1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hulp gevraagd na installatie BLIS

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door smittyp, 18 mei 2023.

  1. Ik zie dat je in Zwolle woont. Kom anders eerdaags eens even langs in Hardenberg, dan kijken we er samen even naar. Ik heb alleen ervaring met de MK4, maar als je schema’s hebt van de MK3 dan moeten we toch een eind komen.
     
  2. Het enige dat je niet hebt gedaan tot hede is op het einde van de stekker bij de blis zelf voeding meten en eventueel can meten.
    Je moet weten wat je mist. heb je 12v dan kan het niet anders zijn dat je kabelboom van naar binnen gaat en ergens bij die stekkers net can draden mist en/of voeding draden.
    Dat de hoofdkabelboom niet volledig is bekabeld voor de blis.

    Heb namelijk bij mij de blis aparte kabel gemaakt. daar heb ik voeding direct van de hoofdkabelboom kunnen pakken (dacht dat ruitenwissermotor zelfde 12v was, bij de mk4)
    can draden heb ik bij de draden van de parkeerhulp bij gesoldeerd. Bij aansluiten heb ik eerst gecontroleerd of ik daadwerkelijk 12v had. Voor bumper plaatsen kijken of ik communicatie had en dat had ik.
     
  3. Je bedoelt dan de 2- polige stekker rechts achter onder de achterbumper (zie foto). En dan zou de blauw/rode kabel de plus moeten zijn toch? Maar hoe meet ik daar nu 12v?
    2 polige stekker r.a. bumper.jpg

    Wat de canbus bekabeling betreft zouden dit pin 7/8 (blauw wit en wit) zijn op de 12 polige stekker rechtsachter onder bumper. Deze lopen naar de BLIS- stekkers naar pin 3/4. Hier ook weer de vraag hoe ik hier moet meten, waar stel ik de multimeter op in?
    12 polige stekker bumperzijde.jpg BLIS connector L.jpg BLIS connector R.jpg
     
  4. Er schiet mij nog een vraag te binnen. Zou ik de voeding voor de BLIS- modules ook ergens anders vandaan kunnen halen, om zo te kunnen testen of er dan wel spanning op staat?
     
  5. Beste is op de blis stekker meten. Kijken of je daar 12v op de draden hebt.
    Heb je dat kan je de CAN kabel meten.
    Dit kan door weerstand te meten tussen de twee draden. 0ohm is niet goed alleen 60ohm is goed.
    120ohm kan ook maar dan zou je meer issues moeten hebben.
    Je kan ook voeding meten op de CAN kabel. Dit door rode op een can de twee te zetten en de andere op carrosserie massa.
    Dit zal rond 2.5v moeten zijn.
    Onder 0.5 en boven 4.5v is er iets goed mis.
    Ook dan heb je meer issues op je netwerk.

    Meet je iets niet dan ga je stap terug in de kabelboom. En kijken of je het daar meet.

    Dit alles moet je wel meetpennen hebben die je beste van oude stekker af kan halen, als je ze niet hebt.
    Met multimeter pennen beschadig je juist de stekker vandaar
     
  6. Oke, weet nog niet wanneer ik hier tijd voor krijg maar ik ga mijn best weer doen.
     
  7. Weer een stukje verder. Op stekker C44 rechts achter onder de bumper staat geen spanning. Deze spanning zou moeten komen van zekering F29 in de kofferruimte. Op deze zekering meet ik wel 12V. Zou ik de aanname kunnen doen dat ik de bekabeling mis tussen F29 en C44? (geel aangeven op het 2de schema)
    RJB F29.JPG Ontbrekende gedeelte.JPG
     
  8. Daar lijkt het dan wel op ja. Zijn beide wel bedraad? en met dezelfde kleur kabel?
     
  9. zeer waarschijnlijk is het stuk tussen de stekkers zoals op het schema C346 BLIND SPOT niet aanwezig. Dat is onderdeel van een losse kabelboom..
     
  10. Dit is de foto van de C44 stekker beide pins zijn bedraad met verschillende kleuren;
    2 polige stekker r.a. bumper.jpg
     
  11. Oké das duidelijk. Dan zal ik volgens het schema de plus draad direct van C23 pin 43 moeten strekken naar C44. Is dit volgens jou juist en de hamvraag waar C23 zich bevind?
     
  12. Goeie gok dat het van voor komt van de hoofdcomputer onder dashboardkastje.
    Ivm stekker met 43 pinnen minimaal zou hebben.

    Andere kant als je weet dat je voeding ontbreekt. Pak achterin een andere geschakelde plus. Zoals ruitenwissermotor.
    Dan weet je direct of dit het probleem is.
    Maar hoef je ook geen draad naar voren te trekken.
     
  13. Inmiddels ook de locatie van C23 gevonden. De bijgevoegde foto is van het Duitse forum:
    C23.jpeg

    Begrijp ik je goed dat ik ook een andere geschakelde plus kan gebruiken als voeding, of alleen om te testen of daarmee het probleem is opgelost?
     
  14. Pak een 12V stekker en doe die in de aansluiting in de kofferbak. Dan knoop je die aan de modules.
    Kan je testen of het dan wel werkt. Als het dan werkt kan je rustig gaan nadenken waar je de geschakelde 12v vandaan wil halen.

    In mij MK4 heb ik hem van de 12V aansluiting voorin naast de USB aansluitingen gepakt.
     
  15. Dan zal ik toch echt een fuse tap moeten gebruiken op een vrije plek in de zekeringkast in de kofferruimte (dacht F31) Ik heb namelijk geen 12V aansluiting in de kofferruimte.
     
  16. Het is puur om te testen. Dan neem je de 12V voorin. Heb je alleen langere draad nodig.
     
  17. Morgen kan ik weer gaan testen en zal jullie op de hoogte houden.
     
  18. YESSSSS!!!! BLIS functioneert.

    Het probleem was dus het ontbreken van de plus kabel tussen zekering F29 en C44 (BLIS voeding) Nadat ik d.m.v. een Fuse tap op F29 de plus kabel zelf naar de BLIS- voeding heb getrokken, kwamen de SODL en SODR online in Forscan en kon ik alles zonder problemen werkend krijgen.

    BLIS LED L.jpg BLIS LED R.jpg BLIS in IPC.jpg Forscan SODR-SODL.jpg Alles netjes ingetaped.jpg Fuse tap F29.jpg Pluskabel grommet.jpg Originele plus doorgeknipt.jpg Originele plus verbonden.jpg

    Ik wil een ieder die heeft meegedacht bedanken voor de support!
     
    Bramzel, thecure, Frank Focus en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Gefeliciteerd dat is toch wel eer van je werk.
     
  20. top dat het gelukt is Peter :thumbup:
     

Deel Deze Pagina