1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Food for thought: De Dieselauto

Discussie in 'Off-Topic' gestart door Edgar Focus, 27 jul 2023.

  1. Moet ik nu ineens aan de film "The Prestige" denken.....daar komt ook een stuk in voor van Tesla, met de eerste uitvinding vonden ze hem geniaal,
    daarna maar een gekke uitvinder en werd hij geweerd.
    Iets revolutionairs uitvinden word nog steeds vreemd gevonden
     
    gerardTDCI, Patman en Edgar Focus vinden dit leuk.
  2. Ow, begrijp me niet verkeerd over tiktok :mrgreen: iedereen moet lekker zelf weten wat ie kijkt ;)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. dat kan ook, ieder geval of je verbruikt het als diesel of je gooit het weg.
    De vraag wat je later wil doen met bijproduct/afval is dan de vraag
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. #24 Fred, 31 jul 2023
    Laatst bewerkt: 31 jul 2023
    Diesel is zeker geen bijproduct (afval) van ruwe olie.

    Ruwe olie wordt door verhitting is een destillatiekolom in verschillende z.g. fracties afgebroken. Ieder products heeft z'n eigen kookpunt waarop het vrijkomt. De volgorde is globaal gas, lichte nafta (oa benzine), zware nafta, kerosine, gasolie (diesel) en residu (asfalt).
    De hoeveelheden van de verschillende fracties die vrijkomen is erg afhankelijk van waar de ruwe olie vandaan komt, sommige aardolie is heel vloeibaar waar de andere heel stroperig is.
    Het sturen van de opbrengst in verschillende fracties kan ook nog beinvloed worden door het gebruik van catalisatoren. Zo wil je zoveel mogelijk fracties hebben die meer geld opleveren en zo min mogelijk residu in de vorm van asfalt hebben.

    Bron: m'n vrouw die jarenlang in de catalisator business (research en tech service) heeft gezeten en menig raffinaderij in Europa heeft bezocht :D
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  5. Bedank haar maar namens ons dan want wij hebben weer wat geleerd. Maak jij ook een goede beurt bij haar :rock::rock::mrgreen:nee dat bedoelde ik niet stelletje viespeuken :schater:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  6. Wat is er vies aan een goeie beurt ?:rock:
     
  7. interessant om te weten, dankjewel Fred :thumbs:



    en nou kan ze nooit meer zeggen, je luistert nooit naar me :D
     
    Fred en Edgar Focus vinden dit leuk.
  8. #28 Fred, 31 jul 2023
    Laatst bewerkt: 1 aug 2023
    Hoe een serieuze post in 2 andere posts ineens een heeeel andere kant op gaat :lol:
     
    gerardTDCI, Pibo_Focus_CC en Edgar Focus vinden dit leuk.
  9. Maar we hadden het over diesel en uitstoot en ice vs elektrisch rijden. Zullen we het daarbij houden?
     
  10. Eens en daarom de berichten verwijderd
     
    Bramzel, Edgar Focus en Bertus 7 vinden dit leuk.
  11. @Edgar Focus: Ik heb de topic titel aangepast zodat het duidelijk is waar dit topic over gaat. :thumbs:
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  12. Zit me net te besenken, dat tiktok filmpje waren dat autos waar een fijnstoffilter was gemonteerd.
    Want dat is pas sinds de laatste jaren.

    Dus diesel met roetfilter en lpg en benzine zonder. Dan krijg je idd dnel deze resultaten. Zou grappig zijn dat diesel gaat regeneren gevolg hoge concentratie vsn fijnstofdeeltjes.

    Daarbij daarbij accu is nie klaar na 8jaar, is alleen 80% nog bruikbaar qua range. Ook nie geweldig.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Wat men wel altijd vergeet is dat de meest moderne diesels echt enorm schoon zijn, maar de systemen om ze schoon te krijgen zijn wel enorm complex en gevoelig.
    Hoe schoon is zo'n moderne diesel na 10 jaar nog en hoeveel kosten heb je er aan om hem goed te houden?
    Dat is momenteel het probleem waar ze tegenaan gaan lopen, een verbrandingsmotor kan nog schoner worden maar de kosten lopen dan enorm op en de betrouwbaarheid zal er niet beter van worden.

    Gelijktijdig gaat de batterij ontwikkeling in behoorlijk tempo door. Je ziet nu al massa's aan EV's op de weg komen met LFP batterijen welke veiliger zijn (kans op brand is enorm verminderd), veel minder gevoelig voor zowel diep ontladen als vaak helemaal vol, en veel beter bestand tegen snelladen en bevatten deze batterijen geen cobalt en nikkel meer.

    De grote uitdaging is de ontwikkeling van kleinere EV's met kleinere batterijen. De gemiddelde Nederlander heeft echt geen 400-500km actieradius nodig als je kijkt hoeveel mensen gemiddeld rijden, je kan dan prima uit met een auto die 200-300km kan halen. Een kleinere batterij weegt minder, is goedkoper en we zijn minder grondstoffen voor nodig.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Feit blijft echter wel de grondstoffen voor batterijen delven ook enorm veel kost, financieel en qua uitstoot en menselijkheid als je de diverse bronnen moet geloven. Daarnaast blijft het stroomnetwerk een probleem op termijn omdat dat niet geschikt is dus ook daar moeten enorme investeringen gedaan worden. Toyota is aan het beste met een Corolla die een brandstofmotor heeft op waterstof loopt en dat lijkt me dan een beter alternatief dan alles elektrisch maken. Helaas is de dieselmotor gewoon afgeschreven door diverse partijen terwijl daar ook met aangepaste brandstof veel meer te halen valt. Overigens geld dat voor elke brandstof. Alcohol kan ook gebruikt worden om op te rijden met veel minder uitstoot, net als frituurolie in een oude diesel. Helaas draait de wereld om centjes en is olie daarvan te belangrijk geworden. Maar dat is een hele andere discussie.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  15. Het delven van grondstoffen moet je ook in verhouding zetten met het hele traject van ontginning van aardolie.
    Dat moet je ook meenemen in de discussie. Het winnen van aardolie is ook verre van schoon en kost ook veel energie.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Helemaal mee eens..
     
  17. Ik las onlangs dit artikel op TopGear.nl en daarin staat dat elektrische auto’s dus helemaal niet zo schoon zijn als het gaat om uitstoot.
    Los van brandstof is er nog meer uitstoot van ultra fijn stof deeltjes door auto’s, en dat heeft meer te maken met gewicht etc.
     
  18. Onder de streep lijkt het er voor mij op dat we met de electrificering (vooralsnog) het vervuilingsprobleem aan het verschuiven zijn: oliewinning gebruik is niet heel schoon te noemen, maar het maken (en rijden!) van EV's met alles wat daarbij hoort ook niet.

    Bovendien, wat al is opgemerkt, de electriciteitsnetten in de diverse landen, inclusief Nederland, helemaal niet geschikt zijn voor een verregaande overgang, zoals regeringen graag zouden zien. Tenslotte gaat het eigenlijk niet alleen om auto's en is er veel meer dat van het net gebruik van maakt. Dus we worden er wel heen gelokt (of beter: gedrukt), maar eigenlijk kan het nog(?) niet.

    Verder zijn gelijke klasse auto's (vwbt grootte) EV's een stuk zwaarder dan brandstof auto's, en belasten daarmee het wegendek meer. Dat gaat daardoor sneller kapot en het repareren ervan, alles wat daarbij hoort in calculerend, kan volgens mij ook niet heel milieuvriendelijk zijn.

    Ik wil niet zeggen dat we niet een keer van de brandstof auto's af moeten, want dat is m.i. echt wel nodig. Maar ik heb niet altijd het idee dat er goed over na is en wordt gedacht (dat is niet nieuw in de politiek, waar veel mensen niet lijken te worden gehinderd door enige vorm van kennis maar er wel een oordeel over hebben). En ik denk ook dat, hoe het nu loopt, de realistische prijs van de overstap niet evenredig wordt betaald. Want al die subsidies en cadeautjes zijn leuk, maar alleen voor een bepaalde groep mensen, en gemiddeld genomen niet voor Jan-modaal zonder leaseauto. En die groep zit al niet aan de onderkant van de salarismarkt.

    --
    Rob

    Sent using Tapatalk
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  19. ik ben niet tegen elektrisch rijden integendeel, ik zie het als een mooie aanvulling op de manieren waarin we ons nu voortbewegen op de weg.
    echter het idee dat iedereen maar "moet" staat mij niet aan.
    zelfde als LPG, CNG en aardgas aangedreven auto's die nooit echt een kans hebben gekregen om ook als volwaardige brandstof geaccepteerd te worden (hoewel Dacia nu wel weer gas promoot)

    want wat gebeurt er met de EV's die niet te verkopen zijn op de 2e hands markt en alle "vieze" diesels en benzineauto's?
    die gaan massaal naar het oostblok om daar nog 10 jaar vrolijk rond te tuffen of als de EV's op zijn weg te gooien.
    fatsoenlijke demontagebedrijven die alles volgens de milieuregels moeten doen hebben ze daar volgens mij niet.

    de lucht wordt schoner maar een paar duizend km verderop gaat de vervuiling gewoon door :shrug:

    LPG mag niet meer getankt worden binnen de bebouwde kom omdat dat gevaarlijk is maar wel even snelladen en in 4 min. je accu vol gooien?
    hoe dik moeten die kabels wel niet worden onder de grond en zeker als er 4 EV dat gelijk staan te doen heb je ineens vloerverwarming op het laadstation denk ik zo maar ;)

    het zal mijn tijd wel uitdienen maar vermoed dat mijn achter, achterkleinkinderen op de hoek van de straat in een "ding" kunnen stappen en via een magnetisch veld tussen alle andere "dingen" gewoon op hun plaats van bestemming komen. :schater:
    ik geloof dat mijn fantasie een beetje op hol slaat :think:
     
    Edgar Focus en rsterenb vinden dit leuk.
  20. Deze snap ik niet, 0,35 * 3000 = €1050

    Op moment is het zo’n 15 cent verschil. Wegenbelasting +/- 80 verschil per maand voor een Focus. Dus bij meer dan 533KM is een diesel goedkoper.

    Daar komt nog bij dat een diesel zuiniger is.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina