1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorlampje Focus Cmax

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door TimmyabPost, 18 apr 2023.

  1. Verdikkie, dat heb ik weer…vandaag ging tijdens het rijden het oranje motorlampje branden. Auto rijdt alsof er niks aan de hand is…morgen komt mijn obd lezer binnen, eens zien wat voor code eruit komt….weet iemand dingen die vaak voorkomen?
     
  2. als je er weinig van merkt is het waarschijnlijk code P0420. foutieve reading van uitlaatgassen.
    Resetten en doorrijden. Komt ie dan terug dan is (een van) de lambdasensor(en) kapot of in 't ergste geval de Katalysator.
     
    TimmyabPost vindt dit leuk.
  3. Kijk, goed om te weten. Hij is een maand of 2 geleden door de apk gekomen dus dan zal de Kat toch niet stuk zijn? Ik ben benieuwd en zal posten wat de code is
     
  4. Een paar keer E5 tanken en bij warme motor flink toeren laten maken. En een stuk rijden zodat de boel lekker warm wordt. Als dat niet helpt dan is de kat dood.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  5. Goed om te weten, ga ik sowieso doen. Er zijn wel heel veel korte stukken gereden.
     
  6. In 2020 kreeg we deze melding ook verschijnen toen we terug kwamen van Oostenrijk. Na contact gehad met de ADAC bleek dat mijn katalysator defect was.
     
  7. Ik hou jullie op de hoogte morgen
     
  8. Het blijkt code P0400 te zijn. Een EGR klep die niet lekker werkt. Maar zit deze wel op mijn 1.8 benzine Cmax?
     
  9. Hoi, bekijk RIDEX EGR klep op de AUTODOC-app https://m.autodoc.nl/ridex/8153016 eens.
     
  10. Ik had het net gezien inderdaad. Heb de foutcode gewist en ik ga maar even zien of en wanneer het terugkomt. Gelukkig kan ik deze op zich wel vervangen.
     
  11. Soms kan je die dingen ook reinigen. Maar in elk geval ben je een stapje verder.
     
  12. Ik ben zeker weer verder, had m niet verwacht alleen. Was in de veronderstelling dat op oudere benzinemotoren geen EGR zou zitten. Nou ja, even kijken maar. Die dingen zijn gelukkig niet zo duur
     
  13. Is wel makkelijk te bereiken op deze motoren. Is ook maar een klein klepje. Enige nadeel is wel dat je je koelvloeistof moet drainen als je de klep er af moet halen.

    Dus icm koelvloeistof verversen, prima te doen.
    Je kan er dan ook direct aan denken direct de waterpomp en de thermostaat te doen. Als dat nog niet gedaan is.

    Of, zoek op internet een tuner die je egr kan uitschakelen en wegschrijven. Kost dacht ik zon €75.-
     
  14. Tja, thermostaat heb ik een maand geleden gedaan met nieuw koelvloeistof…waterpomp is nog niet eerder gedaan…ik kan wel proberen om dat slangetje dicht te knijpen met zo een speciale tang.

    Is die EGR overbruggen/uitschrijven niet illegaal? En haal je je waardes nog wel dan?
     
  15. Nouja klem er op kan idd. Máar als je hem dan los bout, komt t koelvloeistof uit je blok.

    Ik heb bij mn fiesta ook plaatje er tussen, en weg laten schrijven bij de tuning.

    Apk meeting 4 gassen, geen probleem.

    Maatje van me heeft de hele egr weg gehaald en een blind plaat er op. Wel een foutmelding op t dashboard.

    Apk ook geen probleem.
     
  16. O ok…ja das een goede dan. Ik ga eerst even afwachten wat die melding doet. Ik snap alleen niet zo goed waar de koelvloeistof uit komt maar ik ben niet zo bekend met de 1.8 motor van Ford. Bedankt voor de info!!
     


  17. DEZE HANDLEIDING VOOR DE DURATEC 1.8 EN 2.0L MOTOR
     
  18. Edit, foutcode gewist en het komt niet meer terug. EGR test was ook goed. Duimen dat het zo blijft
     

Deel Deze Pagina