Uitvallen cluster diverse valse foutmeldingen.

Discussie in 'Electronica' gestart door Bassbounce, 23 aug 2023.

  1. Hoi,

    Sinds we onze Focus 3.5 hebben gekocht hebben we met enige regelmaat problemen met foutmeldingen en het soms uitvallen van de kilometerteller unit en het display.

    De meldingen zijn altijd van korte duur zo'n 1 a 2 seconden.
    We hebben 1 keer gehad dat we de auto aan en uit moesten zetten toen waren alle proberen verholpen en alles werkte weer.

    De garage weet het eigenlijk ook niet meer, er waren wel wat lekkages maar dit is allemaal opgelost.
    Dit was in de kofferbak.

    Soms is er weken geen storing en soms 2 keer per week.
    De motor blijft gewoon lopen terwijl het cluster uitvalt en opnieuw opstart tijdens het rijden.
    Vaak begint het met de melding te weinig remvloeistof, soms vallen de tellers dood.
    Er is door de garage een nieuwe accu geplaatst, en de cluster unit is onderzocht en getest.

    We zijn een beetje radeloos, iemand enig idee?

     
  2. Klinkt als een slecht contact in de klokkenset of bij de stekker.

    Volgens mij is de mk3.5 hier niet perse bekend om, in tegenstelling tot de mk2.

    Wat heeft de garage al gedaan?
     
  3. De unit is opgestuurd door de garage naar een bedrijf in Brabant en onderzocht en getest.
    Daarbij zijn geen problemen gevonden.

    We hadden lekkage van het dak, wat lekte op de zekeringkast in de kofferbak.
    Vervolgens hebben ze de lekkage opgelost en de zekeringkast schoongemaakt.

    https://postimg.cc/tZfg9Q1j
     
  4. Wellicht toch de zekeringkast kapot of een massaprobleem. Ik heb een keer een filmpje voorbij zien komen van een dergelijk probleem maar dan 10x zo erg: dat cluster leek wel een kerstboom.

    Mijn tip: nadat het probleem opgetreden is ZONDER MOTOR UIT TE SCHAKELEN uitlezen met Forscan. Dit lijkt op een typisch canbus probleem waarvoor niet altijd foutcodes gelogd worden of deze worden gewist bij uitschakelen van de motor
     
    Bassbounce vindt dit leuk.
  5. Bedankt, goed tip ik zal eens zo'n adapter kopen om Forscan te kunnen draaien op mijn telefoon.
    Ja ik zat ook al te denken aan massa of een slecht contact.
     
  6. heb je een trekhaak?
    als dat zo is dan zou de stekkerverbinding achterin de auto ook vochtig kunnen zijn.
    omdat je al aangaf dat de zekeringkast is schoongemaakt.
     
  7. Ik had met mijn mk2 dezelfde problemen... Ik kwam er achter dat er boven de 3000 tpm een veel te hoge laadspanning op de accu kwam. De can modules en cluster gingen hier compleet van over hun nek. Omdat ik niet wist wat het in eerste instantie was heb ik het cluster opnieuw door gesoldeerd (een bekend probleem bij de mk2), maar dat was het dus niet. Het bleek uiteindelijk de spanningsregelaar te zijn die ingebouwd zit in de dynamo. Ik heb de hele dynamo laten vervangen. Alle ellende weer voorbij... Misschien de moeite van het controleren waard!
     
    Edgar Focus en bws723 vinden dit leuk.
  8. Dynamo of toch zekeringen kast. Die kan wel schoongemaakt zijn maar intern nog steeds niet goed. Als het kan zekeringkast van een ander identiek model/uitvoering ombouwen om te testen
     

Deel Deze Pagina