1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Accu oplaad problemen

Discussie in 'Electronica' gestart door Piet47, 15 mei 2022.

  1. Ik zal straks eens kijken wat voor merk accu er bij mij inzit. Overigens heb ik geen startproblemen (hij start niet op afstand omdat de APP functies uitgeschakeld worden bij deze melding) maar als je instapt en gewoon op de startknop drukt start hij direct.
     
  2. Trek je BMS sensor van de min pool af. Nooit meer meldingen gehad, geen problemen en zelfs geen lege accu meer. Dashcam staat nog steeds aan met parkeer modus, alles werkt op Start&Stop na. Stekker kan je makkelijk bij, is simpel los te halen en geeft verder geen motormanagement lampje.

    Je zou nog zo'n starterhulp kunnen aanschaffen. En omdat de motoren niet heel groot zijn heb je dus niet een hele sterke starterhulp nodig. Zelf het ik de NOCO GB40 welke 1Ah heeft. Voldoende om de auto te kunnen starten, maar sinds ik de BMS stekker los heb niet meer nodig gehad. Ligt standaard achter in de auto bij mij.

    Fijne vakantie alvast :thumbup:

    Greetz Emiel
     
    MaxH en Edgar Focus vinden dit leuk.
  3. #43 ST - RS, 15 jul 2023
    Laatst bewerkt: 15 jul 2023
    Bij mij zit er een Varta accu in. Gisteren de BMS sensor losgekoppeld.
    Afgelopen nacht heel de nacht de acculader er weer aan gehangen, deze gaf vanmorgen aan dat de accu vol was.
    Daarna gaan rijden en de airco deed het nog steeds niet. Na 20 km rijden uitgezet, de BMS sensor weer aangesloten en alles, ook de airco, werkt weer.
    Ook de APP functioneert weer.
    We gaan zien hoe het verder gaat.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Alleen de Puma heeft de Rombat omdat ze in Roemenië geproduceerd worden. Daar heeft de rest niet last van. Mooi dat het weer werkt. Eens kijken of ik de BMS kan vinden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. BMS is een klein blokje met een draad eraan met stekkertje dat aan de min pool van de accu vastzit.
     
    MaxH vindt dit leuk.
  6. In de tussentijd is de auto, terwijl er dagelijks mee gereden wordt, weer meerdere malen in de deep sleep modus gegaan.
    Maar eens een afspraak bij de dealer maken.
     
  7. Precies hetzelfde. Accu gemeten, 9,45 volt. Ook maar naar de dealer
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Bij sommige modellen staat de accu op 80% ingesteld. Dat kun je met forscan naar 100% zetten en kost volgens mij ook al een en ander op. Maar het blijft een raar verhaal.
     
  9. Zaterdag 100km gereden. Gister bij de dealer een accutest gedaan. Startvermogen Nominaal: 600 SAE/EN, Gemeten: 595 SAE/EN, Spanning 12,18V SoC: 45%. Conclusie: Accu OK maar moet hem opladen. Toch maar een Varta accu voor de winter.:think:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Ik zou hem met forscan laten uitlezen want als hij inderdaad op 80% staat wordt hij eigenlijk nooit volledig opgeladen. Als je voor een nieuwe gaat zou ik een iets zwaardere nemen en sowieso bms resetten.
     
  11. Ik had met Forscan al gekeken, staat inderdaad (default) op 80%. BMS ook al gereset. Het enige wat veranderde was de leeftijd van de accu in dagen en had dus in dit geval geen zin. In geval van een andere zou het deze worden.
     
  12. Verstandige keuze denk ik. Enige wat je nu nog kunt proberen is de SOC op 100% zetten en kijken of dat helpt voordat je een nieuwe accu installeert
     
    MaxH vindt dit leuk.
  13. In basis is accu 100% gezond.
    Probleem is dat door de bms we nu veel meer weten en daardoor achterkomen dat accu langzaam wordt geladen. 10A of minder is eerder dan meer. Daardoor langer voor de accu vol is.
    Sneller laden kan alleen maar met hogere voltage. Maar daar lijdt de accu mee en electronica.

    Vandaar dat ik altijd zeg start/stop systeem is puur voor de emisietest en daarna is nirt erg dat het niet werkt.
    Op volle tank win je misschien half euro met de functie. Dus niet echt dat je zegt wouw geweldige functie en met handbak is het ook iets dat je nooit echt mist
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. In principe heb je gelijk maar, bij de Puma wordt de start stop door de 48v accu voorzien van stroom. En inderdaad, wat niet weet, wat niet deert. Tot je auto niet meer start.....
     
  15. 48v systeem is een systeem die je ook 8kw aan energie extra geeft bij gasgeven. Soor o
    Plug in hybride maar dan met 48v accu ervij.
    Start accu is nog 12v.

    Bij de st-line is het gewoon de startmotor waarmee je start.
    Bij andere systeem gaat het via dynamo get starteb. Dan wordt er even via super condensator 20v op dynamo gezet om daarmee te starten.
    Ook dit werkte na een jaar niet tot nauwlijks meer
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Wordt bij de mild hybride de motor niet meegenomen bij wegrijden door de elektromotor en zo opgestart
     
  17. #57 MaxH, 11 aug 2023
    Laatst bewerkt: 11 aug 2023
    Ja. Het is natuurlijk altijd zo dat een elektromotor de benzinemotor start. Alleen bij start/stop nu door de 48v motor i.p.v. de gewone 12v startmotor. Op o.a. de Ford site wordt in het filmpje de werking uitgelegd. Mild hybrides van Ford (MHEV) | Ford NL
     
  18. Bij mild hybride loopt de motor altijd. Electromotor helpt je alleen om wat efficienter motor te laten lopen.

    Alleen bij hybride kan je electrische rijden. Dan heb je ook altijd minimaal 200v lithium accu in de auto. Die voor de voeding zorgt voor de electromotor
     
  19. Ik hoop niet dat die motor altijd loopt, dan mag je hem nergens binnen parkeren ;)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  20. met altijd bedoel je wanneer je hem hebt gestart.
    Bij phev hybride, rij je ook regelmatig elektrisch. Dat kan je niet met mild hybride. Helemaal omdat de 48v systeem nooit genoeg amperage kan leveren om te rijden.
    Max hulp was dacht ik 8kw, Dan heb je stroom van 160-170ampere lopen. Heb je al 35 a 50 mm2 kabel nodig om dit voor lange periode te leveren
    phev hybride heeft dubbele ( of meer) aan vermogen als elektromotor. 48v systeem kan geen 1700A leveren. Vandaar dat phev voeding bijna velen malen hoger ligt
    50Kw is iets dat je verbruikt met constant rijden bijvoorbeeld, met 150A kom je tegen de 350V dat accu moet zijn.
    Systeem kan veel meer leveren kort stondig alleen langdurig niet ivm de draden anders te warm worden
     

Deel Deze Pagina