Hallo allemaal, Ik sta op het punt een Focus te kopen met 160 op de teller. Het gaat om een 1.0 (125pk) uit 2013. Ik vroeg de verkopende partij of de distributieriem al vervangen was en kreeg terug dat er een distributieketting inzit. Ik heb dit opgezocht op internet en kan eigenlijk alleen maar info vinden welke aangeeft dat het een riem is. Kunnen jullie mij vertellen of het ook een ketting kan zijn? En hoe zou ik het kunnen controleren? Alvast bedankt!
Distributieriem zit er in die in de olie draait en het is zeer belangrijk dat er altijd de goede olie in heeft gezeten,en houd er rekening mee dat de riem om de 10 jaar vervangen moet worden.
Deze motor heeft 2 natte distributieriemen (wetbelts) welke in de motor zitten en net als een ketting door de olie lopen. Er zit een wetbelt tussen de krukas en nokkenassen en een 2e wetbelt tussen de krukas en de oliepomp. Zoals @Bertus 7 al aangeeft moeten de wetbelts elke 10 Jaar of 240.000 KM (wat het eerste voorkomt) worden vervangen. Dit is een arbeidsintensieve en dus kostbare aangelegenheid. Een Ford dealer rekent hier al snel zo'n €1700,- voor.
0,00000000000000 procent kans. Mijn schoonvader hadden ze nog wijs gemaakt dat hij pas bij 240.000 kilometer hoefde en vergaten het stukje leeftijd in het verhaal. Mocht de auto degene zijn die het wordt, laat ze mooi de riem vervangen voordat je de auto ophaalt. Hebben we hier ook gedaan. Ging wel geen euro van de prijs van de auto af, maar onder andere dit direct laten doen samen met wat andere puntjes die we hadden gevonden.
Advies: laat ze ook de riem van de olie pomp meenemen, dat doen ze niet standaard. Zie https://www.focusclub.nl/index.php?threads/distributieriem-en-o-ring.121109/
Een verkopende partij die zo weinig verstand van de auto heeft zou ik met een grote boog omheen lopen
Dat advies gaf ik destijds ook aan mijn schoonvader en 5 minuten later kwam het bericht dat de auto was gekocht Het laat wel duidelijk zien waarom je als koper wat onderzoek moet doen. In ons geval had ik alle vragen klaar en moest de verkoper telkens de antwoorden opzoeken. Vond ik ook zozo, maar gezien de staat van de auto en het feit dat we het eens konden worden zorgde dat we hem daar wel hebben gekocht.
Ik heb soms ook wel eens dat ik 't niet weet hoor. Gaat dan meestal wel om een merk wat we niet vaak verkopen
Als verkoper moet je alles weten. Van elk merk en model! Ff serieus, je kunt als verkoper ook niet alle merk/model specifieke details weten. Zolang je daar maar eerlijk over bent .