1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Airco overvulling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Job, 4 jul 2023.

  1. Vandaag mijn airco bij laten vullen.
    En wat blijkt te veel koudemiddel
    In het systeem volgens mij.
    Er is 500 gram uit en 620 gram
    Toegevoegd.
    Volgens mij zou er max +/- 540 gram in moeten.
    Het betreft een ford c max
    1.6 TI-VCT 105 pk
    Uit 2013.
    Dus 80 gram teveel.
    Weet iemand of dit kwaad kan
    En of ik het teveel er uit moet
    Laten halen.
    De airco koelt goed en er zijn nu ook geen problemen.
    Graag hoor ik jullie advies.
     
  2. Dat zou wel heel dom zijn van de garage.. De hoeveelheid moeten ze nota bene handmatig invullen. en staat vaak met koeienletters in de motorruimte :weird:
     
  3. Dat zou je denken, maar nergens in de motor ruimte zit een sticker waar de airco waarde opstaan.
    Kwam er pas achter toen ik de uitdraai
    Van de airco (specialist) eens goed
    Had bekeken.
    Gebelt maar hun reactie was
    Kan geen kwaad .
    Maar ik heb zo mijn twijfels , maar ben dan ook niet technisch onderlegd.
     
  4. Bedankt maar zie op de lijst
    Een focus c max van bouwjaar 2003
    Staan.
    Die van mij is een c max van 2013 .
    Is daar intussen niets veranderd?
     
  5. Dat weet ik dus niet dat zag ik ook net
     
  6. #7 Pibo_Focus_CC, 4 jul 2023
    Laatst bewerkt: 5 jul 2023
    Bij mij zit de sticker nog in de motorruimte geplakt, en bij mij mag er 600 gr in.

    80 gr teveel kan geen kwaad, het systeem is ook berveiligd tegen bevriezing.
    bij +4 gr stopt je airco met werking., Zeker in de wintertijd.
     
  7. We deden vroeger standaard teveel in. Want als we de leiding leegzogen kwam het er weer terug. Ene keer 20gram en andere keer 60gram.

    Het is zo dat als je systeem bult je de airco vol aanzet. Het beetje koudemiddel dat in de slang zit wordt dan meegezogen.
    Dat werkt ene keer beter als de andere keer.

    Teveel is dan niet erg. Enige dat kan gebeuren is met warme maanden druk aan de hoge kant is gevolg eerder afslaat. Dat gebeurt niet met een paar gram dat je te hoge druk haalt.

    Tegenwoordig met de automatische units zit dat allemaal ingecalculeerd. Volgt het systeem en naderhand trekt hij zelf de slangen leeg.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Misschien maak ik me zorgen om niets :roll:
    Heb nog niet echt kunnen vinden wat nu de vul hoeveelheid voor een c max uit 2013 moet zijn .
    Een monteur vertelde 540 gr de airco specialist vindt 620 gr geen probleem :shrug:
    Maar alvast bedankt voor jullie reacties
    Top :thanks:
     
    Pibo_Focus_CC en Edgar Focus vinden dit leuk.
  9. Mijn 1.6 TI-VCT ook uit 2013 is 3weken terug afgevuld met 560gr koudemiddel.
     
  10. Tja de exacte waarde zal dus ergens
    Tussen de 540 en 600 gram zitten.
    Gek dat ik het nergens kan vinden
    Niet op het internet en ook niet in de
    Motorruimte of instructieboek.
    Maar thx voor je reactie.
     
  11. Op diverse pagina's zie ik dit voorbij komen:
    C-Max 02.2007 R134a 585-615 PAG46 200
    C-Max 12.2010 R134a 515-545 PAG46 150
    In dit geval hier uit gekopieerd.
    Hier hebben ze het dan weer over verschillende diameters leiding voor de oude variant, en staan er 2 verschillende modernere C-Maxen.
    Ik verwacht dat de meeste verwarring in de verschillende modeljaren/uitvoeringen zit.
    Wat is nu precies de CMax 1, 2 etc...
    Denk dat ze bij je garage/aircospecialist, gewoon het verkeerde model hebben gepakt in dat lijstje.
     
    Pibo_Focus_CC en Edgar Focus vinden dit leuk.
  12. Heb dat eens gehad op mijn eerste vakantie met de mk2. Nota bene de 2e reden dat ik die auto kocht: airco. De leidingen waren na een paar uur rijden stijf bevroren waardoor de airco uitviel. Ik heb toen gebeld met de garage en een van de ventielen ingedrukt. Omdat ik de lage druk ventiel niet vond heb ik dd hoge druk ingedrukt.... een steekvlam kouddmiddel ging langs mijn hoofd.. was een goede tip van de garage om er niet boven te hangen zeg maar. Kortom: teveel koude moet je na een uur rijden in de hitte met de kap open gaan zien op de leidingen. Ik heb na dat ik de druk vetlaagde rondgereden met een dot kauwgum op het ventiel omdat die vastvroor in een scheve stand. Op locatie bij een Ford garage de airco opnieuw laten vullen voor 80 euro wat weer vergoed werd door de vakgarage..
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Een R134a systeem is vrij vergevend omdat het soortelijk gewicht minder is dan de meeste andere "koel" gassen, doorgaans zit er in de auto's een klein vloeistof reservoir voor een "teveel" aan gas en ook de condensor kan nog wat opslaan zonder dat het systeem er nadelig op reageert. Houd de werking in de gaten, maar ook ik (als koeltechnici) voorzie weinig geks. :thumbup:
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  14. Dat is iets wat je nooit moet doen.
    Druk is standaard 5bar bij 20graden
    Maar als systeem op druk is hogedruk kan naar 15bar gaan. Wel slecht dat garage zo'n tip geeft.
    Zelfs met airco systeem die leeg getrokken was. Kan nog restdruk zitten. Genoeg om brandwond te veroorzaken.

    Dat de leiding koud worden en condens op komt is normaal. Dan werkt het op maximaal. Alleen mag er geen ijs op komen. Dan werkt het te goed en kan de verdamper dicht vriezen.
     
  15. Rij nu al een paar dagen met de airco
    Aan ,de wagen is redelijk snel koel.
    De uitstroom is goed koud en geen ijsvorming op de leidingen.
    Dus het lijkt allemaal Okay.
    Wat me wel verbaasd is dat ik geen
    Condens water onder de auto zie.
    Ook niet als ik een tijd stil sta en de airco
    Vol aan het blazen is.
    Bij mijn vorige auto (skoda Octavia)
    Was er binnen een korte tijd echt een plasje condens onder de auto.
    Ter Info heb geen lekkages bij de passagiers zijde of waar dan ook.
    Dus neem aan dat de condens afvoer niet verstopt zal zijn.
    Misschien dat jullie er meer over kunnen zeggen.
     
  16. Nu weet ik dat het vrij vreemde tijden zijn maar van jou had ik niet verwacht dat je jezelf als zij/hen zou identificeren :mrgreen:
     
  17. Met de hoge temperaturen van de laatste dagen verdampt het condenswater natuurlijk ook wel weer snel.
     
  18. Had je je er prettiger bij gevoeld als ik er koeltechnicus van had gemaakt? :party:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. Ik drong er via de telefoon enigszins op aan dat ik een oplossing wilde, het was dan ook een als-je-écht-wilt-zóu-je-kunnen-proberen advies. Ik had aan de ene kant mijn oververhitte vriendin staan waar het stoom uit de oren kwam met nog 900 km te gaan.. Achteraf zou ik t waarschijnlijk niet nog eens doen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina