1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gezocht, iemand die distributieriem kan vervangen mk1 1.6 motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Rts, 17 apr 2023.

  1. Zoals titel beanaamd:

    Gezocht, iemand die de distributieriem / waterpomp multiriem kan vervangen voor de focus MK1 1.6 (2004)
    Kom zelf uit regio Tilburg (brabant)

    Hoor het graag :-)
     
  2. Dat kan ik wel voor je doen, maar pas vanaf medio september

    Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
     
    Rts vindt dit leuk.
  3. Wil je ook de nokkenassen seals en de krukas seal gedaan hebben?

    Ik neem aan de spanner en de vrijloop poelie sws.

    Wil je zelf mee helpen of is t idee, afgeven en wachten tot het klaar is?
     
  4. Distributie is inclusief rollen en spanners uiteraard. Maaruh krukaskeerring? Als ze al lekken, dan is dat vaak de binnenste. Oftewel bak erachter weg. En nokkenas keerringen? Waarummuh dan?
     
    Rts vindt dit leuk.
  5. #5 R.Zwiers, 17 apr 2023
    Laatst bewerkt: 17 apr 2023
    Het is een vraag óf hij dat wilt. Ikzelf heb t toen bij mn mk2 niet gedaan. Ikzelf zeg ook, zolang ze niet lekken niet aan komen.

    Maar goed, mocht je t wel willen, is dat de gelegenheid. Afhankelijk van hoeveel km en leeftijd. Gaan rubber keeringen haarscheurtjes vertonen, en toch minimaal lekken.

    En rollen en spanner is gebruikelijk om mee te nemen. Maar je kan ook alleen de riem doen. Dus ja voor ik iets aanbied, vroeg ik gewoon wat er gedaan moest worden.
     
    Rts vindt dit leuk.
  6. Thanks voor de reacties. Het gaat inderdaad om de distributieset ( incl spanners en waterpomp). Ook de multieriem even meepakken lijkt me handig.
    Het is niet iets wat ikzelf aandurf, dus de vraag of het iemand het zou kunnen uitvoeren ( tegen betaling). De seals zijn niet nodig om te vervangen.

    @antig01 thanks, heb je vast een pb verstuurd.

    Mocht iemand eerder kunnen dan september, is dat natuurlijk ook goed
     
  7. Ik snap dat je het vraagt. Persoonlijk verving ik alleen de distributieriem als alles werd meegenomen, dit om gezeik achteraf te voorkomen. Misschien de waterpomp ook meenemen? Zit niet in de distributieriem, maar bij het vervangen op een ander moment is de kans groot dat je de koelvloeistof morst over de d-riem en dus weer moet vervangen. Mijn comment was meer bedoeld dat seals vervangen bij een MK1 Zetec (is ook geen 1.6 Duratec) geen common ding is.
     
  8. Heb bij mijn 1.6ecoboost gedaan, geen idee of de 1.6zetec zelfde is. Heb daarvan de blokeerzet nog wel.
    Kan het en kom ook uit tilburg. Maar echt plek heb ik niet zo direct om te doen.

    @Marco Morello
    Tegenwoordig zijn er distributiesetjes en zit waterpomp er al bij.
    Het is eigenlijk waterpomo altijd mee vervangen met distributieriem. Dit ivm Er meer kracht op de lager kan komen te staan en daardoor kan het kapot gaan.
     
  9. De waterpomp zit bij de Zetec MK1 niet achter de distributieriem. De pomp zal dus niet zwaarder belast worden.

    [​IMG]

    Maar is wel verstandig om mee te nemen.
     
  10. Ah zo.
    Zie je eigenlijk nagenoeg nooit dat bij distributieriem de pomp door de multiriem wordt aangedreven. Alleen bij motoren met ketting of riem door de olie, daar zit het bij de multiriem.
     
  11. Maar wel gewoon meenemen die waterpomp. Zie mijn verhaal, keurige auto, distributie op een ton gedaan werd mij netjes gemeld.
    Begint ie te piepen en later lekken, op 155.000 km waterpomplagers kapot. Kon de hele distributie dus weer gedaan worden dankzij de verkeerde zuinigheid van een vorige eigenaar.
     
  12. Is er bij jou in de buurt geen doe-het-zelf garage? Bij mij in de buurt (Alkmaar) zit er wel een. Je kunt hier een afspraak bij maken en dan helpt een monteur je tegen betaling om reparaties uit te voeren. Scheelde mij honderden euro's.
    Via marktplaats zijn er ook vaak mensen te vinden die reparaties uitvoeren bij auto's.
    Succes ermee!
     

Deel Deze Pagina