1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Distributieset zelf vervangen ST/RS mk2

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Romlau, 18 apr 2023.

  1. Hallo!

    Ik wil graag zelf de distributieset vervangen inclusief waterpomp. Zijn hier ook handleidingen van te vinden? Ik heb wel filmpjes van youtube gezien, maar af en toe ontbreekt er wat info lijkt het. De aanhaalmomenten mis ik en de meningen lijken verdeeld over het wel of niet gebruiken van blokkeergereedschap. Is hier echt een set voor nodig of zijn bouten/pennen benodigd?
     
  2. Er is speciaal gereedschap voor 't blokkeren van de nokkenassen. en ook een of andere pin voor de krukas volgens mij..

    Dit filmpje gezien?
     
  3. Welke motor heb je?
    Er zijn motoren met een distributieketting [de 1.8 en 2.0 motoren].
     
  4. In de titel noemt ie de ST/RS. Dus het zal om de 2.5 turbo 5-cilinder gaan.
     
  5. Dat wist ik dus niet, alweer wat geleerd.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  6. @M.Blaak dat is volgens mij wel alle info die ik nodig heb. Dank daarvoor. Ik las in de reacties op youtube dat blokkeergereedschap niet per sé nodig is, maar wel sterk wordt aangeraden. Ik ga dit weekend eens een poging wagen om de set te vervangen. Van een autobedrijf kan ik een blokkeerset lenen.

    Ik wilde eigenlijk de nokkenas keerringen niet vervangen. De boel is kurkdroog. Of is dit min of meer een must?

    Vind het wel spannend of ik overal bij kan en alles wel los krijg. De auto staat op de brug. Ben benieuwd. Voor mij de eerste keer.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  7. Mijn collega heeft vandaag de riem van mijn auto gedaan. Hij had alleen moeite met de bouten van de waterpomp. Die zitten erg onhandig. De rest leek 'm wel goed af te gaan.
     
  8. Als je een blokkeerset kan lenen zou ik die zeker gebruiken. Om het blokkeergereedschap op de nokkenassen te plaatsen moeten de doppen eruit gehaald worden (meestal lukt dat niet zonder deze te beschadigen) en moeten de "nokken" voor de nokkenassensoren verwijderd worden ( deze bouten zijn rekbouten en moeten volgens de fabrieksvoorschriften vervangen worden) , waarna je de boutengate gebruikt voor het monteren van het blokkeergereedschap. Om er 100% zeker van te zijn dat hij 100% op tijd staat moeten ook de bouten van de nokkenaspoelies een beetje los gemaakt worden (dit zijn ook rekbouten), zodat ze tov de nokkenas kunnen draaien en deze zet je pas vast nadat je de spanner hebt vast gemaakt.

    Ik weet natuurlijk niet zeker of het er iets mee te maken heeft, maar een paar duizend km nadat ik het bij mijn ST had gedaan ging er olie lekken bij de poelies/keerringen en moest ik de keerringen en de poelies vervangen (de poelies slijten bij de keerringen in, alleen de keerringen vervangen heeft dan helaas geen zin).

    Ik heb evt een werkplaatshandboek in PDF voor je (en voor anderen natuurlijk ook), maar ik weet niet of/hoe ik dat bestand (70mb) op het forum kan delen. Als je je mailadres in een pb stuurt kan ik hem iig naar je mailen.
     
    gerardTDCI, Romlau en M.Blaak vinden dit leuk.
  9. misschien kan @Iodokus hem op zijn server toevoegen ;)
     
  10. Ja hoor geen probleem.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  11. Top!

    Zal ik hem via WeTransfer naar je mailen?
     
  12. Da's prima ik stuur je wel even een PB.
     
  13. Zojuist gesproken met de Ford dealer en ook de onderdelen besteld om de nokkenaskeerringen te vervangen. Ford heeft voor deze motor niet een standaard menu om alle onderdelen voor deze klus te laten zien. Is het correct dat dit dan alle benodigde onderdelen zijn?

    Distributieset (inclusief waterpomp)
    2x afdicht doppen bij de nokkenassen
    2x rekboutjes van de nokkenassen, daar waar het blokkeergereedschap in gaat.
    2x nokkenaskeerringen bij de tandwielen
    2x rekbouten nokkenaspoelies
     
  14. Zo zou je alles moeten hebben.

    Om het vervangen van de waterpomp wat makkelijker te maken zou je nog dit setje oid kunnen bestellen...

    upload_2023-4-20_15-8-39.jpeg

    Waterpomp zit precies op dezelfde hoogte als de balk. Blok iets opkrikken voor de bovenste boutjes en iets laten zakken voor de onderste maakt het iets makkelijker, maar zeker nog geen feest. Er zit loctite op de 7 boutjes en je kan bijna geen slag maken.
     
    Romlau en Koen_ vinden dit leuk.
  15. gerardTDCI, Paul_U en John_mk2_RS vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina