1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Achteruit rijden; geluid bij remmen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Ceaceless, 28 jul 2023.

  1. Dag,

    Ik heb af en toe nadat ik de auto gewassen heb (met ook gebruik van velgenreiniger), ik vervolgens achteruit rij en daarbij rem er een oorverdovend geluid bij de remmen/wielen vandaan komt. Haast als een toeter om het maar even zo te omschrijven.

    Dit is overigens alleen als de auto koud is en ik niet eerst een stuk gereden heb, want dan komt het niet voor.

    Zodra de auto, en dus de wielen/remmen, een tijd niet zijn schoongemaakt komt het helemaal niet voor.

    Iemand enig idee wat het kan zijn?
     
  2. Vliegroest op de remschijven, normaal en kun je maar 1 ding aan doen, zorgen dat de schijven niet nat worden.

    en ja die vliegroest ontstaat met een half uur al
     
  3. Schijf die inderdaad is gaan roesten en aanloopt. Heb dit ook eens gehad. Hoorde linksachter een snerpend geluid en bij het remmen voelde en hoorde ik het kloppen. Enige remedie: rijden ;)
     
  4. Kan al gebeuren als het heeft geregend. Smorgens auto op werk gezet en savonds naar huis bleek er al vliegroest op de schijf te zitten.
    je zou kunnen kijken of de remblokken aangeschuind zijn. dit is vaak standaard bij nieuwe blokken al. Maar kan zijn dat ze nu dermate dun zijn dat dit niet meer is.
    Dan zou remmenrij keer schoonmaken en de blokken weer voorzien van schuine rand.
    De kans dat issue dan weg is.

    Vliegroest kan je nooit voorkomen dat je het krijgt
     
    Ceaceless vindt dit leuk.
  5. Had dat bij mijn vorige auto, ging van kwaad tot erger, bleek uiteindelijk een rem te zijn die niet helemaal vrij kwam. En dat hoorde ik inderdaad vooral als de auto even stil had gestaan, of als ik achteruit reed.
     
    Ceaceless vindt dit leuk.
  6. Klinkt heel bekend Ceaceless. Hier ook regelmatig last van maar ook na een stuk rijden. Garage gaf al aan dat schijven en blokken achter volgende keer aan de beurt zijn, dat speelt wellicht ook een rol.
     
    Ceaceless vindt dit leuk.
  7. Dat afschuinen vd blokken heeft geen zin. Ik zie dat het om een MK4 gaat, de originele blokken veroorzaken dat geluid. Enige remedie is vervangen van de blokken en schijven voor niet originele. Zou dan voor ATE gaan en daar een zachtere compound blokken voor kiezen. Ik herken het ook van mijn MK4. Die joelen ook wat als het nat is en ik naar achteren rij.
     
    Ceaceless vindt dit leuk.
  8. Brembo blokken zijn ook erg fijn. Grijpen wat heftiger aan en zijn wat zachter. Maar geen herrie
     
    Ceaceless vindt dit leuk.
  9. Nog nooit last gehad op me mk4.
    Maar als ze djoelen, piepen werkt aanschuinen altijd.
    Probleem is de braam die aan blokken komt bij remmen. Als je dan de andere kant ip gaat en he remt gaat deze beaam trillen en zorgen voor geluid.
    Aanschuinen lost het dan op. Als bedrijf deden we dit standaard vooral als de schijven niet werden vervangen. Bij klachten deden we het ook.

    Enig verschil is waar brandstofauto om de 60.000km nieuwe blokken rn schijven krijgen. Gaan op ev auto ze al snel 200.000km mee. Die hebben dan ook speciaal programma om keer schijven schoon te remmen tijdens rijden.

    Als er vliegroest op zit. Hoor je dit soms de eerste meters. Je hoort schrapend geluid. Dat is normaal.
    Alleen oorverdovend is het nooit.
     
    Ceaceless en Edgar Focus vinden dit leuk.
  10. Zoals een aantal al aangaven; rijden helpt. Dat klopt, want bij voorwaarts rijden hoor ik het nooit. Is echt alleen bij achteruit rijden als de auto is gewassen dan wel als het hard heeft geregend.



    Ik zal het bij het volgende bezoek aan de dealer eens specifiek navragen, dank.

    Vind het toch wel bijzonder dat specifiek de OEM blokken het dan hebben. Maar wellicht dat ik er eens andere remmerij onder laat zetten, al heb ik het niet per se nodig.

    Dat schrapende geluid herken ik dan weer niet echt. Het (oorverdovende) geluid is echt alleen met achteruit rijden als de auto is gewassen dan wel als het heeft geregend.
     
  11. Heb je al eens de moeite genomen om naar de schijven te kijken na het wassen of een flinke regenbui, hoe zien de schijven er dan uit blinkend of roestbruine aanslag ?
     
  12. Het enige wat ik kan bedenken is het volgende.
    De remblokken slijten in op de schijf in de draairichting die het meest voorkomt, namelijk vooruit. De remblokken zullen nooit geheel recht afslijten dus wat je dan krijgt is dat de schijf bij achteruitrijden tegen de remblokken in draait en een soort van aanloopt wat het geluid veroorzaakt. Dit hoeft natuurlijk niet het probleem te zijn, maar ben ik in de werkplaats (motorzaak) regelmatig tegengekomen.
    Het materiaal van de remvoering speelde hierbij een rol. Je zou dit eventueel kunnen controleren door de auto op te krikken en te kijken of het wiel die het geluid veroorzaakt achteruit net zo vrij loopt als vooruit. In theorie zou dit niet het geval zijn.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. Deze theorie klopt niet. Wiel draait altijd net zo makkelijk voorruit als achterruit. Alleen met remtrommels kan het soms voorkomen. Maar dat is een ander verhaal

    Geluid theorie kan wel ivm je aan de ene kant een braam krijgt. Zelfde wat je krijgt als je hout zaagt, of plastic. Dan heb je aan ene kant ook braam zitten.
    Als de draairichting andere kant op is, dan kan deze braam trillen en dus geluid veroorzaken.
    Door middel van de blokken aanschuinen voorkom je dat er een braam aan komt.
     
  14. #14 Marco Morello, 9 aug 2023
    Laatst bewerkt: 10 aug 2023
    Mijn MK4 joelt al vanaf het 1e moment als het nat is en ik naar achteren rij. Dus dat afschuinen gaat niet op. Het ligt vooral aan de (OEM) blokken. Ondertussen rij ik al meer dan 100.000 km met de originele schijven en blokken, want ook met een Mild Hybrid hoef je niet veel te remmen. Dat schoonremmen is een systeem wat Mercedes al jaren heeft, zelfs voor de EV periode. Dat terzijde.

    En dan vliegroest, de mate van lawaai is wel afhankelijk van de hoeveelheid roest op de schijven. Als ik mijn MK2 een weekje laat staan, met nat weer, dan worden ze aardig chagrijnig als ik weer eens ga rijden met de auto. Ik rij met ATE gegroefde schijven en blokken (vrijwel nieuw).

    Het lijkt dat ik je op nek zit, maar mijn ervaringen zijn anders. But let your comments coming. :mrgreen:
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  15. Ze hebben dan inderdaad wel eens een roestbruine aanslag. Daar zal het ook wel aan liggen, maar het opvallende is dat ik het bij mijn vorige auto nooit had. En ook daar zat er een roestbruine aanslag op de schijven na het wassen of een flinke regenbui. Vandaar de vraag hier :mrgreen:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Ik heb het ook gehad maar alleen met achteruit rijden.
    Originele schijven en blokken vervangen door Brembo en nergens geen last meer van.
     
  17. Ik heb mijn schijven en blokken aan de achterzijde al vervangen voor Brembo’s. Is goedkoper dan OEM en ze blijven langer goed.
    Ik had van tijd tot tijd een krassend geluid van de achterste schijven (en nee dat waren geen steentjes). Ook gaan al die OEM schijven groefvorming geven binnen een gering aantal
    Km’s. Heb je met Brembo’s geen last van.

    Was €135 euro kwijt voor schijven(302mm) en blokken bij kfzteile24.de
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina