Marco uit Almere, van Volvo via Mitsubishi naar Ford

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door BlueMarco, 2 nov 2021.

  1. Zo, gelukje zeg dat dit allemaal nog binnen de garantietermijn viel. Nu kan je zeker weer een flink end vooruit!
     
  2. Zo, dat is goed afgelopen voor je. Je mag van geluk spreken dat je nog garantie had.
     
  3. Inmiddels rijd ik alweer een tijdje met de nieuwe motor zonder probelemen. Tot 2 weken geleden... Bij huis gestart en met dochter naar de AH gereden. ritje van een minuut of vier. Bij terugkomst bij de auto druk ik op de startknop, ik hoor een tik uit de motorruimte komen maar startmotor draait niet. Na wat prutsen ( ik weet helaas niet meer wat ik allemaal gedaan heb), startte de motor ineens wel normaal met de startknop. Daarna een ritje van ongeveer 15 minuten, auto rond 16 uur geparkeerd. Om ongeveer 1 uur snachts startte de auto zoals normaal. De volgende dag, ritje naar mams, ongeveer tien minuten, bij mama weer weg na een half uur, ook niks aan de hand. Bij het verzorgingstehuis waar mijn vader woont auto neergezet en oneveer 45 minuten binnen geweest. Daarna, weer hetzelfde, tik na indrukken van de startknop en niet starten. Weer na en paar pogingen ineens starten alsof er niks aan de hand was. Naar mijn werk gereden, en savonds na mijn dienst weer hetzelfde verhaal. Het vermoeden van een slechte accu had ik toen al. De volgende dag tegen beter weten in met zoon wat boodschappen gehaald. In de ochtend gewoon starten, en bij de winkel weer hetzelfde. Tik na het indrukken van de startknop. Alleen nu niet meer starten, en een keer de melding 'motor service nu' in beeld. Vrouw gebeld en di heeft een klein rukje met de sleepkabel gedaan en sloeg meteen aan na opkomen koppeling. Ik wist dus bijna zeker dat het de accu was, ook omdat het start-stop systeem het ook al een tijd niet meer deed. Nieuwe accu besteld, de Duracell 75Ah Extreme EFB Start-stop accu, 730A, 12V, BDE 75 EFB. Die werd aangeraden op een accusite en heeft ook dezelfde specs als de Ford accu die er uit kwam. Accu vervangen en...... nog steeds hetzelfde. Hier gelezen over de BMS reset, die gedaan, acculampje knipperde drie keer, maar dat gaf geen resultaat. Iemand een idee ? Mijn andere verdachte is nu de startmotor, maar wilde eerst hier maar even vragen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Startmotor zelf lijkt vast te lopen, vandaar de tik. Vroeger gaf je er dan klap op met een hamer, maar tegenwoordig zitten ze zo weggebouwd dat dat niet meer lukt.
    Als hij voor de rest zo snel aanslaat verdenk ik de startmotor met je mee.
     
  5. Pff, mooi balen Marco.
     
  6. Ja, het lijkt ook of je de eerste keer de startmotor aanstalten hoort maken om te draaien maar daarna niks.
    Startmotor vervangen lijkt een klusje wat goed zelf te doen is, alleen zie ik versies met 8 en 11 tanden, geen idee welke ik zou moeten halen...
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Eerst de oude er uit halen, meestal moet je die toch inleveren voor een andere. Je weet dan en hoeveel tanden de nieuwe moet hebben en je weet hoeveel werk het is.
     
    Bramzel vindt dit leuk.
  8. Een te hoge overgangsweerstand op één van de belangrijke verbindingen in het stroomcircuit kan ook dergelijke problemen geven.
    Dit probleem zit dan meestal op de accupolen, maar ook de connectie van de min-pool-kabel aan de carrosserie is berucht.
    Alvorens je een nieuwe startmotor gaat kopen zou ik dat eerst nog wel uitsluiten door vooral die laatstgenoemde connectie eens los te halen, goed schoon te schuren en weer monteren met zuurvrije vaseline. Ik neem aan dat je dat met je accupolen al gedaan hebt toen je de nieuwe accu monteerde …
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Daar ging ik ook van uit en als er een nieuwe accu inzit zijn de olen meestal wel gereinigd, doe ik zelf wel tenminste. ENige wta je zou kunnen checken is dan de aansluiting op de carrosserie van de min pool.
     
  10. #30 BlueMarco, 15 nov 2022
    Laatst bewerkt: 15 nov 2022
    Polen en klemmen had ik inderdaad gereinigd. Min kabel is los geweest met het vervangen van de accu, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die aansluiting in de hoek zo weer heb terug geplaatst. Goede tip om die nog even goed te reinigen. Ik zag ook veel filmpjes op youtube over de aansluitingen op de startmotor zelf. Die willen door aanslag ook wel eens voor exact dezelfde problemen geven. Dus morgen, eerst massapunt van de min kabel schoonmaken, mocht dat niet helpen, de contacten op de startmotor. Mocht het dan nog niet werken heb ik sowieso alles los om de startmotor er uit te halen en een nieuwe te kopen. Thanks voor alle tips!
     
    Koen_ en Edgar Focus vinden dit leuk.
  11. Dat tik had ik ook, bleek mijn startmotor te zijn. Vervangen voor een gereviseerde exemplaar en probleem was over.

    Die van mij deed ook raar tot dat die helemaal had begeven. Starte soms wel en soms niet.

    Tik met lange stevige schroevendraaier en hammer hielp tijdelijk.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina