Tikkend geluid bij 3000tpm (mk2 2.0)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Nierma, 31 mei 2023.

  1. Onze Ford Focus 2.0 uit 2006 geeft bij 3000tpm een zacht tikkend geluid. Dit gebeurd alleen als er iets van kracht wordt gevraagd van het blok. Dus bijvoorbeeld ook 100km/u op de snelweg.

    Dacht zelf dat dit het inlaat spruitstuk/swirl flaps zou kunnen zijn. Maar hoe kan ik dit het beste controleren zonder het inlaatspruit helemaal te verwijderen? Heb helaas niet de vacuumleiding aan de voorzijde zoals in veel van de youtube filmpjes.

    Zou het ook nog iets anders kunnen zijn?
     
  2. Hitteschild wat niet helemaal lekker zit?
    Als de auto verder niet trilt ligt dat wel voor de hand zo gebaseerd op dit bericht
     
  3. Zouden dat niet de drijfstang lagers kunnen zijn? Als je meer toeren draait, onbelast, gaat het getik dan mee met het toeren tal? Verhoogd het?

    Als je geen vaccuum lijn hebt, zit er ook geen aansturing op. Dus misschien zijn dr flaps er al uit.

    Kan je eens een foto in deze post zetten?
    Even die afdek plaat er af halen.
     
  4. Heb vanavond niet de mogelijkheid om te verifieren (en foto en filmpje te maken). Maar volgens mij komt het bij 2700 en houdt het geluid na 3200 wel weer een beetje op.

    Vandaar dat ik juist de swirl flaps verdenk. Zal zsm een filmpje en een foto maken.
     
  5. Als t weer weg valt, zouden het in iedergeval niet je drijfstanglagers zijn.

    Ik wacht jou info even af
     
  6. Krukaslagers. Controleer ook je oliepeil.
     
  7. #7 Nierma, 1 jun 2023
    Laatst bewerkt: 1 jun 2023
    Hierbij alvast de plaatjes:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Oliepeil was bijna beangstigend laag. Maar geen ijzerschaafsel oid erop.

    Het geluid is trouwens niet hard. Als ik het vergelijk met de "rod knock" filmpjes op youtube, dan valt het reuze mee. Zonet getracht op film te krijgen (vanuit binnen in de auto) en dat is niet gelukt helaas.

    Zag ergens dat je ook eventueel de vibraties in het spruitstuk kunt opmerken door 'r een platkop schroevendraaier op te leggen. En vervolgens te kijken of ie gaat trillen?
     
  8. Je swirl klep bediening zit er wel. Volg die 4 dunne slangetjes maar eens. Daar zit die aan een actuator die dmv een membraan een armpje bediend waar je as van de swirl kleppen aan zit.

    Je kan een lang stuk ijzer tegen je inlaat houden , of waar je wilt luisteren en dan het andere eind tegen je oor drukken. Ik zelf vind dit fijner met oorkappen, omdat je dan een klankkast creëerd bij je oor
     
  9. Aah top! Maar ik kan neem ik aan niet rijden als die actuator niet aangesloten zit?

    Ik heb het geluid (denk ik) op film kunnen krijgen. Je hoort het op 7 en 14 seconden. https://ufile.io/l0d6i17a
     
  10. Je kan het met draaiende motor los trekken. En luisteren of t weg valt. Misschien even iemand in de auto dat die wat toeren kan draaien.

    Filmpje zie ik niet. Anders ff op youtube zetten
     
  11. Dit zou 'm moeten zijn:
     
  12. Ah ja dit werkt.

    Poe naar geluidje.. t klinkt toch beetje naar lagers, drijfstang of krukas.

    Misschien is het wijs even een beurtje te doen. Olie en filter.
    De oude olie opvangen en met een magneet doorheen om te kijken naar metaal deeltjes.

    Indien je in de buurt woont kan je ook bij mij komen.

    Ik woon onder in Friesland
     
  13. Wouw eigenlijk zeggen kun je het reproduceren als je stilstaat. Blijkbaar ja.
    Echt drijfstanglagers kan ik niet zeggen. ivm het dan consequenter moet horen.
    Lijkt ook bijna dat het de ketting is die ligt te rattelen. Althans van de thp was standaard dat als ketting te lang was je van 3000-2500rpm ratelend geluid hoorde. Dat was het klapperen van de ketting.
    Echt dit tuurlijk geen thp, maar geluid klinkt wel hetzelfde. Al heb ik wel vaker issues gehoord/gelezen met drijfstanglagers dan met ketting.

    Zag onderstaande voorbij komen, wie weet


    Dit klinkt dan wel weer meer naar drijfstanglagers


    Hoe dan ook luister goed waar je het in de motor hoort. hoor je het boven uit de kop komen of hoor je het meer uit onder blok komen. Op basis daarvan doe je verdere diagnose.
    Dat het niet goed klinkt mag duidelijk zijn. Laat anders je monteur ernaar kijken/luisteren
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  14. Heb de vacuumslang nu inderdaad te pakken:

    Eraf halen bij stationair:


    Erop zetten bij stationair:


    Ik denk dat dit de boosdoener is. Had ook het idee dat ik het niet hoorde bij gas geven toen de slang eraf was.

    @R.Zwiers: Super bedankt voor het aanbod! Ik woon helaas niet in de buurt. Gelukkig heb ik een monteur in de familie en we gaan de 17e de auto een beurt geven. Dus dan het luchtinlaatspruitstuk vervangen (of de slang ernaartoe) en ervan uitgaan dat het geluid zich niet meer voordoet. :)
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  15. Geen probleem. Hoop dat dat het is. Je kan er ook voor kiezen de flaps er uit te halen.

    Kost je iets koppel onder in, maar zou op top(toeren ) meer moeten door laten.

     
  16. zou idd het mooiste zijn als het idd de kleppen zijn. dat scheelt veel.
    Verklaard ook waarom het bij bepaald toerental en deellast begint te horen. ivm het dan gaat bewegen.
     
  17. Krukaslagers hoor je zeg maar eerst niet, en dan vanaf zo’n 3000 - 3500 toeren begint het te ratelen. Als ze niet te ver heen zijn, dan is het een kort toerenbereik waarin je dat hoort. Drijfstanglagers hoor je meer hoger in toeren. Nu je zegt dat het oliepeil angstig laag was (hoeveel moest erbij?), is lagerschade wel snel aannemelijk.
    Als je de auto straks een beurt geeft, misschien kan je dan een paar uurtjes extra spenderen en dan eerst de carterpan (als ie dus leeg is) eronder weghalen en de krukaslagers controleren.
    Terugkomend op dat olieverbruik: hoeveel kilometer is het geleden dat je het peil gecontroleerd had? En hou dit goed in de gaten, de 2.0 Duratec motor is ijzersterk, maar kan soms wel een slok olie lusten. Vaak is nwe zuigerveren en licht honen al afdoende om dit te verhelpen.

    De distributieketting van deze motor zou ik me niet druk maken. Het is geen VW of Peugeot.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  18. Er is goed 2.5 liter bijgegaan. Nu staat het op 2/3 a 75% op de peilstok. Laatste keer dat het gecontroleerd is, is 10/15k en 1 jaar geleden. :oops:

    Thnx voor de info. Goed om te weten waar ik op moet letten! Mijn monteur is erg goed, maar zijn gehoor helaas niet. :lol:

    Het idee is dat we nu op korte termijn het inlaatinspruitstuk vervangen. Dan even kijken wat het doet met het geluid. Als dan toch nog aanwezig blijft, gaan we er tijdens de beurt inderdaad verder naar kijken.
     
  19. Gisteren het nieuwe luchtspruitstuk geinstalleerd. Was wel een klusje, maar wel (een beetje) waard. Het blok klinkt rustiger en loopt beter, maar......
    ....het geluid is er nogsteeds. :?

    Heb nog eens goed geluisterd en het lijkt echt eerder bovenuit het blok te komen dan onderuit. Het lijkt ook dat het aan de rechterkant zit. Zou het ergens de riem daar of een van de aangedreven onderdelen kunnen zijn?

    En hoe zou ik erachter kunnen komen dat het de lagers (krukas/drijfstang) zijn? Alleen door olie te controleren op schaafsel?
     
  20. Als het aan distributiekant zit. Dan vraag ik me af of de kettingspanner zijn werk nog goed doet.
    Want daar klinkt het naar.
    Maar eerlijk heb ik dat zelde gehoord van andere met issue hierop.

    Kantelende zuigers, drijfstanglagers hoor je het best in lage toeren met acceleren. Dat kan je ook horen als je stilstaat.
     

Deel Deze Pagina