1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDci rijdt in te lage toeren

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Ulas, 29 aug 2023.

  1. Ik heb eens gezocht op Google maar kan echt niks vinden. We gaan met de auto van een vriend op vakantie, omdat het een zuinige 1.6 TDci MK3 Focus is, maar nu valt mij op dat die echt in hele lage toeren rijdt. Ik kan bijv zo goed als helemaal geen 50 rijden in de 4, dan zitten de toeren maar op 1100. In de 3 rijdt die goed 50, maar ook onder de 2000 toeren. Nu weet ik dat diesels wat lager in de toeren zitten maar dit lijkt mij wel erg laag. Accelereren vanuit 1100 voelt echt niet goed aan. Wat kan dit zijn. Het is een auto met al 230.000 op de teller, en zo ver ik weet zijn de koppelingplaten nooit vervangen. Hij schakelt verder heel goed en soepel.
     
  2. Vermoed dan eerder brandstof. Filter? Verstuivers? Rook uit de uitlaat?
    Misschien vies lucht filter?

    Versleten koppeling zou eerder meer toeren laten draaien en geen snelheid maken.
     
    Ulas vindt dit leuk.
  3. Geen rook, auto loopt verder goed, is nog zuinig. Eigenaar zegt was al 2 jaar geleden een beetje zo, maar is nu langzaam erger geworden. Als de toeren ook zo laag zijn in de 4 hoor je ook van alles trillen in het dashbord. Erg vreemd. Toch met deze auto morgen naar Scandinavië rijden of toch maar mijn Focus pakken? Op de autobaan is het niet erg merkzaam omdat je dan toch in hoge toeren rijdt.
     
  4. Als de motor goed of slecht is maakt niks uit. zal altijd 50 in zijn 4 rijden.

    zoals je ziet is de versnelling niks mis mee. 115pk 6bak heeft deze. maar daar trekken ze op in zijn 4, al zou ik altijd terug schakelen want 1100-1200rpm acceleren doe ik ook niet graag bij diesel.
    ff terug naar zijn 3 en dan weer door.

    als je constant 50rijdt zal 4 wel te doen moeten zijn. Tevens grote snelweg ritten is goed voor diesel. kan hij zich keer goed schoonblazen. wie weet is de roetfilter aan het verzadigen.

    uiteindelijk is iets wat je beide zelf moet bepalen wat het fijnst is
     
  5. Lijkt me volkomen normaal gedrag voor een 105pk econetic. Om de uitstoot zo laag mogelijk te krijgen en in de toenmalige 14% bijtelling categorie te kunnen komen hebben ze de versnellingen idioot lang gemaakt.
    Dus dan maar 50 in z'n 3. Beter voor het rijgedrag, maar ook beter voor de techniek.
     
  6. 50 in 3 is normaal voor deze motor.
    80 in 6 gaat eigenlijk ook niet niet.
     
    bws723 vindt dit leuk.
  7. Als het een handbak is dan bepaal je toch zelf hoeveel toeren de motor maakt? Ik rijd ook altijd 50 in z’n drie. Behalve in de bergen, dan vaak in de 2…
    Negeer de schakel indicator en lekker rijden op gevoel! :thumbup:
     
  8. Ik heb een 1.6 TDci MK3 met 115PK, 50 rijden in de 4 gaat bij mij perfect. Als ik echt zou willen kan ik 45 rijden in de 4 zonder dat de auto extra gaat brommen. Optrekken in de 4 van 50 naar 80 doe ik vrijwel altijd en dat gaat prima. Voor de rest rijd ik alleen maar snelweg in de 6.
     
  9. Setje versleten motorsteunen?

    Versnellingen zijn sowieso belachelijk lang zo te lezen, net boven stationair dat je met 50 in z'n 4 rijd.
    "Vroeger" met de lesauto sowieso nog geleerd dat 50 in z'n 3 moest en vanaf 60 in z'n 4.
    In de praktijk doe ik daar weinig mee, maar als je dit hanteerd passen de versnellingen daar beter bij?
     
  10. Gewoon uit interesse, wat hebben motorsteunen hiermee te maken? Die van mij zijn ook niet helemaal lekker meer heb ik het idee maar ik zoek wat symptomen hiervan om dit te bevestigen.
     
  11. Maar de 115pk heeft compleet andere bakverhoudingen dan de 105pk. De 115pk draait bij gelijke snelheid veel meer toeren dan de 105pk variant. Volgens mij scheelt het bij 130km/u in 6 iets van 500rpm
     
  12. De flinke trillingen die door worden gegeven in het geval van de TS zouden hier naar kunnen wijzen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina