Ford focus mk2

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Dannydaboy, 14 nov 2022.

  1. Hallo ik heb na mijn oude focus uit 1999 ingeruild voor een focus c-max met de 1.6 motor uit 2005.

    Ik heb de boekjes er bij en alles lijkt in orde maar kan iemand mij vertellen welk onderhoud met welke interval gedaan moet worden ik kan dit nergens terug vinden. Ik wil graag de intervallen van de grote en kleine beurt, distibutieriem, olieverversing en ander terugkomend onderhoud.

    ik wil de oliie gaan verversen in mijn oude moest 5w30 en op kroon kom ik op de volgende olie uit
    DURANZA ECO 5W-20 klopt dit en zo ja is hier ook toevallig een castrol variant van?

    zijn er nog andere dingen die ik moet/kan reinigen en dingen waar ik op moet letten. De bekende volvo motor afdekkap heb ik net gemonteert ivm het ruitensproeier euvel
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Mijn vriendin heeft een 2004 Focus MK1 gehad ook met 1.6, ik ga er vanuit dat dit dezelfde motor is.
    Iedere 20.000 kilometer verse olie. Ik gooide er altijd Castrol Edge 5W30 in met de juiste spec.
    Distributieriem iedere 160.000 kilometer of 10 jaar.

    Qua beurten doe ik het altijd om en om, dus grote beurt gevolgd door een kleine en vervolgens weer een grote.
    Met dit onderhoud liep het blok met 320.000+ kilometer nog perfect.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. #3 Marco Morello, 14 nov 2022
    Laatst bewerkt: 15 nov 2022
    Bij de Focus 1 met 1.6 is het een Zetec motor, in de MK2 een Duratec.
    Oliewissel is voor beiden 1x per jaar of 15.000km. De olie die erin gaat is 5w30 (Volgens Ford specs). Bougies elke 4 jaar of 60.000km. Lucht en pollenfilter is om het jaar. Remolie is om de 2 jaar. Veel meer heb je niet. Distributieriem 8 jaar of 160.000km.

    Mijn persoonlijke advies (en wat ik zelf ook doe bij een 2e hands auto) is de auto na aanschaf volledig onderhoud geven. Noem het een null beurt. Je weet dan precies wat je tegenkomt en wat je gedaan hebt. Kost iets meer, maar dan heb je de eerste tijd de kosten gehad.

    - Oliewissel incl. filter
    - Luchtfilter
    - Pollenfilter
    - Remolie (of laten meten)
    - Bougies
    - Remmen loshalen, schoonmaken, en de glijdende delen in het vet zetten. Zelf vervang ik dan ook de remmen rondom.
    - banden controleren (eventueel vervangen)
    - Accu doormeten
    - Ruitenwisvloeistof aanvullen met anti vries.
    - Oliepeil stuurbekrachtigingsolie controleren

    Extra’s:
    - distributieriem (indien nodig)
    - dan ook de multiriem en waterpomp
    - airco laten afvullen

    1 van de redenen dat ik het advies geef om bovenop de aanschafprijs €1000,- extra te reserveren. Mits je langer met de auto wil doen.
     
  4. Die "nul-beurt" gebeurd hier ook inderdaad.
    Vaak kom je toch nog wel iets tegen en dan weet je zeker dat alles is gedaan.
     
    Marco Morello vindt dit leuk.
  5. Auto is dealer onderhouden in het boekje en geef de kleine beurt gehad bij aflevering. Is deze null beurt dan ook nodig of is het onderhoud om de 15000 voldoende?

    Distributie is nog in orde volgens de datum en km stand.

    Ik heb nu een focus mk2 met het kleine groene lcd tussen de tellers, ik zie ook varianten met een groot oranje display kan dit zo ingeprikt worden of is dat een heel karwei?
     
  6. Volgens mij is daar een how-to van. Er is ook een lid die dit onlangs nog gedaan heeft.
     
  7. was dat niet @SanderK
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  8. gerardTDCI vindt dit leuk.
  9. Edgar Focus en M.Blaak vinden dit leuk.
  10. Als ik een geschikt teller paneel vind is het dan een kwestie van omprikken of komt daar meer bij kijken
     
  11. Wat betreft het onderhoud, ik zeg niet dat je een null beurt moet doen, maar is iets wat ik doe wanneer ik een 2e hands auto koop. Ongeacht wat het boekje aangeeft. Gewoon om de eerste tijd geen kosten meer te krijgen, maar je ook zeker weet dat de auto goed is. Er zijn immers niet veel mensen die een perfecte auto weg doen. Indien de distributieriem goed is en niet aan de leeftijd of kilometers zit, kun je die gewoon laten zitten. Maar als die er bijna aan toe is, zou ik ‘m wel vervangen.

    Wat betreft de tellerunit, ja die kan je wisselen. Echter moet je dan wel je sleutels omprogrammeren en de kilometerstand wijzigen. En ohja, je kan dan niet de tijd wijzigen in je huidige originele headunit (als die er nog in zit).
     
  12. zoals een groot artiest ooit zong, It wasn’t me. :P
     
    Edgar Focus, gerardTDCI en M.Blaak vinden dit leuk.
  13. #13 BobbyBoy, 20 nov 2022
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2022
    My two cents..

    Ik sluit mij inderdaad ook aan bij het uitvoeren van zo'n "null beurt". Voorkomen is beter dan genezen. Daarbij heb ik persoonlijk niet bepaald goed vertrouwen in dealers (niet alleen per se Ford, maar in het algemeen). Dealer onderhouden zegt wat mij betreft dus niet zo heel veel als het zou moeten. Maar nogmaals, dat is mijn mening/ervaring.

    Ik zou de olie wel met een kortere interval wisselen dan bij de genoemde 15k of 20k.
    Eerder 10k ofzo. Ik zelf doe het bij 6k / 7k, misschien overdreven maar daar heb ik m'n redenen voor.

    Nog een kleine tip waar ik zelf ooit heel erg de fout mee in ben gegaan: check bij een nieuwe 2e hands auto zeker de eerste paar maanden elke week het oliepeil!

    Wat betreft het cluster / teller unit, ik heb zo'n swap recentelijk uitgevoerd en dat bleek gemakkelijker te zijn dan ik dacht. Wel een paar aandachtspunten:
    - heb je een diesel, zoek dan ook een diesel klok. Zelfde geldt voor benzine. Dit i.v.m. de toerenteller. Het is eventueel mogelijk om deze te swappen maar daar komt meer bij kijken zoals een firmware wissel. Niet aan te bevelen in ieder geval, dus pak gewoon de juiste klok. De inhoud van de motor maakt niet uit. 1.6, 1.8, 2.0, ST, RS zijn allemaal verwisselbaar.
    - zorg voor minimaal 2(!) programmeerbare sleutels, of beter gezegd 2 programmeerbare transponder chips die dus in de sleutels zitten. Begin de swap procedure niet zonder! Heb je geen 2 sleutels, koop dan een complete blanco sleutel via ali. Hier in NL de sleutelbaard laten slijpen en voorafgaand(!) aan de swap, de transponder chip testen. Hier te lezen.
    - benodigde software: ELMConfig, Forscan (betaalde licentie!) en Ford OBD. Elk stuk software heeft zijn eigen obd2 stekker nodig.
    - zoek bij voorkeur een cluster die nog in een auto zit om te kunnen controleren of het LED scherm nog goed werkt (i.v.m. over- en onderbelichting) en om de foutcodes uit te lezen. Kom je nou een hele rits met de meest uitéénlopende vage fouten tegen, dan lekker laten zitten dat cluster. Zeer waarschijnlijk is de soldering van de PCB dan op z'n eind. Helaas een veel voorkomend probleem.

    Dan nog even het volgende:
    Zo'n beetje elk artikel wat ik ben tegengekomen op het internet m.b.t. zo'n cluster swap, beweerd dat het absoluut noodzakelijk is om een klok te zoeken met een lagere km stand dan jouw eigen auto heeft omdat je de km stand schijnbaar alleen kan verhogen en niet kan verlagen.
    Heb jij bijv. 150k op de klok en je nieuwe klok heeft 180k, dan heb je er na de swap spontaan 30k bij.
    Deze bewering klopt niet. Je kan alle kanten op met die km-stand, ook omlaag.

    [​IMG]
    Spontaan 20k erbij!

    [​IMG]
    Eerst naar 0 gezet, toen de oorspronkelijke km stand er weer op gezet

    Let op!
    Tijdens een swap moet je bepaalde instellingen correct wijzigen. Doe je dit niet, dan loop je het risico je auto/pcm/ecu om zeep te helpen. Weet dus vooraf goed wat je doet, het brengt serieuze risico's met zich mee.

    Is zo'n swap het waard? Wat mij betreft zeker weten. Absoluut één van de beste upgrades die ik heb gedaan.

    Succes :D
     
  14. Die hou ik er in! :rofl:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  15. Nu ik in het bezit ben van een MK2 :st: wil ik dit ook gaan doen, zeker omdat er rode verlichting in zit :cheer:
    Echter zal ik toch een ST cluster moeten hebben denk ik, want mijn snelheidsmeter loopt verder door dan 240 km/h (volgens mij 280 km/h) of is dit anders op te lossen, door bijv een losse tellerplaat met de goede snelheden te monteren?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Vraag @Tigershark eens, die heeft ook ervaring met de ST-versie volgens mij
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  17. Denk niet dat een losse tellerplaat voor een ST in een niet ST cluster gaat werken omdat de meter (dacht ik tenminste) digitaal aangestuurd wordt.
    Als dat analoog was zou het wel kunnen want anders klopt er niets meer van je snelheden ook :mrgreen:
     
  18. Dat vermoeden heb ik ook idd. Nu zijn de clusters voor een facelift ST wel een stuk schaarser gok ik haha, dus iets voor de lange baan.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. rrr.lt in de gaten houden, evenals de onderdelenlijn en schade auto's blijven zoeken. Wie weet wat je nog tegen het lijf loopt.
     
  20. Een ST teller kun je zo in een normale benzine Focus zetten en andersom ook.
    De tellerplaat vervangen werkt niet omdat de sofware anders is en dus de snelheid niet meer klopt.
    Een dieselteller heeft een afwijkende toerenteller dus dat gaat ook niet.

    Vervangen van de tellerplaten en het flashen van de teller met de juiste ST software is de enige optie om een niet ST teller te kunnen gebruiken.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina