1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kosten dealer.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door HUMALOG, 30 jan 2023.

  1. Goedeavond. Vandaag is mijn auto wederom bij de dealer geweest. Lijkt wel of ik reparatie na reparatie heb.

    Naast de reparaties die zijn uitgevoerd kwam de dealer met de mededeling dat de kat vwrvangen moest worden ivm motorstoringslampje en dat de distributieriem dit jaar moet worden vervangen .

    Kosten kat 1100,-
    Kosten distributie + waterpomp 1500,-

    Nu heb ik me suf lopen googelen op dit forum en op google zelf maar vind deze kosten eigenlijks te hoog . 3 tot 400 totaal. Wat is jullie mening
     
  2. 300 tot 400 totaal. Wat bedoel je daarmee? Dat de kosten totaal 300-400 te hoog zijn, of verwacht je dat voor 300 tot 400 euro de distributie en waterpomp gedaan worden en de kat vervangen wordt? Wat voor motor heeft je focus?
     
  3. Ehh sorry ja 300 tot 400 te hoog voor het totale bedrag

    Ik heb een 1.0 ecoboost 125pk van 2013
     
  4. Tsja, die riem is nou eenmaal een hele hoop werk. Er zullen intussen wel bedrijven zijn die dit goed kunnen uitvoeren tegen een lager tarief dan de dealer. Van Mossel bij ons in de buurt vraagt al bijna 110 euro per uur voor een monteur, en als die een dag bezig is met een distributieriem ben je dus alleen aan arbeid al bij 900 euro kwijt. Dan komen de onderdelen er nog bij tegen Ford prijzen. Ik denk dat als je zelf de katalysator kunt vervangen je al makkelijk 500 kunt besparen. En voor de distributieriem zou je eens kunnen googelen, dan kom je waarschijnlijk ook nog wel 3 tot 400 euro lager uit. Ik ken zo uit mijn hoofd geen garages waar je terecht zou kunnen, maar met zoveel verkochte 1.0 EcoBoost motoren zullen er vast wel wat 'specialisten' zijn intussen.
     
  5. Als je hier even rond zoekt zul je er achter komen dat ook de riem van de oliepomp vervangen dient te worden.
    Wil je echt geld besparen op onderhoud zul je het allemaal zelf moeten gaan doen dat is de enige oplossing of de auto voor die tijd weg te doen
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  6. Waarom nog naar de dealer met een 10 jaar oude auto?

    Wij brengen onze Fiesta van 2013 gewoon naar de Vakgarage. Scheelt ongeveer de helft qua kosten tov een Ford dealer. Vaak krijg je ook nog betere service.

    Zelf ga ik nog wel langs de Ford dealer, maar dat is dit jaar waarschijnlijk voor het laatst.
     
  7. Vraag bij een onafhankelijke garage een offerte voor het vervangen van de distributieriem en riem van de oliepomp en je kan zelf de keuze maken.
     
  8. meeder vindt dit leuk.
  9. Er gaat niets boven Groningen :thumbup:
     
    WauW*TeR en gerardTDCI vinden dit leuk.
  10. Vorig jaar juni heb ik distributieriem+waterpomp+vloeistoffen laten doen voor €650 in Breda. Het kan dus zéker goedkoper.
     
  11. Heb je een 1.0 ecoboost? die prijs lijkt me meer voor een 1.6 Ecoboost.
     
  12. een 1.6 ecoboost inderdaad. Zit daar zo'n groot verschil tussen qua set? Of juist qua arbeidskosten?
     
  13. Arbeid bij ford dealer komt er voor de 1.0 nog €1000 bij
     
  14. Is heel andere motor en kost minder tijd en onderdelen.
     
  15. @Thomas1984
    1.6ecoboost heb ik zelf gedaan. Kosten me 4uur om te doen inc waterpomp op me gemakje.
    Eerlijk heb ik wel diverse dingen weggelaten om te doen.
    Zoals kleppendeksel verwijderen. Zolang je de nokkenaswiel niet afhaalt maakt dat niet veel uit.
    Startmotor moet eruit om vliegwiel goed te blokkeren. Heb de bdp pin gebruikt om krukasbout vast te zetten op moment.
    JW heeft gelijk dat er kans is dat schroefdraad begeeft en je dus meer ellende hebt.

    Bij 1.0ecoboost komt er nog eens bij dat carter eronderuit moet om de andere riem ook te doen.
    Daarvoor zit dan wel de uitlaat in de weg.

    1.6ecoboost zit losse distribuitiekap. Bij 1.0 ecoboost loopt de kleppendeksel over de distributieriem. Dus die moet er altijd ook af.
    1.0 loopt de riem door de olie heen,bij 1.6 is het nog droge riem.


    Dus ja daar zitten behoorlijk verschillen in. Wat arbeid vergroot en dus direct ook de kosten
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Bedankt voor de aanvullende info!
     
  17. @HUMALOG Hoe staat het met de katalysator? Als deze nog niet is vervangen zou ik eerst eens iets anders proberen.
    Bij ging het motorstoring lampje aan en na uitlezen (A.N.W.B.) bleek het de katalysator te zijn. Echter..... de A.N.W.B.-techneut gaf aan dat het net zo goed de sensor kon zijn of een beetje te veel aanslag. Na een tijdje wat hoogtoeriger te hebben gereden, om de boel wat heter te krijgen, ging het lampje uit en bleef ook even weg. Helaas ging het weer aan. In de opvolgende periode diverse keren aan/uit. Ik tankte altijd E10 (EURO95) en ben overgegaan op E5 (EURO98). Ik heb nu 3 tanken leeggereden en het lampje is nog steeds uit. Ik trek voorzichtig de conclusie dat E10 de boel meer vervuild.
    Ik rij dus nog steeds (fingers crossed) met dezelfde kat zonder storingslampje.
     
  18. Bij mij, 1.0 ecoboost exact hetzelfde. Lokale garage gaf aan dat dit bij de Focus 1.0 vaker voorkomt en raadde een "spacer" aan. Daar zit bij de duurdere uitvoering ook een kleine kat. in. Ik heb het laten doen en door het rijden met E5 en hogere toeren en een paar keer een grotere afstand is het lampje uit. De auto rijdt ook beter. Gecombineerd met de spacer hoop ik er een tijdje vanaf te zijn. Samengevat: kleine stukjes rijden met E10 brandstof en laag toerental geeft katalysator problemen bij de FF 1.0 ecoboost op de lange duur. Bij mij na 133000 km
    Reparatie met nieuwe kat en 2 lambdasondes loopt al gauw op bij de dealer naar € 1200,-
     
  19. Die spacer voor de lambda sonde zorgt er eigenlijk voor dat je het systeem voor de gek aan het houden bent.
    Zeker de spacer met mini katalysator zorgt er voor dat er een gemanipuleerde waarde gemeten wordt.
     
  20. Met E5/euro 98 tanken kan je de boel al een stuk beter helpen.
    Zeker als je alleen maar korte stukjes rijdt.
     

Deel Deze Pagina