1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Blauwe rook koude start 1.5 ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Eddie_Kuga, 12 jul 2023.

  1. #1 Eddie_Kuga, 12 jul 2023
    Laatst bewerkt: 12 jul 2023
    Sinds een aantal maanden komt er een flinke blauwe rookpluim uit de uitlaat van mijn 2017 Kuga bij een koude start (2u of langer stil gestaan).
    Na het starten en tijdens het rijden is er geen rook meer waarneembaar.
    De 1.5 ecoboost motor 120pk 77000km start en loopt netjes zonder verdere problemen.
    Er is geen merkbaar olieverbruik, het oliecarter is niet overvuld en de olievuldop is niet smerig.
    Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn?
    Mij is verteld dat het onderblok van deze motorblokjes kan scheuren, maar de plaats van scheuren zou witte rook tot gevolg moeten hebben en het "verdwijnen" van koelvloeistof.
     
  2. Mijn eerste vermoeden zou de turbo zijn, maar ik ben geen expert in dat soort zaken.
     
  3. Kunnen de klepsteel afdichtingen zijn, had ik vroeger met mijn Taunus ook
     
  4. En welkom
     
    Eddie_Kuga en PhoenixNLx vinden dit leuk.
  5. De turbo was in eerste instantie ook mijn gedachte.
    Ik heb de radiale en axiale speling op het turbo-asje gecheckt en radiaal zit er speling op.
    Radiaal moet er blijkbaar wel iets speling op zitten omdat het asje in een oliefilm komt te liggen, alleen, hoeveel mag de speling zijn?
    Verder is er aan de turbo weinig te zien, geen inslijten van het compressorwiel in de behuizing of iets dergelijks.

    De klepseals zouden het misschien ook kunnen zijn inderdaad, hoe is dat te controleren?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Auto naar de garage brengen en diagnose laten stellen. Via een forum blijft 't giswerk denk ik :shrug:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Naah, ik ben nog al een doe-het-zelver en geld naar de garage brengen doe ik niet graag ;)
    Maar als ik er zelf zo niet aan uit kom, zal er inderdaad wel een ritje naar de garage volgen.

    Maar het is "gelukkig" een niet veel voorkomend probleem zo te zien, want ik krijg in het forum niet echt een soort gelijk topic gevonden.
     
  8. En echt erg lijkt het me momenteel toch ook niet, eerder oncomfortabel, toch? Je hebt geen noemenswaardig olieverbruik, geen andere klachten, dus om daar nu de halve motor voor uit elkaar te trekken.
     
  9. Dat is het 'm dus.
    Moet ik me zorgen maken om zoiets, of kan ik er gerust mee doorrijden en op vakantie?
    Die blauwe rook bij het starten die waait wel weer weg, even hoesten en weer doorgaan, maar er is iets niet helemaal in orde natuurlijk.
    En blijkbaar kent dit type motorblok problemen van scheuren tussen de 2e en 3e cilinder, komt dat vaak voor en is dit daar een voorbode van, moet ik de motor straks voor weet ik het hoeveel geld laten reviseren of vernieuwen?
    Dan kan ik wel naar een (dealer) garage gaan om daar voor weet ik het veel hoeveel geld diagnose te laten stellen, echt zeker weten wat er aan de hand is weet je pas als ze de motor uit elkaar trekken á nog veel meer euro's.
    Daarom had ik eigenlijk gehoopt dat er een aantal leden het zelfde euvel hebben gehad en kunnen vertellen wat bij hen het probleem was zodat ik me daar eerst op kan concentreren voordat ik duurdere stappen ga ondernemen.

    Ik heb er gisteren, puur om te proberen, dikkere motorolie in gedaan (was 5W30, nu 5W40) om te kijken of het minder wordt.
    De vrouw heeft vandaag de auto mee, vanavond eens nagaan of ze verschil heeft gemerkt.
     
  10. Heel simpel. Goeie verzekering voor pechverhelping afsluiten en gaan.
    Als hij kapot loopt doet hij dat toch wel, of het nu hier is of daar, morgen of over een maand. Ga je niks aan kunnen veranderen. Of wil je preventief het blok uit elkaar trekken?
     
  11. Ik zie dat je nu 5W40 er in hebt gedaan maar volgens Ford zelf is de 1.5 5W30 only.
    Je bent er van op de hoogte dat deze blokken problemen kunnen hebben en dan ga je er zelf mee “dokteren”, lijkt me niet geheel verstandig.
    Heb zelf een 1.5 gehad en 52000KM (verkocht met 128K) mee gereden maar nooit geen problemen mee gehad, wel netjes tussen de 10 en 15K kilometer olie ververst met MPM 5W30 EB olie.
    Zoals @M.Blaak heeft gezegd, gewoon naar de professional brengen voor een diagnose anders blijft het giswerk.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Ik zou die olie er heel snel weer uit halen en 5w30 naar ford spec in doen. Straks wordt je turbo helemaal niet meer gesmeerd door de dikkere olie
     
    Dave130R vindt dit leuk.
  13. De ontwikkelaars hebben 5W30 bedacht na lang overdenken. Altijd grappig dat iemand dan wat anders gaat gebruiken....
     
    gerardTDCI en Dave130R vinden dit leuk.
  14. +1

    Je geeft aan dat je niet naar een dealer wilt omdat je het te duur vind.
    Maar dan ga je wel er een andere olie in doen die niet wordt voorgeschreven door de fabrikant.
    Het gevolg hiervan kan zijn dan je dan zeker een hoop centjes kwijt kan zijn.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Dave130R en gerardTDCI vinden dit leuk.
  15. Was maar een probeerseltje, om te kijken of de rook bij het starten minder werd, wat dus wel het geval is.
    Ik ga die olie nu gebruiken om te flushen en dan gewoon weer 5W30 er op.
     
  16. Dus dan weet je nu ook in welke hoek je het zoeken moet :roll:
     
    Dave130R vindt dit leuk.
  17. bij 1.5L l4 ecoboost is 5W20 voorgeschreven, Castrol Magnatec 5W20 E Professional.
    5W30 mag ook, maar ik zou dat gebruiken als het weer veel te warm is.
     
  18. Ik betwijfel of een 5w30 en een 5w40 nu echt een probleem zou kunnen geven voor de smering van een turbo. inderdaad de 40 zal ietsje minder dun worden bij warme motor dan de 30 maar hoeveel dat weten maar weinig mensen.
    maar ik dit geval zou ik eerder een 10w30 genomen hebben, deze is ietsje dikker als die koud is. Zolang je een olie gebruikt volgens de ford standaard
     
  19. In dit geval lijkt het mij dat de smering ondergeschikt is in dit verhaal.
    Zodra je niet Ford specifieke olie in de ecoboost blokken doet, je riem opvreet/verschilferd door de verkeerde olie,
    dan gaat je oliezeef dicht zitten, en dan weet je 100% zeker dat je geen smering meer hebt, en dan kan je in de meeste
    gevallen je blok afschrijven.

    Ik heb ook getwijfeld of ik niet een Kuga met een 1.5 ecoboost zou kopen, maar de onzekerheid van het scheuren tussen
    de 2e & 3e cilinder hebben mij doen besluiten om daar niet voor te gaan, misschien volledig onterecht.....
     
  20. Die problematiek heeft er bij ons voor gezorgd dat we de auto uiteindelijk weg hebben gedaan. We zagen steeds vreemde dingen met het koelsysteem zoals een laag niveau. Als je bij een koude motor na een dag dan het reservoir opende stond het nog steeds op druk en stroomde het reservoir weer vol.
    Dealer wilde niets doen of onderzoeken (was ik bij Wensink al wel aan gewend geraakt dat ze niets willen doen) en ik kreeg de indruk dat ze wilden wachten tot de 5 jaar garantie voorbij was.
     

Deel Deze Pagina