1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kiezen voor focus met distributie ketting of riem?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Leonie, 7 sep 2023.

  1. Geen idee of ik hier aan het juiste adres ben…
    Mijn focus station, 2007, is op. Bijna 3 ton op de teller, moet op onderhoud, nieuwe banden, draagbare steun en volgend jaar, over 6 maanden nieuwe riem en remblokken en schijven. De app van oktober komt hij niet door zonder en 2000 euro in te steken.

    op zoek naar een nieuwe tweede hands auto is nu mijn vraag: investeer ik iets meer uit of niet als het gaat om de keuze tussen een focus station 1.0 ecoboost met riem of ketting? Het budget ligt rond de 10 tot 13 maar als een ketting onderhouds en storing technisch beter is ben ik bereidt naar de 15000 te gaan en voor de nieuwere focus te kiezen.

    of kan ik ook nog prima 10 jaar vooruit met een 2016 model met weinig km? (Ik denk dan die heeft veel,stil gestaan maar koop dan ook niet dagelijks een nieuwe auto… vorige is 10 jaar meegegaan.
     
  2. Alles valt en staat met goed onderhoud. Als de juiste olie is gebruikt met verversen, is er niets aan de hand met een distributieriem.
    Een mk4 met ketting heeft ook nog steeds een riem voor de oliepomp. deze blijkt in de praktijk ook wel eens de geest te geven.
     
  3. Bovendien is een nieuwere Focus ook weer verbeterd op het gebied van veiligheid!! Een distributieriem moet om de 10 jaar of bij plus minus 200000 km vervangen worden. Als dat bij een gespecialiseerd bedrijf laat doen dan is dat veel goedkoper dan bij de dealer.
     
  4. Ketting of riem maakt niet zo heel veel uit zolang het onderhoud maar juist is uitgevoerd en dan vooral de juiste olie gebruikt.
    Bijna alle horrorverhalen over riemen komen door slecht onderhoud of verkeerde olie alleen dat vertellen die verhalen bijna nooit.
    En als je dan kijkt hoeveel er verkocht zijn en nog rondrijden zonder problemen en dat afzet tegen het aantal horrorverhalen valt het enorm mee. Onderhoud en juiste olie zijn cruciaal dus als je dat in de gaten houd moet het goedkomen.
     
    bws723 vindt dit leuk.
  5. Het is de vraag waar gaat je voorkeur uit naar mk3 of mk4 auto. want juist daar zit het grote verschil in.
    Je merkt niks direct van of je d-riem hebt of ketting. merk je pas als je daar probleem mee hebt of niet.
    Zelf ben ik nog zo distributieriem is mij altijd geleerd als er olie op zit verzadigd hij en dus moet hij vervangen. Zo heb ik dus enkele riemen opgegeven en vervangen als monteur zijnde. Dan ineens wordt het gedaan ivm riem er tegen bestand is.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Bedankt voor alle reacties. Ik ga nu eerst een proefrijden in beide modellen. Heb van de mk4 nu in 2 versies gereden. Moet zeggen dat mijn oude vertrouwde stugge fordje beter reed maar ja er zit dan qua comfort ook wel een groot verschil tussen… heb er een paar op het oog en selecteer eerst op dealer onderhouden…. Ik houd de moed erin want een nieuwe auto kopen is niet mijn hobby. Veel te bang een verkeerde keuze te maken…

    mocht iemand nog tips hebben ze zijn welkom
     
    montagne vindt dit leuk.
  7. Ik heb een MK1 gehad, heb voor de hobby een MK2 en zakelijk een MK4. De MK4 ST Line (155 PK MHEV) rijdt echt heerlijk. Superstrak onderstel, stil genoeg, remt goed, genoeg ruimte. Echter heb ik wel 2x de bak kapot gehad binnen de 110.000km. Dat is ook mijn grootste commentaar op de MK4, de bak voelt als papiermaché. Vanaf nieuw al. Zeker in vergelijk met de MTX75 van mijn MK2 met 2.0 Duratec.

    Mocht je een Focus kopen met een oliegedragen distributieriem, investeer extra geld/onderhandel en laat die vervangen. Een ingevuld onderhoudsboekje zegt helaas niks over welke olie is gebruikt. Sowieso is dat mijn tip bij het kopen van een 2e hands auto hou rekening met €1000,- extra voor achterstallig onderhoud.

    Overigens voor €11k - €13k een MK4 vinden met een frisse kilometerstand lijkt me een uitdaging. Zelfs een fatsoenlijke MK3 voor dat geld wordt al lastig. Een laatste serie MK2 (2010) met weinig kilometers is geen optie? Die zijn in mijn ogen het betrouwbaarst.
     
    montagne, Ecobeast en Edgar Focus vinden dit leuk.

  8. Ze zijn er hoor. Zeker Mk3 mk4 gaat richting de 14/15.

    en km stand tot 120 is voor mij te overzien. Rijdt niet zoveel km meer per jaar. Wordt straks wel weer meer maar de 20.000 ga ik niet meer halen denk ik.

    mk2 uit 2010…. Moet ik het wel treffen. Hoop er eigenlijk gewoon weer 10 jaar mee te rijden.
    Of de prijs moet heel gunstig zijn. Ben zelf echt mega blij met mijn mk2.
    Jij zegt een Mk3 en dan ongeacht de onderhoudshistorie gewoon de riem preventief vervangen. Filter goed reinigen of vervangen en dan hopen dat mijn eigen Ford garage de juiste olie gebruikt.

    Dan wordt het inderdaad een Mk3 voor een lagere prijs rekening houdend met de riem vervangen. Goede tip trouwens!
     
  9. Voor dat budget zocht ik een mooie mk3 1.6 ecoboost. Geen natte riem en na de terugroepactie erg betrouwbaar. Heerlijk blok met veel koppel.
     
  10. Ik ging er gemakshalve vanuit dat Leonie persé keek naar een 1.0 Ecoboost. Mocht dat niet uitmaken, dan is een 1.6 Ecoboost zeker een hele goeie optie. En als motorvermogen en verbruik minder belangrijk zijn, kan een MK3 1.6 Ti-VCT ook een goeie optie zijn. Lekker mechanisch, vrijwel probleemloos, bij 200.000km of meer de nokkenas verstellers in de gaten houden, aan de andere kant is dat een reparatie die qua kosten nog wel te overzien is.
     
  11. Als je voor een MK3 gaat met de 1.0 Ecoboost, zorg ervoor dat de aangepaste koelslangen zijn gemonteerd, een nieuw KV tankje en vervang hoe dan ook de distributieriem en de riem van de oliepomp.
    Zoals ik al zei, je weet gewoon niet welke olie er is gebruikt en het zou jammer zijn dat de boel in de soep loopt door een opgevreten riem.
     
    Leonie vindt dit leuk.
  12. bedankt voor de tip. Ga dit zeker meenemen. Zoveel modellen, aanbod en de keuze is reuze….


    Ik ben vooral opzoek naar een nieuwe auto die weer een jaar of 10 mee kan of zijn waarde een beetje behoudt zodat verkoop in de toekomst interessant blijft. Als ik zoek op mijn wensen en mogelijkheden wordt ik doodgegooid met 1.0 ecoboost modellen. Vandaar dat ik niet verder heb gekeken en mij erin heb verdiept. (Weet inmiddels met de 1.0 wel waar ik op moet letten of nog in moet investeren.

    Ik ga denk ik rond de 15000 km per jaar rijden maximaal. Als ik dat al haal.ik rijd er zo’n 6000 voor mijn werk en dan nog de privé km erbij. De keuze is reuze. Verbruik is wel belangrijk motorvermogen niet zo. Ik ben nu zo weinig luxe gewend dat dat bijna niet uitmaakt maar als er dan voorruitverwarming in zit of stuur/ stoelverwarming zeg ik geen nee. Maar nogmaals het gaat mij er meer om dat het eigenlijk geen probleem auto is en met de 1.0 ecoboost is het al zoeken naar een mooie dealer onderhouden. Zeker als het om een versie met natte riem gaat. Oja en geen witte auto

    zoveel mensen zoveel meningen maar qua merk ben ik er echt wel uit. Plus dat ik qua ruimte wel een station nodig heb.
     
    gerardTDCI en meeder vinden dit leuk.
  13. De waarde in de toekomst zou ik nu even losaten. Niemand kan voorspellen wat de toekomst gaat doen qua autoprijzen. Er is enorm veel onzekerheid wat betreft de brandstofprijzen, subsidies, mogelijk ooit inruilsubsidie. Zowel op nationaal als Europees vlak is dat niet duidelijk.

    Dus concentreer je op wat er die tijd mee gaat., Als je bijna zeker bent van je keuze dan kun je altijd nog hier vragen of je wat over het hoofd ziet. Als je nu twijfelt over een optie zou ik deze zeker nemen, simpelweg omdat je 10 jaar ermee wilt doen dus als je het nu niet neemt heb je het pas over 10 jaar.

    Qua verbruik valt en staat het ook wel heel erg bij hoe je zelf ermee rijdt, ik heb zelf tussen de 1.5 in 3 en 4 clinder gehad, de 1.0 met 100 en nu 155 pk ook nog een 1.6 TI-VCT, Onder aan de streep zijn de verschillen in verbruik veel kleiner als wat ik opmerk bij een andere rijstijl.

    Hoe dan ook succes met je zoektocht en zeer benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden :)
     
    Leonie vindt dit leuk.
  14. Dat van de waarde snap ik. Staat mij er zeker niet blind op. Heb alleen nooit verder gekeken dan 1.0 EcoBoost gezien dat in de zoekopties naar boven komt. Neem de tips over koelvloeistof slangen en tanks en distributie vervangen gewoon mee. Ga de rest loslaten anders heb ik over een jaar nog geen auto
     
  15. Ik heb de 1.6 TI-VCT met 125pk, en automaat. Met veel snelweg is rond de 1:16 zeker haalbaar.
     
  16. Nu met flink wat snelweg doet miiin 1.0 6,3 op 100liter. Best netjes
     
    BlueWhale vindt dit leuk.
  17. Als je 13 a 14k wilt uitgeven aan een focus wagon, dan komt de mk4 zeker in beeld.
    Die zijn er vanaf 2018/2019, als je beetje zoekt is er wel wat te vinden voor die prijs.
     
  18. Vind er zo al 10 met een km stand onder de 140000 op gaspedaal.nl
    12500 euries,
    benzine,
    station,
    Vanaf BJ 2018
     
  19. Liever eentje die wat meer heeft gelopen in korte tijd dan een die weinig heeft gelopen en wat ouder is.
    Die eerste is tenminste goed warm gereden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina