1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

ecoboost vreet bougies

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Hendrik64, 12 dec 2022.

  1. Beste allemaal,
    Iemand misschien een idee, het afgelopen jaar al 2x mijn bougies NGK SILZNAR8C7H moeten vervangen na foutmelding "misfire diverse cilinders", mijn vermoeden is dat dit niet alleen aan de bougies ligt, deze moeten normaal gesproken toch een 30.000 km mee moeten kunnen?
    Mijn auto is de station 1.0 ecoboost met 125 pk uit 2013. Misschien kan dit er mee te maken hebben: dat de laatste paar maanden hij wat koelvloeistof gebruikt en het vermoeden is dat ook ik slachtoffer ben van de slechte o-ring achter de distributiedeksel.
     
  2. Waarom bougies 2x vervangen. Die gaan 60.000km mee, zelde komt het voor dat bougies faalt.
    Wat bij mij was en een andere ook was dat bobine niet goed meer was. Wie weet deze keer vervangen.
     
  3. Iridium bougies kunnen zelfs 100k meegaan,en koelvloeistof lek kan je dan zien bovenop waterpomp.
     
  4. Het gekke is dat na vervanging van de bougies hij weer goed loopt, volgende keer dan maar bobine vervangen. Uitwendig zie ik nergens sporen van lekkage.
     
  5. Ik denk dat het belangrijkste is dat je uit laat zoeken waar de misfires door ontstaan. Hoe zagen de bougies er uit als ze er uit komen? Zeker als de misfires betrekking hebben op meerdere cilinders zou ik goed onderzoek uit(laten)voeren.
    Is de auto gechipt of is deze nog helemaal origineel?
     
  6. Bobine kan je testen.
    Mocht hij weer een misfire geven op een clinder, wissel de bobine eens om met een van de andere cilinders en kijk of de foutmelding mee gaat naar dezelfde cilinder.
     
  7. Bougies waren zwart aan de onderzijde (is mee doorgereden om thuis te komen) auto is niet gechipt. Zal als er weer een melding komt bobines wisselen en kijken wat dan de foutmelding zal zijn.
     
  8. Persoonlijk zou mijn zoektocht hier beginnen. Problemen door koelvloeistof lekkage zijn helaas al vaker voorbij gekomen op het forum. Een inwendige lekkage kan ook een misfire tot gevolg hebben.
     
  9. Bougies altijd met elkaar vergelijken, deze moeten er zo goed als hetzelfde uitzien.

    als je nog kan plaats hier eens een foto waar ze alle drie op staan vooral de kant met de punten.
     
  10. Helaas liggen al in de container
     
  11. So not true. Ja ze zouden 60.000 mee moeten kunnen gaan, in het verleden vaak genoeg gezien dat NGK bougies het nog geen 15.000km volhielden. Gebarsten porselein etc. NGK had toen een badge wat slecht was. Geen idee of het nu weer het geval is, maar dat is eventueel met wat speuren op het wereld wijde internet wel ge achterhalen.
     
  12. @Marco Morello
    Je zegt het goed. Toen een badge niet goed was.
    Ja gebarsten porselein heb ik ook meegemaakt. Dit was juist ivm ze over de onderhoudsinterval zaten. Dus zie ik niet direct als foutieve bougie.

    Enkele keren bougie vervangen door orginele bougies ivm de andere we niet vertrouwde dat de juiste waren.
    Of ivm we het tegelijk met bobine wisselde.

    Dit alles natuurlijk buiten normale bougies of bougies met iridium punt.
    Normale bougie zie je dat het deels weggesleten is. Bij iridium zie je dit nauwlijks. Vandaar dat die ook hogere interval hebben
     
  13. Misschien zijn de bougies bij Hendrik te strak aangedraaid en zijn ze daarom niet goed. Ze moeten met maar 25 nm vast ofzo geloof ik
     
  14. Te strak is zeker nie goed. Heb ze eigenlijk nog nooit vast gezet met momentsleutel.
    Maar kopervet eraan en dan met de hand erin draaien tot je weerstand voelt.
    Dus de revet tegen de kop aankomt. Dan kwart slag verder draaien.

    Meeste monteurs gebruiken sowieso voor 90% geen momentsleutel. Die hebben idee hoe vast ze moeten zetten uit ervaring.
    Zo weet ik 2x drukken op luchsleutel je rond de 100nm vast zit. Dat laatste deel wel met momentsleutel.
     
  15. Hier ook altijd op gevoel, maar als er iemand mee bezig is geweest zonder gevoel dan kan je ze inderdaad beschadigen.
    Met een beetje pech ook direct het schroefdraad.
     
  16. Kopervet wordt juist afgeraden door de bougiefabrikanten
     
    Marco Morello vindt dit leuk.
  17. #17 trucker0werner, 17 dec 2022
    Laatst bewerkt: 17 dec 2022
    @Frank Focus
    Keramisch vet is ook goed. Noem het vaak hetzelfde, omdat het gemakkelijk is.
    Dit zit ieder geval bij nieuwe bougies al standaard erop.

    Maar kopervet is alleen bij magneetsensoren echt afgeraden rest is het zelde een issue.

    Maar ja heb ook remolie boven op de zuiger gedaan om olieschraapveren gangbaar te krijgen.
    Soms doe je dingen omdat het werkt ondanks misschien niet perfect of juist is
     
  18. Koper met aluminium kan ook elektrolytisch corrosie veroorzaken en de schroefdraad aantasten.
     
  19. Keramisch vet en kopervet zijn 2 totaal verschillende dingen.
     
    gerardTDCI en Marco Morello vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina