden, ook deze moet gereset worden... Niet iets om zelf te doen ben ik bang..
     
  10. weet dat de 1.4 en 1.6 en de 2.0 in de laatste mk2 van samen met psa groep ontwikkeld zijn
    en ik kan me niet herinderen dat er een roetfilter levenslang mee gaat
    elk roetfilter dat onder de auto zit raakt na 300-500km vervuild
    tenminste dan wordt hij geregenereerd
    zaken waar aan voldaan moet worden is
    geen storing en hoge verbrandingstemperatuur
    dit wordt verkregen door bypass van intercooler om te zetten en de gloeibougies te verwarmen
    dankzij de additief die in de extra tankje zit gaat de temperatuur van de regeneratie proces van 550 naar 450 graden
    door de extra verhoging van verbrandingstemperatuur
    gaat deze van 150 naar 450 graden
    temperatuur is gemeten in de spruitstuk

    veel tekst maar wat ik mee wil zeggen dat in mijn ogen niet haalbaar is om een roetfilter op euro5 te hebben die levenslang meegaat en zonder additief

    heb net ff gekeken bij de peugeot 208
    daar is altijd een additief zak aanwezig bij roetfilter
    de roetfilter gaat 240.000km mee en dan staat er als onderhoud het vervangen van de roetfilter (zelfde als er staat vervang distributie
     
  11. Toch is dit wel het geval, de mondeo/smax 2.0 TDCI heeft altijd al een cDPF (gecoat roetfilter)
    De euro 5 1.6 TDCI in de Focus heeft ook een cDPF, deze zijn bestandt tegen hogere temperaturen, waardoor het gebruik van additief om de verbrandingstemperatuur van het roet te verlagen niet langer nodig is..

    Ford geeft voor deze filters geen vervangingstermijn op.
     
  12. is zo,n pompje makkelijk te vervangen ? ik heb er een storing mee ,ze hebben het uitgelezen op de computer ,maar nu zegt de dorps garage dat het een dure operatie is??
     

Share This Page