1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Toerental blijft "hangen"

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Hollender, 11 jan 2023.

  1. #1 Hollender, 11 jan 2023
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jan 2023
    Het is denk ik al eens behandeld maar ik vind het zo niet terug.
    Mijn mk1 1,6 zetec heeft het volgende probleem:
    Als ik schakel, of als ik voor het stoplicht stop dan blijft het toerental hangen rond de 1500 toeren om daarna mooi af te zakken naar stationair.
    Dit doet zich vooral voor bij warme motor. Toerental blijft twee a drie seconden te hoog om dan geleidelijk af te zakken.
    De stationair regelklep is schoongemaakt en dat heeft het even verbeterd. Daarna werd het weer erger waarop ik de klep heb vervangen. Helaas heeft dit het probleem niet opgelost. Ik ben ook al op zoek geweest naar valse lucht maar kon zo niks vinden.
    Wat moet ik het zoeken? Iemand suggesties?
     
  2. Jep, kijk dit filmpje even vanaf 4:30, kun je je technisch Duits een beetje oefenen ;)

     
  3. Carterventilatie zal wek gescheurd zijn. Vervang dat slangetje en het kunststofklepje maar eens.
     
  4. De slangetjes ga ik morgen eens nakijken, klepje is vorig jaar al eens vervangen.
     
  5. Ik kende dit filmpje al, ik was enige tijd geleden een fervent kijker van hun show. Mede door dit filmpje heb ik destijds die klep vervangen omdat het probleem zich toen al voordeed, echter niet zo erg als nu. Verschil is hier trouwens dat bij de Fiesta het toerental continue te hoog en hetzelfde blijft en bij mij doet het zich vooral voor bij warme motor en blijft het toerental hangen nadat ik het gaspedaal loslaat. Ook maar tijdelijk want na twee, drie, vier seconden valt ze terug naar stationair en blijft mooi constant.
    Nu wilde ik graag een paar waardes uitlezen en heb mij daarvoor zo'n goedkope obd2 bluetooth scanner aangeschaft zodat ik live info kon bekijken op mijn telefoon tijdens het rijden, echter werkt deze niet bij mijn auto. Waarschijnlijk omdat de auto net iets te oud is. Auto is van 2001 en volgens de manual werkt de scanner bij auto's vanaf bouwjaar 2003.
    Ik vrees dus dat ik met mijn usb scanner en laptop en forscan aan de gang moet gaan maar deze combinatie is dus net even iet minder praktisch.
     
  6. Gasklep al gereinigd?
     
  7. Ga eerst de slangetjes zoals hiervoor aangegeven eens nakijken, zal dan ook het gasklephuis eens te grazen nemen.
     
  8. Ik word hier een klein beetje wanhopig.
    Vandaag het gasklephuis gereinigd, geen overbodige luxe. Zie foto's
    Probleem was daarna erger.
    Bovengenoemde slangen gecheckt. Die zijn al eens vervangen door een knutselaar (zie foto's) en waren in niet al te beste staat. Ik heb de slechte uiteinden eraf geknipt en aangezien de slang naar het klepje van de carterontluchting niet helemaal koosjer zat heb ik daar nog een kabelbinder omheen getrokken zodat ze zeker afdicht, of toch beter dan voorheen.
    Resultaat is nog slechter als daarvoor!
    Wat kan ik nog doen??

    (chips, kan geen foto's met invoegen vanaf mijn telefoon)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Fotos invoegen kan alleen als je lid bent (kost 15 eur per jaar en flink wat kortingen en gratis BBQ op de clubmeeting) anders extern hosten en de linkjes delen.
    Wat kan is dat je BCM/ECU is ingedraaid op de "oude" situatie waardoor hij, nu de situatie verbeterd is, slechter draait. Ik denk als je die reset dat het beter zal gaan maar dat is een gok.
     
  10. Hoe doe ik zo'n reset?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Gasklep reinigen heeft voor dit euvel niet veel zin. @Hollender: heb je de cv slangen er helemaal afgehaald en toen weer terug geplaatst? Mijn ervaring leert dat het kleinste scheurtje al voor ellende kan zorgen. Slang zit ook goed aangesloten op je luchtfilterbak? De stationair regelklep die je hebt vervangen, dat is wel een nieuwe? Het opnieuw inleren van de PCM geloof ik niet zo in.
     
  12. Accu 10 minuten loskoppelen, maar het is geen garantie dat het werkt :mrgreen:
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  13. Alle slangen waren op zicht in orde, alles zit netjes op zijn plek. Ik heb nog een rookmachine staan en ga eens kijken of ik iets kan knutselen zodat ik rook in het inlaattraject kan blazen om te zien of er toch ergens een verborgen lek is.
    De stationairregelklep is nieuw maar niet origineel van Ford.
    Gisteren Forscan geïnstalleerd op mijn laptop, dat straks ook eens even mee aan de gang. Zijn er bepaalde waardes waar ik op moet letten?
    Gasklep sensor was al in orde heb ik gisteravond gezien.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Accu is daarstraks losgekoppeld. Eens kijken of het effect heeft maar ik heb er weinig vertrouwen in.
     
  15. Met Forscan kun je ook de BCM resetten, dan had je de accu niet hoeven loskoppelen,
    Eerst aankoppelen en uitlezen dat kan al wat informatie geven, maar het blijft lastig om het via tekstberichten op een forum een diagnose te stellen.
     
  16. Ik denk niet dat je met Forscan iets kunt instellen bij je mk1 1.6 zetec, hooguit iets uitlezen.
    Bij de mk2 kun je er iig niets mee, daar heb je ELMconfig nodig
     
  17. MK1 heb je focccus of zelfs elmconfig nodig om wijzigingen aan te brengen, uitlezen weet ik niet, geen ervaring mee.
     
  18. Accu is ongeveer anderhalf uur losgekoppeld geweest. Daarna met een grote weerstand de pluskabel kortgesloten op de massa, dan met een kleine weerstand en uiteindelijk rechtstreeks kortgesloten. BCM zou dus zeker gereset moeten zijn.
    Dan accu weer aangesloten en gaan testrijden, motor goed warm gereden en het euvel doet zich nog steeds voor.
    Zometeen eens kijken of ik met Forscan wat live data kan bekijken tijdens het rijden. Ik had zo'n grappige OBD2 bluetooth adapter gekocht om dan via mijn telefoon de live data uit te kunnen lezen maar ik vrees dat de auto daar te oud voor is. Volgens de verkoper werkt het bij auto's vanaf 2003. De Focus is van 2001 en als ik met mijn OBD2 kabel van Tunnelrats in Forscan uitlees dan geeft hij zelfs 1999 aan.
     
  19. Mijn Mk2 Focus had zo'n zelfde probleem.
    Ik heb toen het gasklephuis vervangen.
     

Deel Deze Pagina