1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorblok vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door fordfan, 17 sep 2022.

  1. Duidelijk. Maar alleen vervangen oliepomp riem, dus zonder distributie, is dat meer dan 3 uur werk? Die Carter pan wist ik..
     
  2. Voor de oliepompriem moet eerst de distributieriem verwijderd worden want die zit voor de oliepompriem op de zelfde poelie.
     
  3. Ah, om het handig te houden ja..
     
  4. In de mk4 zit toch ketting?
    Met ketting ben ik gewend dat je niet zo'n kap hebt. Dan kun je simpel ketting loshalen bij krukas en zo omhoog trekken.
    Daar zit trouwens wel de oliepomp direct op de krukas. Dus nooit issue met ketting of riem die issues geeft.

    1750 heb je wel 2de hands motor voor. Dat bedoelde ik eigenlijk mee ivm je motor kapot is. Dan is het voor de auto ander en zo als je dan vaak spreekt. Zeg he nieuwe motor.

    Heb 3cil gezien die 1100euro ksoten maar ook 4cil van 3750.

    Carterpan onder uit zal je idd moeten doen. Dan is vaak niet het werk. Waar ik de ketting van verving moest carter ook vaak onderuit. Puur ivm daar nog stukjes afgebroken pkastic zit van de kettinggeleiders.

    Maar deze flate rate tijden die bij pakketprijs zit inbegrepen. Worden altijd aan de hand gedaan van enkele monteurs.
    Die beginnen aan de klus met alle tools voor hun.
    Nemen dan stap voor stap door wat je moet doen en als ze 1 ding hebben gedaan tools terugleggen op tafel en dan klok stoppen. Zo kom je snel aan meer tijd dan dat je bezig bent geweest.

    Zo stond voor motor vervangen 12uur. Terwijl je het anders doet. Maar met zelfde resultaat had je hem in 3uur vervangen en auto gewassen. Kabelboom en inlaat zat al op de nieuwe motor.
     
  5. Een riem die is opgevreten zoals ff426 aangeeft, doet mij toch echt vermoeden dat het om een 1.0 ecoboost met wetbelt gaat.
    De MK4 is volgens mij nog een poosje leverbaar geweest met die motor.
     
  6. klopt inderdaad. Is het vervangen van oliepompriem bij die motoren makkelijker dan of moet dan ook de distributie eraf?

    En welke motoren zitten er dan in de nieuwe types? Ik wist niet dat latere uitvoeringen een ander type hadden..
     

  7. Ik rij een MK4 mild hybrid. Ook een 1.0 ecoboost maar met een 48v accupakketje. En zonder wetbelt. Wel een versnellingsbak die bij 37.000km al open moest. In latere modellen is dat geen probleem meer.
     
  8. Ik heb vandaag de auto weer op kunnen halen. Oliepomp, de riem daarvan en een “oliezeef”(oliefilter?) vervangen. Kennelijk had ik geluk dat ik de auto redelijk snel gestopt heb, want er is door de dealer geen gruis of schade geconstateerd

    hoe dan ook, de motor loopt wel weer fijn en regelmatig, het tikken wat er gebeurde tijdens het debakel wellicht van kleppen die zonder oliedruk hebben gedraaid?
    Tot nu toe weer tevreden met de auto, hopen dat ik dat vertrouwen in de auto ook weer terugkrijg.
     
    Ecobeast en Bertus 7 vinden dit leuk.
  9. Spartaanse manier om distriebutie te vervangen.
     
  10. Hoi,

    Hoe is dit nu uiteindelijk afgelopen? de auto is inmiddels gemaakt neem ik aan?
    Was de oorzaak ook de wetbelt van de oliepomp?
     
  11. Hey ,
    Hier ook mee gemaakt olie druk laag.
    Het klopt inderdaad de mk4 heeft een ketting maar een klein riempje dat de oliepomp aanstuurt, dit draait in de olie.
    Was helaas helemaal vergaan bij mijne.
    Is een gekend probleem.
    Gebeurt bij 120000KM auto is 3 jaar en gelukkig 5J garantie of 200000KM .
     
  12. Wat ik mij afvraag is of de blokken die dit probleem krijgen wel de juiste motorolie hebben gehad. Wie van jullie kan bevestigen dat de motor (ondanks het 'oplossen' van de olieriem) echt altijd de juiste olie heeft gehad met specificatie wss-m2c948-b?

    Want 'gewone' 5w20 e.d. erin gooien is een echte no-go bij wetbelts.
     
  13. Gaat elke 15000km op controle bij erkende dealer

    Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
     
  14. Ik had dit dus exact hetzelfde bij mijn 2019 1.0 met 95000km een maand na aanschaf. Exact hetzelfde verhaal. Gerepareerd onder garantie, maar heb heel weinig vertrouwen dat het de komende 100k niet weer gebeurd. Of dat ik er met een gerust hart mee naar bijv Italie (en terug) kan rijden...
    Jammer het is een fijne en mooie motor, maar wie verzint die natte riemen..?!?
     
  15. Op en neer naar Italië is geen 100k dus dat zou toch wel moeten lukken
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  16. Ford en PSA sowieso, was verzonnen omdat er dan minder weerstand in het blok zou zijn, met een lagere emissie een andere energie label
     
  17. Beste Torxbit,

    Afgelopen week hetzelfde probleem: olielampje, motorlampje, oliedruk laag en trillende auto. Conclusie vandaag van de garage: distributieriem opgelost in olie-/aanzuigzeef. Door de verstopping krijgt de motor geen oliedruk/geen smering meer, waardoor motorschade ontstaat. Oplossing: nieuwe motor voor 8000-9000 euro. Auto is uit 2019 en heeft 80.000 gelopen..

    Direct online gaan struinen en zie nu jouw bericht. 4 weken geleden nog grote beurt gehad. Op de factuur zie ik dat 5W20 olie is gebruikt.. Kan dit zo snel de oorzaak zijn?? Wel ook in deze periode op vakantie geweest dus sinds die grote beurt zo'n 1500/1600 km gereden.
     
  18. Kan niet zo snel de oorzaak zijn. Het oplossen van die riem gaat geleidelijk en is niet in 4 weken gebeurt.
     
  19. Je zegt dat de auto uit 2019 is. Het is een 4e generatie Focus dus?
    Die heeft een distributieketting maar wel een kleine wetbelt voor de oliepomp.
     

Deel Deze Pagina