1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trilling bij hoge snelheid

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Jan Salden, 30 jan 2023.

  1. Goedenavond,

    Ik ben sinds kort eigenaar van een Focus MK4 Wagon in een ST-line uitvoering. Auto bevalt super, maar op de snelweg merk ik een trilling, zeg maar vanaf 100 km/uur. Ik voel dat dan in de bestuurdersstoel, dus niet in het stuur. Het komt ook niet continu voor, maar het komt en gaat. Dus aantal seconden, en dan is het weer weg, weer een aantal seconden enz. Mijn eerste gedachte gaat uit naar iets met banden of velgen, of kan het ook iets anders zijn?
     
  2. Welkom! Ik ben ook sinds kort eigenaar van een mk4 wagon st line.
    Ben je bekend met cilinderuitschakeling?
     
  3. Ben me inmiddels aan het inlezen...

    Ik zie dat het vooral wordt gemeld bij auto's uit 2019 en 2020. De mijne is van 2021, dan zou je toch verwachten dat het is opgelost. Heb tijdens de proefrit niks gemerkt, hoewel ik vanwege het winterweer van onlangs toen ook niet heel erg door kon rijden. Heb de auto nog geen week en tot dusver ook nog maar korte stukken op de snelweg gereden. Morgen heb ik een lange rit voor de boeg, en zal dan in ieder geval de sportstand eens uitproberen.

    Begrijp dat de dealer en Ford het op 'producteigenschap' gooien. Dat betekent dat we er dus maar mee moeten leren leven...?
     
  4. Probeer eens 100km/h te rijden morgen op cruise voor een tijdje. En probeer ook eens af en toe de cruise 1km/h omlaag te zetten. En kijk of je een verschil merkt.
    Als je het merkt trillen, zet hem ook eens in de sportstand en kijk of het weg is.. Dan heb je in ieder geval de conclusie dat het aan de cilinderuitschakeling ligt :-)

    Of het een producteigenschap is, tja. Als het voelt alsof je op vierkante banden rijdt, lijkt het me geen producteigenschap voor een auto uit 2021 van 30k. Ik heb er ook last van. Maar vind dat het over het algemeen ook in sportstand trilt (in mindere mate).
     
  5. Dank voor het advies, ga ik proberen.
     
  6. Hou er rekening mee dat je op zomerbanden rijdt in de winter. Dus je rubber is harder en daardoor kun je al snel meer voelen.

    Dealer goeit het idd op producteigenschap. Want wettelijk zit erop om lagere uitstoot bij diverse
    Instantie te laten meten.
    Als een softwareupdate de functie uitzet dan heb je ineens milieudelict gepleegd.
    Denk aan volkswagen met sjoemelsoftware/dieselgate.

    Zelf heb ik focus uit 2019 en moet eerlijk zeggen. Heb hem altijd op normaal staan en voel werkelijk nooit dat cilinderuitschakeling actief is. Zelfs na een rit van 900km 0x het idee gehad.
    Dat terwijl bij uitlezen het wel soms zegt actief.

    Kennelijk is elke focus anders ivm sommige het heel goed voelen en ander deel totaal niet
     
  7. Ik heb ook focus uit 2019. Bij 2000 toeren begint het trillen, en klein beetje gas geven en het is weg. Zodra de auto in sportstand wordt gezet is het trillen zo goed als weg

    Verstuurd vanaf mijn SM-S908B met Tapatalk
     
  8. Vandaag een kleine 2,5 uur onderweg geweest, veelal snelweg. Stukken met Cruise Control gereden, eerst in de normaal-stand. Bij de 4,0l/100km ligt duidelijk een omslagpunt. Zodra ie daaronder duikt gaat de cilinderuitschakeling aan, en voel ik getril. Beetje gas bij geven en het is weg. Maar als je gas terug neemt is het er natuurlijk weer.

    Daarna de sport-stand geprobeerd, en dan is het er niet of nauwelijks. Het verbruik ligt dan wel wat hoger. Ik moet zeggen dat het getril de ene keer hinderlijker is dan de andere keer. Ik denk dat ik in principe in de normaal-stand blijf rijden, in ieder geval is het prettig dat er een manier is om het te omzeilen.

    Blijft wel dat ik het bizar vind dat dit niet doordacht is bij het ontwerpen en ontwikkelen van deze motor.
     
  9. Bijzonder he, tenminste dat de cilinderuitschakeling blijkbaar past werkt wanneer het verbruik zo laag als 4l/100km is. Ik had verwacht dat dit veel vaker zou voorkomen om de uitstoot / verbruik van de auto te minimaliseren. Dit verbruik van 4L/100KM kun je vrijwel nooit volhouden met welke snelheid en versnelling dan ook denk ik (alleen heuvelafwaarts of gas lichtjes loslaten).

    Goed om te horen dat je verder geen problemen hebt en nu weet waar het aan ligt. Veel veilige KM's!
     
  10. Klopt. Maar als je je een beetje aan de snelheid houdt, dus 100 km/u rijdt of net iets hoger, komt het toch geregeld voor dat ie onder de 4L/100KM duikt, en dan begint ie dus te trillen. Toch wel irritant. Maar wel een geruststelling te weten inderdaad wat het probleem is, en anders maar wat vaker in de sport-stand rijden.

    Dank, en ook jij veel veilige en plezierige kilometers toegewenst!
     
  11. Krojg de mijne alleen onder de 4l/100km als ik 80 rijd. Dan valt het soms naar 3 5/100km.
    100 is altijd met 4.5l/100km.
    Maar dat zal logisch zijn ivm de mijne dus eigenlijk nooit cilinder uitschakelt word.

    Zou handig zijn om in wagen te rijden waar je het bij merkt en ene waar het niet werkt.
     
  12. Nou, de mijne haalt met grote regelmaat onder de 1:25 op de cruisecontrol, 53km/h / 64km/h / 86km/h
    bij 107km/h haalt ie het niet meer
    En dan ben je blij dat deze nog geen cilinderuitschakeling heeft
     
  13. Het rijden met 16" 17" of 18" wielen kan ook invloed hebben op de ervaring van het trillen.
     
  14. Waarbij... 18 inch de meeste trilling veroorzaakt? Hoe kunnen we dit intepreteren.
     
  15. Ja, precies. In theorie vangt een 16" band meer trillingen op dan een van 18", omdat ie een hogere wang heeft en daardoor meer bewegingsruimte heeft om het te compenseren.
     
  16. Is er nou eigenlijk een manier om die cilinderuitschakeling te de-activeren? Ik las hier ergens en ook in een reactie op AW dat iemand dat had laten doen. Iemand daar ervaringen mee?
     
  17. Sportmodus gebruiken.
     
  18. Ja, die had ik door, maar is het niet softwarematig gewoon uit te schakelen?
     

Deel Deze Pagina