1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Stotterende koude start

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Gianshamo, 19 apr 2023.

  1. Hallo allemaal,

    Ik heb sinds een paar maanden een Ford focus 1.0 ecoboost 125 pk uit 2014.
    Sind gisteren als ik koud start begint de auto te schokken en te stotteren. Na 1 minuut verdwijnt het weer tot dat ik hem weer koud start. De garage wil nieuwe bougies erin doen. Ikzelf denk dat dit niet gaat helpen. Heeft iemand hier ervaring mee?

    Groetjes Gianpaolo

    Verstuurd vanaf mijn 2201117SY met Tapatalk
     
  2. Hoe oud zijn je huidige bougies? Draai ze dr eens uit, en bekijk ze eens. De bougies kunnen een hoop vertellen.
     
  3. Ik zou er gelijk nieuwe indraaiende kost de kop niet
     
  4. Zeker weten dat dat kan helpen. Die moeten om de 60k of 5 jaar geloof ik.
     
  5. Ik heb geen idee hoe oud ze zijn maar ik laat ze sowieso vervangen. Zou dat het probleem op kunnen lossen?

    Verstuurd vanaf mijn 2201117SY met Tapatalk
     
  6. had bij mij mk4 1.0ecoboost dat bij schoonmaken van de motor. de bobine defect raakte. Ze hebben toen grote beurt gedaan inc bobine vervangen.
    dus ja het kan zomaar ook bobine zijn.

    Maar zolang hij in garantie zit (neem aan jaar bovag garantie) zou ik hem lekker door de garage laten fixen.
     
  7. Nee helaas ik heb er alleen 3 maanden dealer garantie op gekregen.

    Verstuurd vanaf mijn 2201117SY met Tapatalk
     
  8. Dealer die zitten eigenlijk allemaal aangesloten bij bovag of dergelijks. Dus jaar garantie.
    Ze zijn vanaf april 2023 verplicht jaar garantie op 2de hands voertuigen te bieden.
    Daarom is bovag garantie van 6 naar 12maanden gegaan.
    Het is de vraag waar de dealer bij aangesloten is.

    Het gaat om waarvoor je getekend hebt dat is de vraag.
    Heb je specifiek afgezien van garantie. Dan heb je alleen wettelijke garantie van jaar. Dat houd in dat je mag verwachten dat je eerste jaar niet op onnodige gebreken mag stuiten.

    in jouw geval is net wat de kosten worden. Bougie of zo vervangen kun je nog wel ophoesten, maar als het duurder en duurder wordt heb je wel recht op garantie.

    https://wettelijkegarantie.nl/recht...JZSdrYpIyI-m__RqpZzWpsHIhNwWfl_BoCE38QAvD_BwE

    https://www.ad.nl/auto/koper-gebruikte-auto-beter-beschermd-voortaan-een-jaar-garantie~a5024764/
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Dankjewel [emoji1360] fijn om te weten dat ik nog ergens op terug kan vallen

    Verstuurd vanaf mijn 2201117SY met Tapatalk
     
  10. We zijn op vakantie naar Italie en in Frankrijk en bij aankomst bij het hotel kwam ik na een check erachter dat de koelvloeistof onder het minimum zat. Ik heb de pechhulp gebeld en die heeft gezegd dat ik naar de Ford garage kon rijden 8 kilometer verderop. Die heeft er naar gekeken en kon geen groot lek vinden en dacht niet aan de koppakking. Ze hebben me een kan vloeistof meegegeven. Ik ben verder gereden naar Italiƫ en het vloeistof Nivea is niet meer gedaald. Wel heb ik met starten na een tijdje stil te hebben gestaan last van schudden en stotteren. Dit had ik ook al een keer voor vertrek maar toen leek het opgelost te zijn met het vervangen van de bougies.

    Heb ik nu het rijden met minder koelvloeistof al moterschade opgelopen en verklaart dat de moeilijke start? En denken jullie dat ik zo nog even door kan rijden in ieder geval naar Nederland?

    Gr Gianpaolo

    Verstuurd vanaf mijn 2201117SY met Tapatalk
    [​IMG]
     
  11. Heel eerlijk gezegd is dat erg moeilijk te zeggen vanachter mijn scherm en toetsenbord. Als je lang hebt doorgereden me te weinig koelvloeisof kan je blok beschadigd zijn en er dan mee terug rijden kan wel een probleem worden. Echter als het KVS nu niet meer zakt kunnen er twee dingen aan de hand zijn:
    1) je had al weinig of te weinig KVS bij je vertrek
    2) je motor is nu nog niet echt warm gelopen waardoor de KS nog niet door het hele blok is gelopen en daardoor likt het alsof het niet wordt verbruikt.
    Ik zou dat heel goed in de gaten houden, want nogmaals, het is iervandaan moeilijk in te schatten. Het kan ook een simpele lekkage aan een van de slangen zijn of het vat zelf. Dat hoop ik voor je want dat is makkelijker en minder kostbaar dan als er een pakking lek is en je motor de soep in loopt. Dus je vraag is helemaal terecht maar het antwoord is afhankelijk van de oorzaak van het verdwijnen van de KVS en dat zal onderzocht moeten worden.
     
  12. #12 Gianshamo, 7 mei 2023
    Laatst bewerkt: 7 mei 2023
    We zijn inmiddels terug in Nederland. We zijn terug moeten vliegen en de auto komt terug op transport naar Nederland. Ik heb een 1.0 ecoboost specialist in Wijchen gebeld en hem gevraagd wat hij ervan dacht. Hij heeft gezegd dat er met dit soort klachten 9.5 van de 10 keer een nieuw blok in moet. Kosten 4000 euro. Hij vertelde dat nieuw pakking plaatsen geen zin heeft en een tijdelijke oplossing is. Als dat zo is weet ik niet of ik dat de auto nog waard vindt. We wachten nog af wat de garage zegt als de auto daar aankomt. Dat kan nog 2 weken duren

    Verstuurd vanaf mijn 2201117SY met Tapatalk
     
  13. Vervellend dat het zo is gelopen.

    In jouw geval zou je wel degelijk op wettelijke garantie kunnen verhalen.
    Je hebt auto gekocht en binnen jaar is het dermate erg dat je onnodige reparatie moet doen.

    9 van 10x nieuwe motor is beetje gek.
    Ligt heel veel aan hoe er mee gereden is na melding motor overhit. Controle van de kop en vervangen van koppakking is dan vaak goed, mits het de koppaking zelf is natuurlijk. Alleen het kan ook zijn dat er scheur in de kop zit.
    Zou dan ook niet weten waarom diversen steeds zeggen dat koppakking tijdelijke oplossing is. Als kop en blok vlak genoeg zijn en koppakking was daadwerkelijk tussen uit geblazen. Dan zie ik geen rede dat nieuwe koppakking voor problemen later kan zorgen.
    Het is wel zo dat de rede dat koppakking er tussen uit is geblazen vaak te wijten is aan te hoge druk in de motor. Dit kan dus gebeuren als turbo teveel druk levert dan komen er teveel stress op de pakking te staan.
     
    Gianshamo en Edgar Focus vinden dit leuk.
  14. Jeetje wat een verhaal. Eerste advies nu is controleer of je een rechtsbijstandsverzekering hebt en schakel die in. Anders kijk of je elders rechtshulp kan krijgen. Je hebt weliswaar wettelijke garantie van een jaar maar om daar ook gebruik van te maken kan bij sommige garages lastig zijn. Ook moet je het bedrijf waar je gekocht hebt de mogelijkheid geven om te repareren want als je nu direct naar een ander gaat wordt het weer een ander verhaal. Hoe dan ook heel veel sterkte met deze situatie en hou ons op de hoogte.
     
    Gianshamo vindt dit leuk.
  15. De garage heeft net gebeld de auto is daar aangekomen. De koppakking is inderdaad lek en ze willen de koppakking maken. Ik ben blij dat de garage daar zo schappelijk mee omgaat. [emoji1360] G. Geurtsen

    Verstuurd vanaf mijn 2201117SY met Tapatalk
     
  16. We duimen voor je dat dat het probleem definitief verhelpt :thumbup:
     
  17. Ja idd. Maar ik neem aan dat ik op de reparatie ook garantie krijg.

    Verstuurd vanaf mijn 2201117SY met Tapatalk
     
  18. Op elke reparatie staat garantie erop.
    Althans mocht er toch iets voorkomen, dan zul je niet voor alles betalen.
    Als dit met garantie afgehandeld wordt, dan zullen de meeste garages niks in rekening brengen mocht het niet oplossen.

    Als ze zeggen advies om a te doen, maar kan b zijn.
    Dan ben je voortijds op de hoote gebracht over de kosten ervan. Dan zul je mogelijk wel tegemoetkoming krijgen. Alleen je weet dat a naar b kan leiden.
     
  19. Er was toen ik hem kocht ook al een nieuwe katalysator onder gezet. Volgens mij gaat zon ding ook niet zomaar kapot. Ik vermoed dat er al koelvloeistof door de uitlaat is gekomen.

    Verstuurd vanaf mijn 2201117SY met Tapatalk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  20. Katalyator kan ook stuk gaan door te weinig rijden, ik kocht mijn 2015 met nog geen 75dkm op de teller dit jaar. Dat is net 9000KM per jaar gereden en binnen 2 maanden reed ik er al flink mee en moest de atalysatr ook vervangen worden. Geen koelvloeistof lekkage gehad. Maar het enorm snel doorschakel advies van de Ford en weinig toeren maken is gewoon niet goed voor de auto. Ik trek hem bij warm blok af en toe flink door en merk dat hij langzaam steeds beter optrekt en iets zuiniger rijdt. gemiddels 6.4/100 bij ongeveer 100km per dag gecombineerd stad/snelweg
     
    Gianshamo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina