1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MK3.5 1.0 ecoboost koppeling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door DexterXL, 2 mrt 2023.

  1. Helaas helaas, na 4 jaar zeer probleemloos rond te hebben gereden zijn wij nu ook eens aan de beurt
    voor een kostenpost.
    De koppeling bokte/stuiterde al een tijdje bij vlug optrekken, dat is meestal teken nummer 1 dat de
    koppeling niet goed meer is, vervolgens met de wagon vakantie vol in de bergen hem nu 2x betrapt
    op iets slippen met extra geluid, gelukkig eenmaal aan het rollen kan je gas geven wat je wilt, maar slippen
    doet ie dan niet, dus dat is teken nummer 2 dat de koppeling eraan komt.

    Dus een offerte opgevraagd bij mijn vaste garage....de uitkomst was best schrikken, net geen €1400,-
    en bestond uit:
    - koppelingset met druklager
    - dubbel massa vliegwiel
    - 3 liter versnbak olie
    - uiteraard klein materiaal
    - 6 uur arbeid

    De Focus zal komende dagen de 79.000km aan tikken, buiten het feit dat ik het belachelijk snel vind dat de
    koppeling stuk gaat, en dat er op dit model een terugroepactie betreffende de koppeling was, lijkt het mij ook niet
    echt nodig om het druklager (hydraulisch) en dubbel massa vliegwiel te vervangen, dat drukt de prijs net onder
    de €1000,- wat ik nog steeds veel geld vind voor een koppeling.
    Of denk ik soms te ouderwets? want vroeger was alles simpeler.

    Heb ook nog een mailtje naar de Ford dealer gestuurd die de Focus aan ons heeft verkocht met het feit dat
    ik geen zorgen over de koppeling hoefde te maken want die was goed bevonden tijdens de terugroepactie.
    Uiteraard was het geen positief mailtje, maar ik ben toch al geen vriendjes meer met ze, ik verwacht heel
    eerlijk gezegd ook geen reactie van die lui
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Druklager en vliegwiel zou ik toch altijd mee vervangen.
    Er zijn koppeling sets waar het vliegwiel standaard bij zit. Twee-massa vliegwielen hebben niet het eeuwige leven en als je het toch los hebt liggen kan je het beter direct vervangen.

    Natuurlijk is het aantal kilometers wel laag, dat zeker. Maar een auto die veel in de stad onderweg is zal sneller een nieuwe koppeling nodig hebben dan een auto die alleen op de snelweg zit.
     
    Edgar Focus en DexterXL vinden dit leuk.
  3. Is inderdaad wel erg snel voor een koppeling. De prijs lijkt mij nog wel okay. Mijn mk1 heeft een nieuwe koppeling nodig, niet omdat ze versleten is maar omdat de koppelingscilinder in het druklager is ingebouwd en die is kapot.
    Hier in de buurt offertes gevraagd en die zitten allemaal tussen de 850 en 950 euro, en dat was dan nog niet eens bij een Ford garage
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  4. Persoonlijk zou ik eerder het druklager wel vervangen en het vliegwiel laten zitten, maar e.e.a. eerst eens bekijken hoe de stand van slijtage is. Wat kan er aan een dubbelmassa vliegwiel verslijten met zo weinig km
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  5. Geen idee wat de prijs van dat vliegwiel is. Maar als ik even uitga van mijn situatie dan kost dat vliegwiel 400 á 500 euro meer. Dan zou ik toch al serieus overwegen om het ook te vervangen aangezien die theoretisch al de helft van zijn levensduur erop heeft zitten. Het feit dat de koppeling er nu al aan is kan er ook op duiden dat het vliegwiel al behoorlijk achteruit is gegaan denk ik dan.
    Zou toch ontzettend sneu zijn moest je nu enkel de koppeling doen en bij (ik noem maar wat) 160.000 er achter komen dat je vliegwiel vervangen moet worden. Je staat dan voor hetzelfde dilemma als nu, vervang ik dan meteen ook de koppeling, want die is nog niet zo lang geleden al vernieuwd...
    Just my two cents
     
    DexterXL, Edgar Focus en R.Zwiers vinden dit leuk.
  6. Gewoon vervangen indien t open ligt. Kost wat extras maar 1 weet je dat t weer goed is, en 2 je kan er sws weer een lange poos tegen
     
    DexterXL, Edgar Focus en meeder vinden dit leuk.
  7. waarom?
    ik heb mijn MK2,5 gekocht met 85K op de teller en verkocht met 303K.
    veel korte ritten gereden (diesel) en nooit problemen met de koppeling gehad.
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  8. Dubbel massa vliegwiel kan vaak wel blijven zitten.
    Ja heb zelf vaak mee vervangen puur omdat of vervrand was, of dat we accoord hadden van bedrijf.
    Enkele keer moest het vervangen worden ivm alles doorgeslagen is en dus juist hierdoor geen aanrijving mogelijk was.
    Echter dit is vaak rede van koppel die motor heeft.
    Als koppel laag is dan heb je minder vaak last van. Dan moet je het zien zoals een vaste vliegwiel die schuur je ook op en gebruik je nogmaals.

    Druklager is niet het geld en zou juist deze altijd mee vervangen ivm deze kunnen lekken.

    Je zou met garage kunnen afspreken alles vv op vliegwiel na. Bij demontage ff controleren.
    Wat spelling is normaal en geen probleem.

    Dat koppeling bij 1.0 al zo snel komt, dat kan zijn dat of druklager issues geeft. Of dat de koppel tegen de grens van de koppeling zit.
    Ivm je altijd in koppel gebied rijdt zit je maximale te gebruiken van de voering.
    Atmosferische motor heeft koppel hogerin zitten en met rustig rijden kom je daar nooit echt. Gevolg dat je dus makkelijker langer doet met de plaat
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  9. 79000 valt mee, mijn koppeling ging bij 35000 stuk. En de dealer deed er helaas niks mee...
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  10. Balen Dennis, altijd zonde zulke uitgaves en je verwacht dat de koppeling veel langer meegaat. Zou de tuning nog invloed gehad hebben denk je?
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  11. Niet met mijn rijdstijl, ben zeer vaak een rustige rijder, heel soms een jeugdige uitspatting, maar als ik vlot wil rijden pak ik de motor wel,
    daar kan een auto niet tegenop qua beleving.
    De vorige Focus was ook getuned, is eruit gegaan met 160.000km en originele koppeling, maar dat was dan wel een ongeblazen 2.0i
    en daar hing dan nog wel eens een caravan achter.

    Ach ik ben nog alle opties aan het bekijken, en er zal vast wel een oplossing komen, er is gelukkig geen spoed bij, moet naar mijn
    idee gewoon voor de zomervakantie opgelost zijn.
     
    Janfocus vindt dit leuk.
  12. Ik heb een offerte liggen van koppeling a 679 dit is ex vliegwiel. Incl druklager,drukgroep koppelingsplaten, transmissieolie, . Dit bij een ford specialist ( voorheen dealer)
     
  13. Met vliegwiel ga je ook richting de €1000,-
    Maar is iig een stuk minder als wat mijn garage ervoor moet vragen.....ja moet!!
    Hij zit bij een bepaalde organisatie aangesloten welke hem verplichten om bij een bepaalde
    automaterialen leverancier spullen af te nemen, die hebben de prijzen onder het kopje
    "gevolgen van corona" systematisch verhoogd.
    Als voorbeeld:
    Het vliegwiel kost bij hem €443,-.....en dan nu een stukje TellSell...maar wacht, dat is nog niet alles,
    je krijgt nu maar liefst 21% kort...ehhh, belasting erover, dus NU voor maar €536,-
    Als ik een willekeurige gerenommeerde online onderdelensite pak, complete koppelingsset met druklager á €189,-
    en een vliegwiel á €299,-, dan hoef je geen rekenwonder te zijn dat dat minder is dan €536,-
    Nou dat dus
     
    Edgar Focus en R.Zwiers vinden dit leuk.
  14. en hoe denkt jouw garage er over als je zelf de materialen aanlevert?
    ik vroeg mijn garage (mijn neef dus) voor 4 Good Year banden wat dat zou kosten.
    ten eerste kon hij de gevraagde band (Good Year F1 A-Symetric) niet leveren via zijn leverancier :confused:
    de band die het dichtste bij kwam kostte bij hem 225 euro per stuk.
    online kon ik ze wel vinden voor 140 euro per stuk en heb ze dus zelf besteld en door hem laten monteren.
    meestal verdient een garagebedrijf nog zo'n 20% op de onderdelen die hij levert en ze daarom niet staan te springen om klanten die de onderdelen zelf aanleveren (snap ik ook wel)
    het 'nadeel' voor jou is dat je alleen garantie hebt op de montage en niet op de onderdelen bij jouw garage.
     
    Edgar Focus en DexterXL vinden dit leuk.
  15. Je hebt tijd schreef je, dus overal informatie winnen en offertes vragen en doen waar je je goed bij voelt
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  16. Precies.....tijd zat en meestal kom ik ineens met een idee waar je niet in eerste instantie aan dacht:schater:

    Intussen weer thuis en zonder problemen, misschien een combi van gewicht, temp. olie hydraulische koppeling,
    noem het maar :shrug:
    En gewoon de 1:16,9 gemiddeld, tsjaa daar ligt het iig niet aan
     
    Patman en Edgar Focus vinden dit leuk.
  17. Kan @R.Zwiers je niet helpen? Die heeft oinlangs nog een koppeling gedaan
     
    R.Zwiers en DexterXL vinden dit leuk.
  18. Daar heb ik al contact mee gehad, hij behoort tot de optie :thumbup:
     
    gerardTDCI, R.Zwiers en Edgar Focus vinden dit leuk.
  19. Hij zal er in ieder geval geen problemen mee hebben als je eigen onderdelen meebrengt en alleen dat al scheelt enorm. Wel mooi heh hoe zo'n forum kan werken :thumbup::thumbup:
     
    gerardTDCI en DexterXL vinden dit leuk.
  20. Ja is top, maar dat wist ik al wat jaartjes ;)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina