1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nieuwe geluidsboxen

Discussie in 'In Car Entertainment' gestart door JoostM2000, 7 aug 2023.

  1. Hallo,

    Mijn achter speakers werken niet/zijn overleden. Nu kan ik dat helemaal gaan uit zoeken maar ik ben van plan er een geheel nieuwe geluidsset in te zetten met goede boxen dat ik mijn muziek lekker oor verdovend hard kan zetten :) nu ben ik naar iets opzoek met een subwoofer etc. mensen die nog een goede set weten die wel wat aan kunnen?!

    Groetjes,
     
  2. Aan de hand van je andere topic heb je een mk1 focus of mk2 focus??
    Mijn advies begin altijd met deur ontdreunen. Setje van silent coat starter set, 20 euro en helpt al heel veel.
    Speakers vervangen werkt eigenlijk nooit. Want geluid wordt geleverd door de versterker. Andere speakers veranderen nauwelijks echt iets aan.
    Heb je andere radio/versterker in zitten dan kun je pas naar andere boxen kijken.
    orginele auto radio versterker zit vaak rond de 15watt rms. Pioneer radio zit dan vaak iets hoger 22watt rms.
    Afzonderlijke versterker die gaan pas meer richting 60watt rms.

    subwoofer is helemaal afhankelijk wat je smaak is. Beste is wel de subwoofer met spanbanden heel goed vast zetten en beste direct op de metaal vast kunnen zetten. Want trilling van subwoofer moet je voelen. Vilt dan juist trilling dempen.
    De keren dat ik subwoofer erin had liggen trilde me binnen spiegel en hoorde ik de bass. echter je moet bass juist voelen.
    Met standaard b&o setje van ford in me mk4, merk ik dat sub tonen velen malen beter worden weergegeven.
    Daarvan is subwoofer nog geen 100watt rms uit mijn hoofd.
    Maar je voelt hem beter dan me subwoofer uit me mk2 die 1000watt rms had.

    Dus ja wat wil je precies
     
    Edgar Focus, Pibo_Focus_CC en JoostM2000 vinden dit leuk.
  3. #3 JoostM2000, 8 aug 2023
    Laatst bewerkt: 8 aug 2023
    Bedankt man, ja heb een MK2 inderdaad. Wil inderdaad het geluid harder hebben. Nu werken mijn achterspeakers niet dus ben nog even aan het uitvogelen hoe ik makkelijk kan achterhalen of ze kapot zijn of gewoon niet goed aangesloten. Ik heb vandaag dit scherm erin geplaatst. Weet niet of dat al veel scheelt maar merk zelf wel dat die al harder gaat. En inderdaad een subwoofer is een optie maar even kijken welke goed is en waar ik die goed kan bevestigen.
    Toevallig nog tips daarbij?

    https://www.bol.com/nl/nl/p/davilon...-2005-t-m-2010-carplay/9300000134509966/?s2a=
     
    Pibo_Focus_CC vindt dit leuk.
  4. Als je de speakers vervangt door types met een goed rendement, kan het wel verschil maken. Weet de specs niet van de originele luidsprekers, maar een test met een 1,5 volt batterij om de plus en min te ontwaren, gaf wel aan dat de nieuwe speakers een grotere uitslag hadden dan de originele.
     
    Pibo_Focus_CC vindt dit leuk.
  5. Heb je een speaker met hoge gevoeligheid 95db per watt. Dan haal je sneller hogere volumes.
    Echter speaker met lage gevoeligheid heb ik vaak gevoel dat die beter klinken. Dan zit je meer op 83db per watt.

    Bij me mk2 ben ik naar een pioneer radio gegaan. Dat was wereld van verschil. Andere speakers vuel me zwaar tegen dat het niet echt beter klonk. Klonk veel hetzelfde.
     
    Pibo_Focus_CC vindt dit leuk.
  6. Waarom zou je het geluid achterin harder willen hebben?

    Je stereo geluid hoort uit de voorste speakers/tweeters te komen, en zodanig dat staging plaatsvind, en het geluid letterlijk en figuurlijk op je dashboard staat.
    Bij een (pop)concert zit je ook niet tussen de muzikanten of concertbak of met je rug naar de artiesten.

    En dan is dolby surround al helemaal geen optie meer. die heb ik zo ie zo nooit begrepen in een auto, muziek technisch. Zo hard mogelijk is per definitie geen kwaliteit.

    Ik zou zo ie zo eerst kijken of je ergens een speaker kan lenen en uit proberen of je speakers daadwerkelijk kapot zijn. om zaken uit te sluiten. Je headunit kan kapot zijn, of kabelbreuk om maar iets te noemen.

    Muziek / hardware blijft een persoonlijke smaak, qua techniek/hardware, muziek stijl, akoestiek van de auto, demping, je budget. etc etc.
    Blijft altijd lastig in te vullen.

    Succes met zoeken naar een set die bij jou smaak past.
     
  7. nouja niet zo zeer harder, wil gewoon dat er geluid uit komt hahhaha nu allen uit de voorste 2 speakers helaas
     
  8. Heb je 3drs of 5drs focus mk2.
    Zelf had ik 3drs, en heb nooit toegang gezocht om bij de achterste speakers bij te komen.

    En ja, geluid is iets persponlijks
     
  9. De post van @Pibo_Focus_CC kan ik me in vinden, die van @trucker0werner echter niet.
    Eerst even achterhalen waarom de speakers achter het niet meer doen. Zijn ze echt kapot? Kabelbreuk?
    De standaard luidsprekers in een auto zijn doorgaans van het type "zoveel mogelijk lawaai voor zo weinig mogelijk geld en vermogen"
    Dat houdt in dat ze licht, goedkoop en met een hoog rendement (hoge gevoeligheid) gemaakt zijn. Dit verklaard deels @trucker0werner zijn redenatie. Als jij namelijk nieuwe en beter luidsprekers installeert dan hebben die bijna altijd een lagere gevoeligheid. Ze leveren dus minder geluidsdruk per watt, wat er dan weer op neer komt dat ze minder hard gaan met dezelfde radio of versterker. Tel daarbij op dat de impedantie vaak ook nog iets hoger is en je standaard flutradio komt zijn vermogen helemaal niet meer kwijt.
    Zomaar een versterker installeren en toch je standaard luidsprekers blijven gebruiken zal je zeker meer geluidsdruk opleveren maar het gaat er niet beter van klinken.
    Je zal dus keuzes moeten maken. Wat wil je bereiken, hoeveel mag het kosten en hoeveel moeite wil je er in steken.
    Als het gewoon harder moet gaan dan koop je een lichte versterker en behoudt je standaard speakers in de hoop dat ze het uit gaan houden. Geluidskwaliteit is hier van ondergeschikt belang.
    Moet het harder gaan en ook nog fatsoenlijk klinken dan hangt er heel veel af van budget, kwaliteitseisen en inzet.
    Zaken die je dan moet doen zijn de volgende: Nieuwe radio met lijnuitgangen voor alle luidsprekers die je wil aansturen (2 x front, eventueel 2 x rear en 1 of 2 x sub), versterker of versterkers afhankelijk van hoeveel luidsprekers je wil gaan versterken, fatsoenlijke bekabeling, subwoofer en dempingsmateriaal om je deuren te ontdreunen.
    Ik heb in mijn mk1 een setje compo luidsprekers van DLS voorin, achterin gewoon de standaard luidsprekers en een zelfbouw subwoofer in mijn kofferbak. Dat alles wordt aangestuurd door een vierkanaals versterker
    De voorste luidsprekers hebben elk een kanaal van de versterker en krijgen elk 50 watt. De achterste luidsprekers zitten gewoon op de radio aangesloten en daarvan is de gain een stuk omlaag gesteld zodat ze maar heel licht meespelen, de subwoofer zit op de resterende twee kanalen van de versterker die gebrugd zijn en zo 200 watt leveren. De hele zooi is doormiddel van de interne filtering van de radio ingesteld en kan dus altijd simpel aangepast worden. Klinkt allemaal best lekker en gaat hard genoeg. Radio heb ik paar jaar geleden nieuw gekocht voor iets meer dan 100 euro, versterker stamt nog uit mijn jeugdjaren maar ik schat dat je tegenwoordig iets vergelijkbaars voor een paar honderd euro vindt, compo setje zat ergens rond de 250 euro en de sub heb ik via internet gevonden voor 250 euro. Tel daar alle bekabeling en dempingsmatten nog eens bij op, dagje werk om alles in te bouwen en je bent voor een dikke 1000 tot 1200 euro klaar schat ik.
    Als ik dit zo teruglees is mijn installatie meer waard dan mijn auto!
    :schater:
    Maar dat is mijn hele leven al eigenlijk zo geweest...
    Moest je een keer in de buurt van Leuven of Brussel komen ben je altijd welkom voor een luistertest.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. @Hollender
    Wel grappig maar je schrijft precies hetzelfde als ik, alleen dan ff anders verwoord.
    Probleem speaker upgrade set van 259euro zal minder effect hebben voor je gevoel dat radio vv van 250euro. Laatste merk je veel meer verschil.
    Ga je bestaande speakers vv, komen door de zwakke autoradio versterker juist niet goed uit de verf. Daar moet je dus altijd andere versterker hebben. Mijn geval komt b&o set veel beter uit de verf dan mijn focal set in me vorige auto met eigen versterker. Dat was setje van 200euro voor alleen de voordeuren

    Vandaar mijn advies begin met radio/versterker en geluidsdemping. Als laatste met speaker.

    Er wel vanuit gaan dat speaker gewoon goed werkt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Ik kan de verhalen van @Hollender en @trucker0werner bevestigen. Ik heb de standaard Sync3 erin, met dikke pioneer speakers en een actieve sub achterin. Alles in de deuren rondom ontdreund met DynaMat.
    Ik merk nu dat de speakers in de deuren minder luid klinken dan de standaard speakers en dat komt vanwege het feit, dat deze "stugger" zijn dan de originele.
    Alleen zijn de speakers 90W RMS en moet ik nog een 4kanaals versterker "even" erbij pluggen, om het goede rendement van de speakers te halen.

    Mijn advies:
    Heb je de standaard radio en de standaard speakers, dan zou je een gigantische winst kunnen hebben met alleen al ontdreunen van je deuren.

    Wil je per sé een volledige audio upgrade doen, dan moet je rekening houden met flink in de buidel tasten
     
  12. Ja, ben er inmiddels wel achter dat ik iig ga beginnen met het ontdreunen van mijn deuren. Nog tips hoe en waar ik het beste kan beginnen? en waar ik het beste dat spul kan halen?
     
  13. yes top en een keer die set halen kan ik dus 2 voor deuren en 2 achter deuren mee doen? Zit er toevallig ook een gebruiksaanwijzing bij waar ik die dingen het beste kan plakken of is het gewoon zelf ff kijken? en is het makkelijk te plakken of?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Facebook

    Geeft je aardig inzicht wat je kan doen.
     
  15. De metalen matten om zo te noemen. die plak je tegen de metalen vlakke delen. Hoeft niet 100% dicht te hebben maar in het midden is al meer dan voldoende. Elders zie je dat ze elke mm volplakken. Dat kan maar is voor diverse auto's overdreven.
    De foam mat plak je recht achter de speaker.
    en de eierdoppen foam plak je op de deurbekleding.

    Metalen matten zijn puur om platte delen niet te laten resoneren/buigen.
    noise mat houdt de geluidgolf tegen zodat geluid niet gaat vervormen
    eierdoppen mat is voor geluid tussen deurbekleding en deur zelf te verwijderen.

    Voordeel van als elke mm het heeft is extra isolatie ook qua temperatuur.
    Bij me mk2 en mk3 hielp het veel. Merk bij me mk4 dat het wat minder effectief lijkt, maar daar is af fabriek al op diverse vlakke delen van de deur al een soort van kit laag opgespoten. Hierdoor trilt dat paneel al heel stuk minder,
    Dus ja een peugeot 107 heeft er sneller profijt van dan een tesla om zo maar te zeggen.
     
  16. In principe is 1 set voor 1 deur. Je kunt ook 1 set halen en alleen de ontdreuningsplaten gebruiken elk op 1 deur.
     
    Carl vindt dit leuk.
  17. @JoostM2000 , Silent Coat is ook gewoon goed spul. Ik heb per deur een setje ontdreuningsmateriaal geplaatst.

    1. Zorg ervoor dat de binnenkant van de deur goed ontvet is (ik heb remmenreiniger gebruikt)
    2. Werk per deur
    3. Als je de matten plakt, (snijd bij, waar nodig), zorg dat je ze een klein beetje overlapt
    4. Om het geheel een beetje aan te drukken, zou ik een smalle, rubberen behang-aandruk-rollertje gebruiken

    Er staat een heleboel op YouTube over "Silent Coat" en zelfs ook Focus-gerelateerd.

    En een goede tip: Doe voorzichtig met het loshalen van je deurpanelen!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Ik heb mijn ontdreunigsmatten gewoon via Amazon besteld, of was het nu Ebay?
    Enfin, gewoon even kijken waar je de beste deal hebt. Merk maakt niet veel uit, zijn gewoon bitumenmatten. Dikte is veel belangrijker, dat maakt vaak ook het prijsverschil. Hoe dikker hoe beter natuurlijk.
    Een kanaal op YouTube waar je veel informatie terugvindt: https://www.youtube.com/@CarAudioFabrication
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina